• Anonym (GES)

Offermentaliteten i samhället

Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
  • Svar på tråden Offermentaliteten i samhället
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-15 18:13:13 följande:
    Genom att en nära anhörig agerade som gott föredöme och drog ut mig på bra stärkande aktiviteter. Då började spiralen att gå åt andra hållet.
    Hur yttrade sig offermentalitet hos dig? Eller kan det vara så att du "enbart" var deprimerad?
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-15 20:36:42 följande:
    Hur yttrade sig offermentalitet hos dig? Eller kan det vara så att du "enbart" var deprimerad?
    Det var snarare så att jag blev deppig med tiden för att jag hade offermentalitet. 

Hur den yttrade sig.

Genom:
    * Passivitet
    * Skylla på andra
    * Sticka huvudet i sanden
    * Mycket lågt ansvarstagande 
    * Lögner gör en själv och andra
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-15 21:23:39 följande:
    Det var snarare så att jag blev deppig med tiden för att jag hade offermentalitet. 

Hur den yttrade sig.

Genom:
    * Passivitet
    * Skylla på andra
    Jag är glad över att du lyckades vända på det. Det var nog inte så enkelt.
  • Anonym (uh)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-15 21:23:39 följande:

Hur den yttrade sig.

Genom:
    * Passivitet
    * Skylla på andra
    Du glömde antagligen att nämna att du födde med en silversked i munnen också.
    Kom tillbaka när du har varit utsatt för misshandel genom hela barndomen och saknat stöttepelare eller folk med kunskap omkring dig.
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (uh) skrev 2025-03-15 22:51:16 följande:
    Du glömde antagligen att nämna att du födde med en silversked i munnen också.
    Kom tillbaka när du har varit utsatt för misshandel genom hela barndomen och saknat stöttepelare eller folk med kunskap omkring dig.
    Den typen av snack körde jag också med. Att alla andra har det bättre än mig.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-16 07:05:10 följande:
    Den typen av snack körde jag också med. Att alla andra har det bättre än mig.
    Det är också ett av symptomen:
    "Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade."

Identifierade du att du befann dig i en spiral av offermentalitet och lyckades ta dig ur, eller blev du medveten om att du hade befunnit dig i en spiral av offermentalitet efter du tagit dig ut?
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-16 13:44:00 följande:
    Det är också ett av symptomen:
    "Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade."

Identifierade du att du befann dig i en spiral av offermentalitet och lyckades ta dig ur, eller blev du medveten om att du hade befunnit dig i en spiral av offermentalitet efter du tagit dig ut?
    Det blev jag medveten om först många år senare. Att se att man har offermentalitet när man själv i den måste vara oerhört sällsynt. 
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-16 18:14:10 följande:
    Det blev jag medveten om först många år senare. Att se att man har offermentalitet när man själv i den måste vara oerhört sällsynt. 
    Det tror jag också, ett symptom är ju:

"Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation."

Då är det ju nästan en omöjlighet att kunna ta sig ur från spiralen.

Så hur ska man egentligen kunna få människor att:
    1. Inte hamna i offermentalitet?
    2. Kunna ta sig ur?

Jag har tidigare jämfört med människor som är riktiga offer men som inte ramlar ner i det psykologiska tillstånd som offermentalitet är. Vad gör vi för fel som samhälle för att "tillåta" det?
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-16 18:31:08 följande:
    Det tror jag också, ett symptom är ju:

"Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation."

Då är det ju nästan en omöjlighet att kunna ta sig ur från spiralen.

Så hur ska man egentligen kunna få människor att:
    1. Inte hamna i offermentalitet?
    2. Kunna ta sig ur?

Jag har tidigare jämfört med människor som är riktiga offer men som inte ramlar ner i det psykologiska tillstånd som offermentalitet är. Vad gör vi för fel som samhälle för att "tillåta" det?
    Eftersom 2 är så svårt är det bättre att koncentrera sig på 1. Där skulle jag hävda att det viktigaste är att skapa produktiva och välfungerande människor. Det är givetvis bra att ge beröm men om det bara är löst prat så kommer personen att få svårt att klara sig så för att skapa dessa människor så:
    1) Låt barn hjälpa till med sysslor från tidig ålder.
    2) Tro på barnens förmågor och ge dem ansvar
    3) Påpeka vikten av aktivitet och att ha mål att sträva mot.
    4)  Fokusera och beröm arbetsinsats istället för resultat.
    5) Var själv ett föredöme i dessa avseenden.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-16 19:09:04 följande:
    Eftersom 2 är så svårt är det bättre att koncentrera sig på 1. Där skulle jag hävda att det viktigaste är att skapa produktiva och välfungerande människor. Det är givetvis bra att ge beröm men om det bara är löst prat så kommer personen att få svårt att klara sig så för att skapa dessa människor så:
    1) Låt barn hjälpa till med sysslor från tidig ålder.
    2) Tro på barnens förmågor och ge dem ansvar
    3) Påpeka vikten av aktivitet och att ha mål att sträva mot.
    4)  Fokusera och beröm arbetsinsats istället för resultat.
    5) Var själv ett föredöme i dessa avseenden.

Jag håller med fullständigt när det gäller uppfostran.

Samhället kan dessvärre inte bara fokusera på uppfostran. Det finns ju en hel del människor som befinner sig i offermentalitetsspiralen idag. Jag tror att samhället borde agera på ungefärligt samma sätt mot vuxna människor.  

Också säga ifrån när beteendet är oacceptabelt. Öppna en dörr för någon som anstränger sig för att komma ut från det här och att man "hejar på" eller visar uppskattning.

Tror också att det är kontraproduktivt att bara tycka synd om någon som enbart tycker synd om sig själv. Då förstärks offermentaliteten. Det kanske är det här toxiskt sympatiserande som alla behöver bli medvetna om så man faktiskt hjälper människor på ett riktigt sätt

Svar på tråden Offermentaliteten i samhället