Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

AndreaBD skrev 2025-03-22 12:18:28 följande:
    Nej, utan det är du som hänger på med något helt annat. Och du fick här också exakt info, så det borde vara lätt att se.  Och det är ju fler än jag som har påpekat detta. 
    Du förstår inte ens vad jag svarade på eller vad jag skrev. Jag kan inte hjälpa dig.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-22 12:21:06 följande:
    Du tråkar ut oss med att skriva självklarheter. Och om alla är överens om något, så finns det inte mycket att diskutera. Man kan kanske diskuter detaljer, men det gör du ju inte. 
    😂😂😂 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-22 12:19:50 följande:
    Om jag skriver det, så ANMÄLER du ju mig. Så som du gjorde när jag skrev det om Trump. 

Vad menar du då med "ta bort"?
    Skiv inte olagliga saker. Är det så svårt? 

Jag menar: Tycker inte du att Hitler borde ha avsatts före förintelsen? Varför ska vi vänta tills Trump gör något liknande? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-03-22 12:38:11 följande:
    Hitler valdes 1932. Val verkar normalt sett ha hållits vart 4:e år i Weimarrepubliken men kunde utlysas tidigare. Att Hitler avskaffade valen gjorde honom till diktator då tyska folket inte hade någon chans att avsätta honom senast 1936.

Förintelsen började långt senare. Det vet du givetvis mycket väl. Om Trump avskaffar valen i USA, då kan det börja bli dags med jämförelser med Hitler, Stalin eller Mao. Lustigt hur du aldrig refererar till de senare.
    Hitler kunde avsättas men det tyska folket ville inte det.

Anhängare till Trump stormade Kapitolium i Washington DC. Tusentals demonstranter samlades för att protestera mot valresultatet och efter ett tal av Trump, där han upprepade hetsade massorna och upprepade anklagelser om valfusk, eskalerade situationen.

De bröt sig igenom fönster och trängde in i senaten och hotade kongressledamöter och vicepresidenten. Under upploppet dog fem personer, inklusive en polis som misshandlades till döds.

En kongresskommitté som utredde händelsen har i en 845-sidig rapport slagit fast att Donald Trump spelade en central roll i händelserna och rekommenderat att han bör åtalas för sin inblandning.
    Stormningen av Kapitolium har beskrivits som ett extremt allvarligt hot mot USAs demokrati och har lett till djupa politiska konsekvenser för landet. Trump är en farlig, antidemokratisk psykopat som är beredd att göra vad som helst för att få och behålla makten. Självklart kommer han att göra mycket värre saker om han blir kvar som president. Han har redan sagt att han beundrar Orban och Putin och deras ledarstil.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-22 12:38:12 följande:
    Det var INTE olagligt. Och jag har INTE sagt att man ska döda honom utan något betydligt lindrigare. 

Självklart borde man ha avsatt Hitler, enligt gällande lag. Men då hade han ju ändrat lagen så att det inte gick. Och då går det inte utan våld/coup eller liknande. Är det olagligt nu om jag säger att man kunde ha skjutit honom? Många försökte. 
    Och när det väl har kommit så långt att all demokrati har försvunnit för att man har skapat såna lagar - då kan man bara bli av med personen med våld. 

Det finns ju faktiskt en lag i USA att man "får" göra sig av med en tyrann. Det är en anledning till att man får ha vapen. 
    Jodå, det var olagligt det du skrev. Det är inte första gången heller.

Jo, Hitler kunde avsättas men det tyska folket ville inte göra det. De svalde all hans lögner och propaganda. Trump ljuger mer än Hitler och är på väg att avskaffa demokrati i USA.

Anhängare till Trump stormade Kapitolium i Washington DC. Tusentals demonstranter samlades för att protestera mot valresultatet och efter ett tal av Trump, där han upprepade hetsade massorna och upprepade anklagelser om valfusk, eskalerade situationen.

De bröt sig igenom fönster och trängde in i senaten och hotade kongressledamöter och vicepresidenten. Under upploppet dog fem personer, inklusive en polis som misshandlades till döds.

En kongresskommitté som utredde händelsen har i en 845-sidig rapport slagit fast att Donald Trump spelade en central roll i händelserna och rekommenderat att han bör åtalas för sin inblandning.
    Stormningen av Kapitolium har beskrivits som ett extremt allvarligt hot mot USAs demokrati och har lett till djupa politiska konsekvenser för landet. Trump är en farlig, antidemokratisk psykopat som är beredd att göra vad som helst för att få och behålla makten. Självklart kommer han att göra mycket värre saker om han blir kvar som president. Han har redan sagt att han beundrar Orban och Putin och deras ledarstil.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-22 13:12:03 följande:
    Precis. Men personligen anser jag inte att man kan jämföra Putin med Hitler heller. Även om, som du säger, Putin har startat ett krig, invaderat och att Rysslands demokratiska val går att ifrågasätta starkt.

Jag tror mer att man vill jämföra med Hitler eftersom det känns bra, men det är ändå orimligt.
    Donald Trump använder samma retorik och uttryck som påminner om fascism och 1930 talets nazistideologi. Exempel inkluderar hans användning av termer som "ohyra" och "förgiftat blod" samt påståenden om att Hitler "gjorde bra saker". Och Musk gör nazistiska hälsningar.

Trumps koppling till högerextrema grupper och stormningen av Kapitolium har också jämförts med nazistiska maktövertaganden. Nu har han även benådat alla dessa ca 1500 högerextrema brottslingar.

Hans retorik och handlingar underminerar demokratin, splittrar folk och uppenbarligen leder till våld.

Att han lovar att USA ska utöka sitt teritorium ,ta över Canada, Gönland och Gaza är bara ett till tecken på att USA kanske fått en Hitler som ledare.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-22 13:19:02 följande:

Även om det skulle vara Trumps fel att Kapitolium stormades så går,det ändå inte att jämföra detta med vad Hitler gjorde.

Sen är det kritiker som uttalat dessa ord att Trump skulle vara orsaken. 

Sammanlagt så är det svårt att peka ut en enda faktor eller person för denna händelse. Snarare är det en kombination av omständigheter, handlingar, beslut från många olika håll som ledde till detta.

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-22 13:24:25 följande:
    Jo, du sa det
    Då förstår du även att det du skrev inte stämmer
    "Sammanlagt så är det svårt att peka ut en enda faktor eller person för denna händelse. "
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-22 16:29:52 följande:
    Och nu vill inte amerikanerna avsätta Trump. Samma situation. Amerikanerna kommer först att reagera när det är uppenbar. 
    När han tex har tagit över Canada, Grönland och Gaza och  dödat miljontals människor? Precis som med Hitler. Du tycker att Hitler hade sina demokratiska rättigheter och det säger mycket. Samtidigt är du en av de som skriver att palestinier i Gaza inte har rättigheter när Israel begår folkmord och etnisk rensning. Hm.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-22 14:15:23 följande:
    Denna mening kom från chatGPT så den borde vara rimlig, eller?
    "Trump är högst ansvarig för våldet och stormningen av Capitolium den 6 januari 2021 och borde därför stängas av från alla framtida ämbeten. Detta är vad den 6 januari-kommittén kommit fram till i sin 845-sidor långa rapport."

www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-ilska-efter-6-januari-kommittens-rapport-inte-ett-enda-bevis
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA