Inlägg från: Anonym (Ingen bryr sig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ingen bryr sig)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 13:16:48 följande:
    Trump ljuger mer än Hitler och är på väg att avskaffa demokrati i USA.
    Hahahahahahahahahah .. du har verkligen dramatiken i blodet.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 13:22:14 följande:
    En kongresskommitté som utredde händelsen har i en 845-sidig rapport slagit fast att Donald Trump spelade en central roll i händelserna och rekommenderat att han bör åtalas för sin inblandning.
    Jo, du sa det
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 13:29:54 följande:
    Då förstår du även att det du skrev inte stämmer
    "Sammanlagt så är det svårt att peka ut en enda faktor eller person för denna händelse. "
    Denna mening kom från chatGPT så den borde vara rimlig, eller?
    Padirac skrev 2025-03-22 13:30:14 följande:

Ölkällarkuppen 1923. Hitler och nazisterna

Hitler vald till rikskansler 1934

Här upp med ryska/sovjetiska ledare om att dela upp Europa.

Invasion av grannländer 

Stormningen av Kapitolium 2020. Trump och MAGA

Trump vald 2024

Här upp med Ryssland om att dela upp europa

Pratar konstant om att annektera eller invadera grannländer.

Finns ju ingenting som liknar historien här. Tomte

Lika delar god fantasi, konspiratoriskt tänk, dramatik och egen politisk agenda som gör att man vill prata ner oppositionen så går det nog få ihop ett samband mellan Trump och Hitler. Grattis, du lyckades!

Om en person, vilken som helst, tror att Trump har gjort och sagt både bra och dåliga saker. Man ser saker ur olika perspektiv.

Den andra hävdar att han allena gjort dåliga saker och jämför honom med den värsta personen i världshistorien. Man reagerar känslomässigt och överdriver.

Vem har mest troligt rätt?

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 18:46:27 följande:
    I nazityskland skulle jag inte vilja att nazisternas röst gills.

Hela samhället sa att man skulle tycka så då, hur kontroversiellt det än är idag. Precis som att vårt samhälle i Sverige säger att vi ska ogilla allt Trump gör. 

Troligen är du inget undantag och skulle inte varit det om du bott i Nazityskland 1940 heller.

Padirac skrev 2025-03-22 19:14:11 följande:

Den som rapporterar om fakta har rätt 

De som berättar om sina känslor berättar om sina känslor, kanske är de baserade på fakta, kanske är de baserade på lögner eller missuppfattningar.

Du vet att man kan definiera fakta olika va? Vi har som människor olika perspektiv och uppfattar saker olika.

Är det rimligt att en person bara kan vara dålig i alla avseenden? 
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-28 19:06:15 följande:

Vi måste vara redo att kunna försvara oss mot omvärlden inte minst mot USA. Rätt som det är kommer Trump att påstå att USA vill ha Gotland. 

Fortfarande lika dramatisk? Med din fantasi skulle du kunna tjäna storkovan på att skriva barnböcker. Prova det istället för FL?
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-28 20:55:48 följande:
    Du visar gång på gång att du inte är kapabel att argumentera sakligt. Men ska man förvänta sig av någon som idag stödjer USA och Trump.

Det är omöjligt att du har missat att Trump har mycket allvarliga planer på att ta över Grönland. "We need it" sa han. USA hotar alltså att atackera Danmark, en alierad som krigat tex i Afganistan för USAs skull. Det är nog bara början.
    Jag stödjer inte Trump, men jag tänker att det finns fler än ett perspektiv. Trump är inte enbart elände och tandagnissel. Han gör och säger både bra och dåliga saker.

Man behöver inte heller argumentera för att världen varken är svart eller vit, inte heller indelad i onda och goda. Världen är istället oerhört mångfacetterad, subjektiv och mer av en gråskala.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-28 22:44:03 följande:
    Det du kommer med är bara svammel. Inget konkret. Enligt ditt resonemang finns aldrig rätt eller fel, bara olika perspektiv. Så min fråga till dig är : var förintelsen rätt eller fel? Vad är ditt perspektiv på det? Vilka bra saker har Trump gjort enligt dig?

Det är bara svammel om man inte förstår vad jag skriver. 

Jag tycker att andra världskriget var förskräckligt, men det fanns även framsteg utifrån denna hemska era (Jag gör dock inga paralleller mellan Trump och Hitler som du gör):

1. Decolonisation. 2. Technological progress. 3. United Nations. 4. Women's freedom. 5. End of racial segregation in the US (at least in theory). 6. Fear of nuclear weapons which prevent future world wars. 7. New level of mass production of goods. 8. New standards in the production of goods.

Faile skrev 2025-03-28 22:57:11 följande:
    Nämn fem saker han gjort sedan han blev president som är bra enligt dig. 

Om man är genuint intresserad av vad Trump åstadkommit på denna korta ämbetstid är det bara att googla: 

What has Trump accomplished so far? 

Men min egna uppfattning av att diskutera med personer här är den att man inte är intresserad av att se detta, utan är mest intresserad av att tjafsa.

Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA