För er som undrar varför många bojkottar varor från USA
USA har inte infört nya tullar för Ryssland. 🤔
Vill förstöra för USA och väst?
USA har inte infört nya tullar för Ryssland. 🤔
Jag kommer framöver att bojkotta amerikanska aktier och räntepapper. För att jag inte längre tror på USA som ledande ekonomisk stormakt. Landet är uppenbarligen helt opålitligt och styrs av en helt oförutsägbar person.
Det är ändå lite kul att se Kinas svar på trumpens galenskaper.
Fast egentligen är det USA som skall vara mer rädda än Kina, eller hur? De här jordartsmetallerna som Kina inte längre vill sölja till USA , hur skall han få tag på dem Trump?
Är det därför han vill ha Grönland? Men då måste han bygga gruvor och raffinaderier och det tar ju minst tio år,så hur fixar USA detta under tiden? Tänkte han inte på det?
Något som kanske även Socialdemokrater vågar titta på är Avanza.
Sparpsykologen Niklas Laninge från Opti argumenterar för att Trump kanske inte handlar så irrationellt som det verkar. Det kan vara så att USA medvetet vill sätta käppar i hjulet för världsekonomin eftersom det skulle ge USA en möjlighet att minska budgetunderskottet utan att någon annan nation kan hota USA:s dominerande roll.
www.placera.se/nyheter/spararna-agerar-kanslomassigt--och-det-finns-en-logik-bakom-trump
Ja, det gör ju inte det hela bättre för oss. Trump är full av illvilja mot hela världen och även Europa. EU är till bara för att djävlas med USA säger han. Han planerar att hota oss med att ta bort säkerhetsgarantier . Så det är nog dags för EU att hitta andra samarbetsparter.
Nu blir det möte med EU och Kina 3 juli. Vi får börja handla mer med Kina, när USA lömnar oss.
Ryssland är största hotet , och just nu samarbetar Trump mer öppet med Ryssland än vad Kina gör.
Jag fattar inte att hela USA låter Trump hålla på så här och förstöra relationer med hela världen och liera sig med Putin. Men det är deras val och vi får helt enkelt agera utifrån situationen. Satsa på EU, Euron, och ett svenskt och ett Europeiskt försvar och handelsutbyte med Kina.
De gör vi. Vi rustar nu försvaret i hela Europa. Särskilt Norra Europa, Tyskland och Frankrike satsar nu mycket stora belopp och resurser. Ju galnare Trump, ju mer stiger aktierna i försvarsindustrin.
EU satsar också på handelsavtal med Kina, Indien, Indonesien m.fl. era länder nu när USA visat att de inte är intresserade av internationell handel.
I Sverige har vi fastnat i någon slags moralisk predikan där alla måste tycka på ett visst sätt eftersom att man annars har fel och behöver bearbetas för att tycka rätt.
Problemet är att det inte händer något, utan vi sitter mest på sociala medier och tycker saker.
Det är väl absolut nyttigt att formulera och utbyta tankar , även om det är anonymt.
Något som blivit väldigt klart för mig är hur ensamt Europa är. Klämt mellan ett mycket aggressivt och imperialistiskt Ryssland och ett fientligt USA.
För vår överlevnads skull måste vi samarbeta med handelsavtal med Kina. När det kommer till överlevnad kan man inte vara för kräsen .
Man måste förstå att dessa aggressiva tullar , ses av Europa som näst intill en krigshandling. Ja Trump har ju till och med hotat Danmark med militär makt.
Det är också därför EU åker på toppmöte till Kina i juli, vilket jag tycker är bra. Jag tycker inte att vi skall bojkotta USA men vi måste på alla tänkbara sätt göra oss oberoende av USA.
Trump har i alla fall satt eld i baken på ett antal höga ledare. Inte minst dom här i Europa.
När Trump är borta kanske vi får en ännu värre President. Vance tex.
Precis som vi kan få en ännu värre den dagen Putin inte leder Ryssland.