Anonym (ABC) skrev 2025-03-15 08:34:18 följande:
Förstår inte varför det är så irriterande om någon pratar om hur mycket eller lite de äter, om någon är hungrig eller mätt. Det är ju ingen tävlan, bara småprat.
De medelålders kvinnor jag brukar äta lunch med är ganska olika. Ett par äter alltid massor, någon äter lite och vegetariskt, några mitt emellan. ibland säger någon att de inte blev riktigt mätta på lunchen och köper något extra, någon konstaterar att hon inte var hungrig den dagen och sparar hälften och någon säger att hon kan aldrig få i sig mycket vid lunchtid. Visst händer det att någon kommenterar vad andra äter, är det där allt du äter, blir du mätt på det? Jag skulle aldrig orka äta en massa bröd till lunchen osv. Det är bara småprat i stil med pladder om vädret, ingen bryr sig, vi pratar mest om helt andra saker.
Jag tror att det går en fin linje mellan sånt här prat och det TS syftar på. Och att TS dessutom är känslig på grund av tidigare sjukdom och kanske drar den linjen på ett annat ställe än du och jag.
Svårt att veta exakt hur det låter på TS jobb. Jag tycker inte att det ok att vräka ur sig okänsliga saker om viktminskning mm vid lunchbordet, och jag tycker samtidigt att om man har en ökad känslighet för prat om tex portionsstorlek så behöver man ta ansvar för det själv. Man kan inte utgå ifrån att andra ska fatta vad man inte klarar. Då kan man behöva be andra om hjälp genom att be dem sluta prata om sånt. Man kan göra det genom sin chef eller HR som kan ta upp det som en allmän vädjan till personalen att visa hänsyn.