Anonym (What?) skrev 2025-03-14 20:04:27 följande:
Hur kan du se att detta ökat genom att läsa en forumtråd?
Jag vill påstå att det du ger uttryck för är en utbredd förklaring till problem med tex skola och kriminalitet som i själva verket har en väldigt komplex bakgrund. De som sprider den här väldigt förenklade modellen - att det är individens fel - gör det för att de är emot de samhälleliga förändringar som de som forskar på tex stök i skolan menar behövs, som tex ökade resurser till elevhälsa och Socialtjänst.
De som är emot såna satsningar (tex för att skattehöjningar inte ger en massa röster) lägger gärna skulden på individer. Det är en enkel förklaringsmodell och den accepteras av folk som inte orkar leta upp forskarrapporter och tyvärr leder det i förlängningen till att det är de som behöver hjälp som drabbas. Jag tänker tex på de barn som stängs ute från den anpassade grundskolan men inte erbjuds något lämpligt alternativ utan kastas in i vanlig klass där lärare utan specialpedagigisk utbildning ska lyckas hjälpa dem samtidigt som de hjälper 29 barn till.
Jag tänker på barnen till invandrare som bor i områden där man istället för att satsa på mer utåtriktad social verksamhet drar ner anslagen till soc. Och alla de forskare, lärare och skolledare som nu uttrycker hur knäppt det är att regeringen lägger pengar på akutskolor, när de flesta som jobbar med sånt säger att pengarna skulle göra mer nytta i den vanliga skolan. Men politikerma väljer att göra det som ser snyggt ut för den som inte är insatt.
Jag tänker också på de långtidssjuka vars ersättning knappt ökat alls de senaste åren, samtidigt som bostads- och matkostnaderna skjutit i höjden. Är det verkligen en offermentalitet om man i det läget påpekar att pengarna inte räcker?
Alla de här bakgrundsfaktorerna är mycket större och krångligare att ta tag i det än att bara säga att det är individens fel. Därför väljer vissa den enkla förklaringsmodellen. Men när det kommer till samhällsförändringar är det aldrig så enkelt.
En grundregel inom samhällsförändring är att om någon påstår att de har en enkel förklaring eller enkel lösning, så har de fel.
Vet inte om jag har förklarat så du förstår vad offermentalitet innebär. Se gärna ts igen. Om någon inte har tillräckligt med pengar eller annat så kan det absolut vara synd om denne. Personen har då två vägar att tackla saken på (rent krasst) iklä sig symptomen på offermentalitet -eller inte. Det jag försöker debattera är de psykologiska faktorerna för offermentalitet. Dess destruktiva kraft som jag absolut sett en ökning av. Exv fenomenet incel där människor samlas och hjälper varandra till ilska. Hejar på aggressivitet och skapar öknamn/ ser ner på de som mot all förmodan skaffar en flickvän. Sånt fanns inte för en 20 år sen.
Andra sorters offermentalitet jag observerat är någon som blev arg på en äldre kvinnas kontaktannons. Hon hade avslutat det med att nu hoppas jag på trevliga svar. Det gjorde trådskaparen till ett aggressivt offer. En annan känd fl-person ansåg att tjejvasan var något som kränkte män. En annan känd fl-person ansåg att när pappor hyllas på mansdagen så är det kränkande för män. (Statyer kläddes med bärsjalar) en annan tyckte att bara för att kvinnor har dildosar så förtjänar Sverige att brinna upp. osv osv listan kan göras lång. Alla exempel jag tar upp är fullständigt absurda.
Hur får vi folk att förstå att aggressioner pga ett oskäligt offerskap är fullständigt orimligt?