Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hon blev gravid efter första träffen

Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:32:25 följande:

Tacksam för svar. 
    Det känns som att det helt enkelt landar i faderskapstest om det blir så. 
    Antar att det inte finns så mycket mer att göra nu än att vänta. 

Självklart ska du kräva ett faderskapstest! Det är inget att fundera på. 

När en man är osäker på om han är pappan så gör familjerätten alltid ett DNA-test. Det är kostnadsfritt och går på några minuter . 

Skriv inte under någonting innan det är fastställt om du är fadern. Hon kan inte tvinga dig till någonting.

Det låter osannolikt att hon skulle ha känt på sig att hon är gravid så tidigt. Man kan ta testet runt 8-15 dagar efter befruktningen. Hon skulle alltså nästan direkt ha känt att hon är gravid. Mycket tveksamt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Tiodagar) skrev 2025-03-15 12:41:30 följande:

Till er som tror att det är omöjligt att vara gravid tre veckor efter sex behöver läsa på lite. 

Om hon hade ägglossning så var hon ca två veckor in i sin cykel och är nu i vecka 5, fullt rimligt att test visar gravid och tom ha symtom. 

Många kan testa positivt 10 dagar efter ägglossning. 

Det är inte det jag reagerar på utan att hon hävdar att hon skulle ha känt att hon är gravid så tidigt. Det kan väl hända men majoriteten känner inte graviditetssymtom så tidigt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nå) skrev 2025-03-15 17:40:14 följande:
    Det mogna beslutet är förstås att du skapar en relation med henne. Du kommer ju att sätta ett barn till världen som behöver dig också.

Ja, du resonerar omoget och oansvarigt. Du behöver övervinna dessa barnsliga känslor och tänka på ett förnuftigt sätt. Det du känner är ju förstås att du inte har kontroll över situationen, känner dig överrumplad och reagerar instinktivt med "jag vill inte"

Bästa scenariot är förstås att du lyckas skapa en så pass bra relation att ni så småningom gifter er och fortsätter era liv i en kärnfamilj.

Men snälla nån, han vet ju inte ens om det är hans barn än. Det mogna beslutet är att sitta still i båten och inte investera känslor i en situation som fortfarande är väldigt oklar. 

• Anonym (M)
    Anonym (Alla är inte så regelbundna) skrev 2025-03-15 18:10:13 följande:
    Jag hade då inte märkt det så tidigt. Har hon redan barn, hur kan hon annars "känna igen" tecknen?

Det enda tecken jag kände var att brösten ömmade precis som inför mens. Det var bara det att ingen mens kom den här gången.

Att kolla med gravidetstest så tidigt betyder antingen att man är livrädd att vara gravid och vill göra abort så fort som möjligt. Men i så fall är det konstigt att hon inte använde något p-medel.

Alternativt längtar man efter att bli gravid och vill veta så fort som möjligt för att få glädja sig. Dvs hon räknade kallt med att bli gravid och därför använde hon inget p-medel. Då är TS avelshanne. Han kan iofs vara en av flera möjliga.

Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite misstänksam mot denna kvinna.

Håller med, det är ett märkligt agerande. 

Självklart har TS ett ansvar för att använda skydd men det har hon också. 

Om man inte vill riskera graviditet med en vilt främmande man ser man till att använda skydd när man har sex på första dejten. Det skulle aldrig falla mig in att inte göra det. 

• Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 19:58:02 följande:
    Faktum kvarstannar. Jag vet ju faktiskt inte att det är mitt barn. Ska jag bara förutsätta att det är så och ingå en föräldrarelation med henne?

Börjar misstänka att vissa trollar för så galet resonerar inte normala människor. Det är helt absurt att börja yra om relationer och äktenskap, oavsett om du nu är pappan eller ej. 

Du kan inte engagera dig i graviditeten och en kvinna du inte känner innan du vet om det är ditt barn. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:16:56 följande:
    Han ska inte bli tillsammans med henne han ska lära känna henne. Vad menar du att han ska göra istället, vänta tills barnet är fött, inte känna henne och sedan få en fungerande relation till barnet? Hur ska en sådan relation se ut då? En normal mamma kommer inte lämna ifrån sig sin bebis till en främling För att barnet ska lära känna sin pappa. 

Jag är glad att mitt barns pappa litade på mig och tog ansvar. Vi började göra saker ihop för att lära känna varandra. Vi blev inte tillsammans då. Men det är ju mycket lättare att ta hand om ett barn gemensamt om man känner varandra, man behöver inte vara gift eller ens pussas utan man kan bli vänner? 

Att skapa en olustig situation där man inte kan samarbeta är inte bra för barnet. 

Så TS ska förbereda sig för att få ett barn med den här kvinnan med allt vad det innebär känslomässigt - tankar om framtiden, på att bli pappa och dela ett föräldraskap med den här personen - bara för att sedan kanske få veta att han inte alls är pappan och allt rycks ifrån honom? 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:39:03 följande:
    Och varför vill du inte lära känna henne. Visa att du är intresserad. Det går att göra ett prov medan hon är gravid också.

Du måste ju visa att du bryr dig annars kommer du ju ändå inte få någon kontakt med barnet iaf. Och det kan man också välja. Men då får du se det som att du betalar underhåll sedan och så du inte närvarande Alls. Inget mellanting. Utan du är som en spermadonator 

Nej, det är inte kvinnan som avgör om TS kommer att ha kontakt med barnet utifrån hur mycket han visar att han bryr sig om henne nu, 

Det är barnet som har rätt till umgänge med sin pappa och det är inget mamman kan villkora. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:44:30 följande:
    Men hur tror du kontakten ska se ut med barnet om du inte känner mamman? Hur gammal är du egentligen? 
    Hur gammal är man egentligen när man har oskyddat sex med främmande män på första dejten kan man ju också undra. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 20:46:52 följande:
    Hur tänker du att det praktiskt skulle gå till när barnet är fött då? Han måste ju få en relation till barnet. Men det kommer han ju inte bara få själv direkt utan mamman. Så hur ska detta gå till så det blir naturligt? 
    Om han får veta att han är pappan ja men inte nu. 
  • Anonym (M)
    Olsdotter skrev 2025-03-15 20:48:20 följande:
    Fostervattenprov kan göras tidigt. Vecka 13-16 om jag minns rätt.
    Det var inte vad jag kommenterade men bra, då blir det steg ett. TS ska inte göra någonting innan han vet säkert. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:00:39 följande:
    Och hur ska han få mamman att testa detta då om han inte visar intresse för att ta ansvar. 

Vad då mamman att testa sig? Är hon någorlunda vettig så förstår hon att han vill det i den här situationen.

Annars kommer familjerätten ändå att göra ett DNA-test när faderskapet ska fastställas. 

Han har inget som helst ansvar för henne innan han vet om det är hans barn. 

• Anonym (M)
    Anonym (lol) skrev 2025-03-15 21:06:42 följande:
    Ack. Om alla var perfekta och detta faktiskt inte hände då och då?

Hur mycket jag än tror....

Jo, jag är medveten om att folk inte är perfekta men det är ett väldigt tjat i tråden om hur ansvarslös TS är, vilket han förstås har varit, men det har ju även den här kvinnan. Det var min poäng.

De har båda betett sig ansvarslöst utan en tanke på hur ett eventuellt barn drabbas av det.

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:24:02 följande:

Gör man testet under graviditeten så finns det risk att barnet dör. Varför skulle mamman vilja detta om pappan är fientligt inställd mot henne? 

Att hon ska göra testet när barnet är fött är ingen fara för barnet. 

Ok, så du anser du att TS ska engagera sig i den här kvinnan med allt vad det innebär och låtsats som om de ska få ett barn tillsammans och sedan kanske få reda på att det inte alls är hans barn?
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 21:49:34 följande:
    Han kan lära känna henne?? Då lär han ju få en uppfattning om hon verkar vara typen som ligger med 150 killar oskyddat eller om det bara är han som kan vara pappan. Dom kan även då tillsammans komma fram till att testa under graviditeten för att vara på den säkra sidan. 

Mannen jag blev gravid med litade på mig, han förstod att jag inte legat hej vilt och vi har inte tagit något faderskapstest nu heller, det har ju aldrig behövts. Jag vet ju att han är den enda personen som kan vara pappa till mitt barn. 

Det räcker med att hon har legat med en annan man. Det är ju dessutom ett helt skevt resonemang. Du anser alltså att TS ska gå på känsla när det gäller det kanske viktigaste beslutet i sitt liv? 

?Jo men hon verkar trevlig, jag är säkert pappan.?

Du kan inte använda din upplevelse som någon sorts norm. Det är ju fint att ni är nöjda men det är ren galenskap att inte göra ett faderskapstest när man har träffat personen en gång. 

Innan han vet om det är hans barn är hon en främling som han inte har något ansvar för alls. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:24:27 följande:

Handlar ju inte om det utan jag syftar på att få en naturlig kontakt. Hur ska barnet få en kontakt med sin pappa om inte mamman närvarar? 

Det är väl bättre att lära känna varandra än att det blir stelt. Det handlar inte om att mamman ska straffa ut pappan utan hur man på ett socialt och smidigt sätt kan få en bra relation. Det är jobbigt generellt att få barn med någon. Hur ser man på sin föräldraroll? Känner man inte den andre alls så kan det ju lättare bli stelt, onaturligt och inte tryggt alls. 

Då pratar om juridik. Men i verkligheten så handlar det om att skapa en relation som funkar. Att föräldrarna pratar själva om hur dom vill göra med barnet. Här låter det som att familjerätten behöver kopplas in dag 1 för att medla mellan föräldrarna. Varför göra det om man kan prata med varandra utan inkoppling av myndigheter? 

Men du resonerar ju som om det redan är klart att TS ska bli pappa. Det är det inte förrän han har det svart på vitt. 

Familjerätten blir ju inkopplad för faderskapsbekräftelsen ändå. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:35:34 följande:
    Att koppla in familjerätten för en sån sak behövs ju inte? 
    Jo, när det finns tveksamheter om faderskapet som i det här fallet är det familjerätten man går till för att göra DNA-test. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-15 23:48:02 följande:
    Och vilken nivå av relation vill du ha med barnet då? Du kan knappast tro att du kan börja hänga med barnet själv från att den är nyfödd om du inte känner mamman alls. Det finns inte ens lagstöd för dig att göra det 
    Det finns lagstöd för barnets rätt till umgänge med sin pappa. Du verkar tro att mamman kan villkora umgänget men så fungerar det inte alls. Hon kan inte vägra pappan umgänge. Det ses som försvårande av samarbetet och kan leda till att hon blir av med vårdnaden. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-16 00:23:21 följande:

Det jag pratar om är det socialt smidiga.

Familjerätten kan bestämma umgängestider att pappan i början får vissa tider han får hänga med bebisen i början tillsammans mamman. 

Typ du är välkommen att träffa ditt barn på måndagar, onsdagar och fredagar mellan 16-18. Sedan kan detta trappas upp successivt. 

Om man känner mamman så bestämmer man ju tillsammans. Mamman har ingen skyldighet att låta pappan delta under förlossningen. Han har inte juridisk rätt att närvara?

Men om man känner personen så kanske hon vill att  ska vara med. Om dom känner varandra så kan han ju komma och vara med barnet så mycket som han önskar. Då är det ju även möjligt att hon vill sova en stund medan han är själv med bebisen under några timmar.

Men det är för att HON vill detta. 

Så han kan få ut betydligt mycket mer om dom är vänner än vad myndigheterna kan kräva av mamman. 

För det blir bara umgängessabotage om hon nekar barnet inbokade tider. Men hon har ingen skyldighet att låta honom få mer umgänge än det som bestäms. 

Och det är ju otroligt fint att få hänga med sin bebis, få vara med från början. Och det finns inget stöd för juridiskt. 

En bra förälder sätter barnets behov främst och inte sina egna känslor. Om det är TS barn så har även hon ett ansvar för att underlätta och uppmuntra pappans relation till barnet. 

Hon har valt att inte använda skydd med en främmande man och att behålla barnet.  Om hon vill att barnet ska ha en bra relation till pappan (i fall det nu är TS) så får hon stå ut med situationer som är jobbiga för henne men viktiga för barnets relation till pappan. 

• Anonym (M)

Det verkar som om en del skribenter i tråden anser att TS har en massa ansvar och kvinnan inget. 

Även hon har en skyldighet gentemot barnet att underlätta pappans relation till barnet även om de inte umgås fram till förlossningen. 

TS ska inte behöva truga och lirka med den här kvinnan för att få träffa sitt (eventuella) barn. Hon har ett precis lika stort ansvar för att få det att fungera, alldeles oavsett vad hon anser om TS. 

Vi vet ingenting om den här kvinnan, inte ens TS själv, hon kan kan vara psykiskt instabil och till och med skvatt galen. 

Att fastställa sina rättigheter juridiskt handlar om att gardera sig inför en sådan situation, just eftersom TS inte alls känner henne. 

Det är den fundamentala skillnaden mellan att få ett planerat barn med sin partner och på att helt plötsligt få veta att en främling kanske väntar ens barn. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erika) skrev 2025-03-19 20:13:17 följande:
    Som TS beskrivit det så vill han inte lära känna mannan innan han vet om barnet är hans. Och det kan ju dröja till barnet är en månad då. Så vill man ha förtroendet så får man lära känna mamman så mamman vill. Jag hade inte velat lämna bort mitt barn till en främling. Och då har jag själv blivit gravid med en främling och låtit honom vara med på förlossningen och ultraljud m.m

Men det var ju för att vi började lära känna varandra efter att jag blivit gravid. Jag och många kvinnor med mig hade inte velat ha en främling hemma hos oss mer än nödvändigt. 
    Då kanske man inte ska ha oskyddat sex med främlingar. 
Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen