Inlägg från: Anonym (Helst goda minnen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helst goda minnen)

Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk

Ens doftsinne är ju minst sagt subjektivt. Jag vet att man gillar en parfym mer eller mindre eller inte alls. I värsta fall tycker man att den luktar vidrigt.

Så jag som alltid övertänker funderar på om det är bättre att inte dofta något alls än en parfym som någon kanske tycker luktar illa?

Nu tänker jag inte på närmaste familjen som skulle säga till om dom avskydde ens parfym utan bekanta, arbetskamrater och vänner som man kanske kommer så nära ibland att dom känner doften av ens parfym.

I min drömvärld så tycker alla att jag doftar gott men tänk om dom tycker att jag luktar hemskt?!

Så, jag antar att min fråga är hur ofta du tycker att någon- som du ger en kram säger vi -luktar illa pga dennes parfym? Väldigt sällan eller ofta? Är det bättre att inte ha en parfym alls?

(Hel och ren är självklart och astmatiker ingår inte diskussionen även om parfym kan vara hemskt för dom men av andra orsaker än att den luktar illa

• Svar på tråden Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk
    Anonym (Ella) skrev 2025-03-12 20:18:09 följande:

Gammal parfym kan lukta hemskt eller om den är överväldigande. En lätt parfymdoft brukar aldrig vara något problem för mig och då är jag rätt doftkänslig.

Jag har svårare för kläder som stinker sköljmedel. Även billiga body sprays. Syntetiska dofter överhuvudtaget är inte så roliga.

Dofter som kan vara svåra är liknande Chanel No 5, såna där gamla tunga myskiga dofter som luktar jättegott på vissa men bara gammalt och tantigt på andra (jag kan inte alls använda såna parfymer, de stinker på mig). Syntetisk chokladdoft har också risk att lukta unket om det inte är en vaniljig doft, fast de brukar också dofta väldigt syntetiskt.

Parfym i kombination med svett eller annan stark kroppslukt är ju inte heller det roligaste.

Gammal parfym är hemsk även om den var bra som ny det har du rätt i. Det är svårt att veta bara om man får en ny eller gammal parfym i affären om parfymen inte nyss har släppts.

Menar du att om man inte har sprejat 17 gånger och bara doftar lite lätt så borde det vara okej? Eller menar du om själva parfymen är en "lätt" parfym?

Sköljmedel och billiga parfymer är oftast inte heller nice, håller med dig där också.

Det du skriver om att vissa doftnoter kan lukta unket är precis det som skrämmer mig. Hur ska jag veta vad andra tycker är unkelt och äckligt rent generellt? Mer förslag tack för du verkar bra på det här.
    MallaL skrev 2025-03-12 20:24:36 följande:

Tyvärr så är det så att nuförtiden luktar alla en massa parfym trots att de själva tycker att de inte använt parfym, men folk använder parfymerade tvålar, parfymerat schampo, parfymerat balsam, parfymerad hudkräm, parfymerat tvättmedel, parfymerat sköljmedel etc ?
    Så de flesta luktar luktar en massa blandat, har du dessutom parfym blir det lätt lite för mycket.

En kollega till mig med mycket doft omkring sig har allt ovanstående samt parfymerad kattsand, doftljus och annat hemma, det luktar starkt flera meter omkring henne när hon kommer.

Så ska du ha parfym, se till att det mesta andra är doftfritt så att det är din utvalda doft som känns lite diskret, det är trevligast för alla!

Håller med om precis allt du skrev.

Jag har faktiskt allt parfymfritt förutom duschtvålen och parfymen förstås.

Ibland har jag en hudkräm och bodymist med samma doft.

När du säger diskret vad menar du då? Och så kvarstår ju frågan ändå; tänk om andra tycker min parfym luktar illa så att dom associerar dålig lukt med mig? Värsta mardrömmen ju!
    Anonym (Astmatiker) skrev 2025-03-12 20:30:21 följande:
    Ja, det är definitivt bättre - för mig i alla fall.

Det är inte kul att behöva förklara att man inte kan sitta bredvid någon (och ännu mindre kramas) för att hens parfym gör en sjuk.
    Jag har full förståelse för att det är jättejobbigt och kan vara farligt tom för astmatiker men nu var det ju inte det frågade gällde den här gången.
    Anonym (Ella) skrev 2025-03-12 20:34:36 följande:
    Tack för det 😊 det bästa är att prova parfymen på handleden, låta det gå några timmar och testa att lukta på den igen. Ibland kan parfym som luktar jättegott i början avta och få den där unkna doften, eller så försvinner de efter kortare tid än en timme och då är de ju inte så mycket värda att använda. Om du är osäker kan du alltid fråga någon du litar på efter att du testat parfym och fråga om de känner någon doft, om det luktar gott.

Vad andra tycker är såklart väldigt generellt. Väldigt stark parfym kan vissa tycka är härligt men jag tycker det är jobbigt med starka dofter. Jag har vänner som tycker att nästan all parfym luktar konstigt sedan de haft covid, min man kan till exempel inte använda Gillette-raklödder längre för han tycker det luktar så skumt, jag tycker inte alls den luktar illa.
    En herrparfym som doftade olika sorters trä tyckte jag luktade jättegott men han tyckte det luktade ruttet så det blev inget köp där, däremot en citrusdoft som jag tyckte luktade gott visserligen men inte något speciellt, tyckte han luktade jättegott.

Det bästa är att spraya parfym på handleder (utan att gnugga), halsen eller bakom öronen och låta det vara. Doften sitter bra där och uppfattas av de närmaste.
    Mitt eget luktsinne litar jag på men jag är rädd för andras.

9 gånger av 10 så tycker jag att parfymen börjar lukta hemskt efter ett tag. Jag har verkligen svårt att hitta en parfym jag själv gillar. Jag brukar fråga min man men han säger alltid att det luktar "bra". Aldrig jättebra, jättedåligt utan alltid "bra" så det är som att prata med en vägg nästan. Suck. Jag brukar bara ta en eller högst två spray om det är en svag parfym och så är det klart.
    MallaL skrev 2025-03-12 20:37:25 följande:
     Kan du inte fråga någon vän hur mycket det doftar när du använt parfym och hur de tycker det luktar?
    För mycket är när det känns på flera meters håll och t ex finns kvar i en hiss när du gått ur.
    Hur en doft upplevs är subjektivt så du får nog fråga flera
    Jag har ingen att fråga annat än min man och hans trötta svar ser du ovan.

Tror inte att jag doftar för starkt då jag som jag skrev ovan högst tar två spray då jag själv avskyr när folk har ett doftmoln omkring sig på 15 meter som sen ligger kvar i luften. Frågan är hur jag får reda på om ens doft är okej när jag inte har någon att fråga. Kan man lita på stjärnorna på ens parfym på olika hemsidor? Om ens parfym har många stjärnor så gillar gemene man den troligtvis?

Kan man lita på stjärnorna på ens parfym på olika hemsidor? Om ens parfym har många stjärnor så gillar gemene man den troligtvis?

Jag frågar det ovan igen då jag är rädd för att andra ska tycka att min parfym luktar illa och inte har någon att fråga.

Anonym (Råger) skrev 2025-03-13 14:50:27 följande:

Kvinnor luktar gott av sig själva. Folk som är singel märker nog inte hur starkt de luktar av sina parfymer. Hellre bara tvål, schampo och deo. Inga parfymer.

Om man använder parfymfritt schampo och deo så doftar man ju ingenting efter en stund. Tvåldoften försvinner ju så fort man har sköljt av den i princip. Jag säger inte att du har fel i din åsikt men jag tänker att man bara doftar gott en timme eller så efter duschen och inte flera timmar senare som man kan göra om en god parfym finns där nånstans i bakgrunden.
    Anonym (sluta misshandla min näsa) skrev 2025-03-13 14:57:48 följande:

Parfym oavsett vad är nått du skall undvika. Det stinker alltid nämligen. Inget går upp mot en ren människa som inte är dränkt i parfym och det spelar ingen roll hur diskret du tycker det är... många har väldigt känsligt doftsinne och du stinker för alla dessa. Det finns helt enkelt inget positivt med parfym. Glöm inte att det ursprungliga syftet var att dölja bristande hygien dvs inget som är ett problem idag.

Men helt ren och luktfri är man ju tyvärr inte så länge. Någon som kliver ur duschen och inte har någon parfym kan dofta jättegott en stund men senare på dagen försvinner ju det helt och personen blir ganska intetsägande.

Doften är ens starkaste minne sägs det ju och jag vill gärna lämna en god och lagom doft bakom mig och då menar jag inte när jag lämnar rummet utan när någon tänker på mig.

Dom av mina ex som hade en god cologne minns jag än idag och färdas blixtsnabbt tillbaka i minnet med ett leende om jag känner doften av den medans det ju aldrig händer med någon som inte använde cologne.
    Anonym (Yummmm) skrev 2025-03-13 15:53:54 följande:

Yum jag älskar dofter av alla slag men precis som du säger så lämnar dofter ett minne. 

Jag arbetar inom sjukvården och får inte ha på mig parfym på jobbet. Så jag älskar när vi har after work eller klinikfest då man får sniffa på allas doftgarderober, tihiii.

Själv älskar jag Valentino's Rio Donna (som alla andra just nu), Marc Jacobs Daisy, Chantal Tomass (den svarta) och Armanis Stronger with You (for woman). Olika lätta/tunga så används vid olika tillfällen. 

På män älskar jag Armani Code och Stronger with You. En lång period var jag svag för Vercage Eros men den påminner för mycket om mitt hemska ex så står inte ut med den doften längre. 

Vad bra med några förslag. MJ fick jag av en händelse med hem en teststicka nyligen och jag fick upp ögonen för det märket. Ska titta närmare om MJ har någon med vanilj och utan jasmin. Avskyr jasmin då det luktar så illa för mig men gillar vaniljdofter.
    I ditt fall så var det negativt att känna just ditt ex cologne men ofta får man goda minnen.
    Anonym (urs) skrev 2025-03-13 17:50:56 följande:

Jag har inte astma, men ALL parfym är hemsk. Det sticker och svider i ögon och hals. Tvättar man sig med en go tvål räcker det alldeles utmärkt!

All parfym? Jag håller med om att många inte är någon hit men finns det verkligen ingen parfym du gillar?
    Anonym (urs) skrev 2025-03-13 17:52:30 följande:
    Har du inget luktsinne?!
    Vad menar du med det?

Anonym (urs) skrev 2025-03-14 14:26:40 följande:

Nej det finns inga parfymer som luktar gott, det ger mig bara klåda invärtes, så även om de doftar gott så skapar de bara obehag för mig.

Om du inte känner doften av tvål och folks naturliga rena doft, då har du inget doftsinne. Som ofta är med folk som häller på sig parfym. De känner inte att det luktar och häller på sig mer.

Klåda invärtes? Det låter extremt minst sagt och inte ens trovärdigt.

Var har jag sagt att jag häller på mig parfym? Det står uttryckligen att det mesta jag använder är parfymfritt förutom en, eller två spray om det är en svag parfym.

Mitt doftsinne är det verkligen inget fel på, tvärtom är det oerhört bra faktiskt, men det verkar vara fel på ditt doftsinne eftersom att du tror att du luktar gott längre än en halv dag efter att du har duschat.Tro mig, det gör du inte.
    Anonym (Astmatiker) skrev 2025-03-14 22:19:25 följande:
    Du har full förståelse för att det är farligt men väljer att göra det ändå?

Jag vill inte gärna tro att du är så hjärtlös.
    Det finns ingen som kommer att dö av att jag går förbi dom om jag har lite parfym som bara känns om vi skulle kramas. Skulle jag använda parfym med astmatiska vänner? När jag ska till sjukhuset? På ett flygplan? Nej! Men jag tänker inte sluta med det i vardagen när folk kan gå undan i värsta fall.
    Anonym (Hel) skrev 2025-03-15 17:43:05 följande:
    Hur vet du att din parfym bara känns när man kramas om du inte har någon att testa den på?
    Åker du aldrig buss t ex?
    Jag får huvudvärk av parfymdoft, de flesta har på sig mer än de tror.
    Hel och ren som sagt, det duger bra.
    Jag åker aldrig nånsin buss eller tåg. Sist var väl när man skulle på utflykt i grundskolan. Jag vet inte varför det divideras om folk som dränker sig i parfym och diverse parfymerade hygienprodukter i den här tråden. Det är hemskt men inte det vi pratar om. En eller ett par droppar parfym kan omöjligt ge ett doftmoln omkring en mer än en liten stund efter att man har tagit på sig den.
    Anonym (m) skrev 2025-03-16 16:13:45 följande:

Ytterst få parfymer luktar illa. Inte många luktar fantastiskt men de flesta är helt ok.

Folk är gnällspikar, använd det du tycker om och trivs med TS.

Det är ju iofs huvudsaken; att dom flesta doftar helt okej så bra att du sa det.
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 14:03:43 följande:
    Artificiell? Då är det nog billiga parfymer utan äkta ingredienser du har känt
    Håller med. Vi får nog inse att vissa människor aldrig har haft någon finare parfym än en bodymist från HM som dom använde halva flaskan av för att gå på lokala pizzerian en gång. Dessutom hade dom garanterat billigaste sköljmedlet från ÖB, olika parfymerade tvål och deo och glöm inte en vidrig hårspray från mataffären som dom sprayade rejält av för att få frisyren att hålla. Så vi får nog ha lite förståelse ändå för att dom inte spelar i samma liga och helt enkelt inte vet hur man använder parfym på ett vettigt sätt.
    Anonym (m) skrev 2025-03-17 13:43:20 följande:
    Förstår om du inte får sympatier om du kallar andra för idioter för att de inte gör som du vill.

Och dessutom anklagar andra för att dränka sig i parfym som känns på 25 meters håll utan att veta ett skvatt om hur det egentligen ligger till. Mamma Mia...
Svar på tråden Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk