Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-23 11:39:16 följande:

Sen har vi Xi i Kina som också är en despot. Är han också en ny Hitler? Eller blir han nöjd om han får Taiwan?

Till slut har vi kanske tre stora maktblock precis som Orwell föreställde sig i 1984. Som delar upp världen mellan sig. 

Oceanien
    Eurasien 
    Ostasien

Det går inte ens att jämföra USA och Kina. USA tex har varit involverat i hundratals militära interventioner, medan Kina har haft nästan ingen ,särskilt under de senaste decennierna. USA hade 251 militära interventioner mellan 1991 och 2022.USA har varit "militärt involverat" med nästan varje land i världen.
  • Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-23 14:21:10 följande:

Kina är en diktatur och förtrycker minoriteterna i sitt land på ett oerhört sätt, läs på om hur Uigurerna behandlas. 

Kina är helt emot medborgerliga rättigheter som tex yttrandefrihet och alla i Kina, inklusive alla kinesiska företag , är skyldiga att berätta allt de vet till den kinesiska staten.

Ja, det är hemskt men det är fortfarande inrikes problem. USA har fört krig i HELA VÄRLDEN och tex stödjer Israel med vapen som används i folkmordet i Gaza.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-03-23 15:04:48 följande:
    Så 1 million muslimska uigurer fängslade i Kina, det är ett inrikesproblem och ingen protesterar. Är det som händer i Gaza också ett inrikesproblem? Ingen borde protestera?
    Ja, det som händer i Kina är hemsk och jag skrev det.  Men Gaza är inte Israel och det är inte inrikesproblem. När ska ni israelvänner förstå att Gaza är palestinsk och inte är Israel. Israel olagligt ockuperar och anekterar palestinska områden. Israel begår folkmord och etnisk rensning och Trump stödjer det.
  • Anonym (Antiextremist)
    Trumps förslag att etniskt rensa Gaza och fördriva palestinier välkomnas bara av högerextrema politiska aktörer i Israel och israelvänner. Det är hemskt att vi i Sverige har israelvänner som stödjer etnisk rensning.

Donald Trumps förslag att "rensa ut" Gaza genom att tvångsförflytta miljontals palestinier, är inget annat än "etnisk rensning" och ett krigsbrott. Utan tvekan, sådana handlingar bryter mot internationell rätt och palestiniernas mänskliga rättigheter.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-23 15:45:10 följande:
    Jag trodde att du skrev om något helt annat igen, men uppenbarligen uttryckte du bara dig ... konstigt. 

Okej, så din fundering var att Hitler inte kunde avsättas för att det var en demokrati och att det är samma sak med Trump? Jo, det kan jag hålla med om. Man kan inte avsätta enledare som är demokratiskt valt. Först efter 4 år (eller 5 i vissa länder, kan man bli av med honom. 

Sedan har ju Hitler avskaffat demokratin. Om detta händer behöver man ju att folket gör uppror, att någon gör en coup eller liknande. Trump borde inte kunna göra detta i USA och om han går för långt så kommer amerikanerna att reagera. VI kan i alla fall inte göra något, eftersom det inte är vår regering.
    Mrn snälla du...du verkar inte ens veta vad du själv skrev. Det var ju din fundering kring Hitler och Trump som jag ifrågasatte. Det är inte jag som tyckte att Hitler inte kunde avsättas, DET ÄR DIN ÅSIKT och jag ifrågasatte det. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-23 15:51:40 följande:
    Jag rekommenderar även filmerna "die Welle"  (handlar om hur en lärare med sin klass bygger upp en slags fascistisk rörelse, bara för att visa eleverna hur det hände i Tyskland. Och "er ist wieder da " (handlar om att Hitler dyker upp i vår tid och får folk på sin sida trots allt). Minst en av dem brukar finnas på Netflix.
    När ni ser den kommer ni att tänka på Trump och en del som är insatta även på Netanyahu.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-23 15:55:55 följande:
    Så att Hitler dödade 6 miljoner judar var också inrikesproblem?

Och att Kina ockuperar Tibet och är på väg att införliva Taiwan? 
    Lär dig historia och utbilda dig. Judarna dödades inte bara i Tyskland.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-23 15:59:48 följande:
    Det är helt irrelevant i det här sammanhanget. Håll dig till ämnet! 
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 Altså ditt minne. DET VAR JU DU SOM TOG UPP DET 😂😂😂😂😂
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-03-23 16:10:51 följande:
    Självklart tog jag INTE upp judar i ANDRA länder än Tyskland. Vi pratade Hitler, då är det irrelevant. 

• Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-23 16:45:49 följande:
    Klen tröst för Uigurerna när de torteras att detta bara är ett inrikes problem. Har man mer rätt att döda och tortera om det rör minoriteter inom landet? 
    Läs vad jag skrev...det är hemskt. Men vi pratade om USA kunde liknas nazityskland med tanke på alla genomförda krig och planerade erövringar.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA