Inlägg från: Anonym (Tant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tant)

Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet

Hm. Sedan jag fyllde 40, typ, kan jag verkligen inte ätaså mycket som förr. För tio år sedan klämde jag lätt en hel pizza men numera är jag mätt efter en halv. Visst, onödigt att berätta det för andra hela tiden - det skulle jsg absolut inte göra - men jag kan verkligen inte äta lika mycket som förut. Och jag har aldrig varit ätstörd, aldrig ens bantat. 

Och en normalstor semla är alldeles för stor för mig. Jag delar den helst om det inte finns mindre. 

Jag bryr mig inte om andra äter mer än jag, men att jag som medelålders äter mindre portioner har inget med vikthets att göra. Jag behöver helt enkelt mindre mat och kan inte längre äta lika mycket. Jag blir stoppmätt. 

• Anonym (Tant)
    Anonym (Frugan) skrev 2025-03-14 19:43:36 följande:
    Brukar du högljutt deklarera detta vid lunchbordet? Oombett dessutom?

Jag skrev att jag inte gjorde det. Men när jag tänker efter kan jag absolut att sagt något i stil med att jag inte kommer att orka middag hemma efter att ha fått tårta på fikat på jobbet. Det har ingenting med ätstörning att göra utan är bara ett positivt konstaterande - tårtan var så god att jag åt så mycket att jag kommer att vara mätt till imorgon. 

Det är svårt att veta hur dina kollegor låter, men att berätta att man är mätt tycker jag inte att du kan förvänta dig att folk ska sluta med. Jag pratar aldrig om kalorier, att bli tjock eller smal av mat etc vid lunchbordet. Har kollegor som jag vet far väldigt illa av det. Men ja, det händer nog att jag berättar att jag blev jättemätt. 

• Anonym (Tant)
    Anonym (Frugan) skrev 2025-03-14 19:48:33 följande:
    För att det inte handlar om huruvida någon är mätt eller inte. Det handlar om ett högljutt deklarerande. Om jag är mätt, lägger jag ihop mina bestick och skjuter undan tallriken. När de här damerna är mätta, började de högljutt deklarera att de är sååå mätta, att de aaaldrig skulle få i sig en hel portion, att de inte förstår hur folk kan äta så mycket och, i de fall de ätit mer än vanligt, hur mycket de behöver promenera nu.

Förstår du skillnaden?
    Ok, det här var ju något annat än det som står i trådstarten. Jag fattar. Det låter skitstörigt. Så skulle jag verkligen inte göra. 
  • Anonym (Tant)
    Anonym (ABC) skrev 2025-03-15 08:34:18 följande:

Förstår inte varför det är så irriterande om någon pratar om hur mycket eller lite de äter, om någon är hungrig eller mätt. Det är ju ingen tävlan, bara småprat.

De medelålders kvinnor jag brukar äta lunch med är ganska olika. Ett par äter alltid massor, någon äter lite och vegetariskt, några mitt emellan. ibland säger någon att de inte blev riktigt mätta på lunchen och köper något extra, någon konstaterar att hon inte var hungrig den dagen och sparar hälften och någon säger att hon kan aldrig få i sig mycket vid lunchtid. Visst händer det att någon kommenterar vad andra äter, är det där allt du äter, blir du mätt på det? Jag skulle aldrig orka äta en massa bröd till lunchen osv. Det är bara småprat i stil med pladder om vädret, ingen bryr sig, vi pratar mest om helt andra saker. 

Jag tror att det går en fin linje mellan sånt här prat och det TS syftar på. Och att TS dessutom är känslig på grund av tidigare sjukdom och kanske drar den linjen på ett annat ställe än du och jag. 

Svårt att veta exakt hur det låter på TS jobb. Jag tycker inte att det ok att vräka ur sig okänsliga saker om viktminskning mm vid lunchbordet, och jag tycker samtidigt att om man har en ökad känslighet för prat om tex portionsstorlek så behöver man ta ansvar för det själv. Man kan inte utgå ifrån att andra ska fatta vad man inte klarar. Då kan man behöva be andra om hjälp genom att be dem sluta prata om sånt. Man kan göra det genom sin chef eller HR som kan ta upp det som en allmän vädjan till personalen att visa hänsyn. 

• Anonym (Tant)
    Anonym (Frugan) skrev 2025-03-15 08:52:34 följande:
    Jag är äldre än dig, men min mamma satt under det tidiga 90-talet och klunkade Nutrilett inför sommarsäsongen, eftersom hon behövde banta. Jag skulle ju aldrig få för mig att göra något liknande inför min dotter. Min svärmor, som idag är över 80, kämpar fortsatt på med sin 5:2-diet för att hon tycker att hon behöver tappa vikt. Detta deklareras gärna inför barnen.
    Jag tror också attedvetenheten kring hur man prarar inför barn om det här har ökat. Min svärmor, född på 50-talet, beklagade sig när hon var en bit över 60 att magen inte längre var platt. Jag tyckte så synd om henne. Att nått den åldern och fortfarande ha nojjor som jag förknippar främst med tonåren. :( 
  • Anonym (Tant)
    Anonym (S) skrev 2025-03-16 21:41:07 följande:

Eller de som mer än gärna förser sig med bjud-fika och bjud-godis men högt deklarerar hur det bara tar en LITEN bit då....!! Som om någon tjatat på den...??? Jag är ätstörd och fixar inte att sitta i matrummet ihop med 48 vidriga mikrolådor med tillhörande odörer. Upplevs säkert som världens mest dryga men klarar inte av att sitta där det luktar skit!

Jag tror att tjatandet pågår i de personernas huvuden. De är upplärda i att man absolut inte ska äta sånt, för då blir man fet (vilket de fått lära sig är en dödssynd). I huvudet pågår en kamp mellan det de har lärt sig och det de vill och de blidkar båda sidorna genom att ta en liten bit. Det här tjatet kommer ju även utifrån, så att säga det högt är ju ett sätt att rättfärdiga sitt val inför de som finns omkring. 
Svar på tråden Medelåders ätstörda tanter i lunchrummet