• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Anonym (kådis)

Jag antar att du inte använde kondom? Då får du faktiskt skylla dig själv...

• Anonym (Julia)

Ja det kan ju hända om man har oskyddat sex. Hoppas du testar dig för sjukdomar också. Känns inte som en jättebra idé att ha oskyddat sex med en helt okänd person , inte bara med tanke på graviditet. 

Du måste ju inte bli tillsammans med henne eller ens finnas i barnets liv men det är ju hennes beslut om hon behåller. Jag har också behållit ett barn fast pappan inte riktigt ville (vi var däremot tillsammans när jag blev gravid), jag blev ensamstående på heltid och han har träffat dottern då och då, nu efter 9 år vill han finnas med lite mer.

• Anonym (X)

Förstår paniken, men försök att landa lite i tankarna! Gör dna test så det verkligen är ditt. Tycker ni ska lära känna varandra för att kunna planera för barnet. Inte för att ha förhållande, sen är det väl en bonus om det skulle bli så, men framför allt för att du ska få chansen att vara närvarande pappa.

• Fjäril kär

Inte för att vara sån men hur kan du vara säker på att barnet är ditt? 

Jag är själv kvinna och veta att man är gravid efter tre veckor är i princip omöjligt.  Då måste hon blivit gravid tidigare. 

• Anonym (Ok)

Du vill inte bli pappa, men har ändå oskyddat sex med en kvinna du bara träffat en gång. Hur tänkte du att detta två saker skulle gå ihop?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (kådis) skrev 2025-03-15 12:00:28 följande:

Jag antar att du inte använde kondom? Då får du faktiskt skylla dig själv...

Har aldrig påstått något annat. Fullt medveten om att jag har mig själv att skylla. 

• Anonym (E)

Det är en jobbig sits, givetvis borde ni ha skyddat er men nu är det som det är, hon kanske hade planen från början, vem vet...

En av mina kompisar har lyckats med det 2 gånger, med ena mamman och barnet har han ingen kontakt, det andra barnet har han regelbundet umgänge med, en annan kompis blev gravid och behöll, pappan och hon hade ingen relation men umgicks under graviditeten och blev senare tillsammans och idag har de 2 barn. 

Att barnet kommer kan du inte påverka, däremot så kan du välja hur delaktig du vill vara, hur gamla är ni?

• Anonym (Förvirrad)
    Fjäril kär skrev 2025-03-15 12:07:43 följande:

Inte för att vara sån men hur kan du vara säker på att barnet är ditt? 

Jag är själv kvinna och veta att man är gravid efter tre veckor är i princip omöjligt.  Då måste hon blivit gravid tidigare. 

Jag är inte säker. Enligt henne så är hon säker på sin sak och känner redan att hon är gravid och därför gjort ett gravtest som blev positivt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ok) skrev 2025-03-15 12:08:56 följande:

Du vill inte bli pappa, men har ändå oskyddat sex med en kvinna du bara träffat en gång. Hur tänkte du att detta två saker skulle gå ihop?

Jag vill bli pappa men inte under dessa förutsättningar med någon jag inte känner. 

Självklart har jag brustit i ansvaret med skydd och förstår att det kan bli konsekvenser. Är som sagt inte arg på henne utan vi är två vuxna i det hela.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-15 12:03:25 följande:

Ja det kan ju hända om man har oskyddat sex. Hoppas du testar dig för sjukdomar också. Känns inte som en jättebra idé att ha oskyddat sex med en helt okänd person , inte bara med tanke på graviditet. 

Du måste ju inte bli tillsammans med henne eller ens finnas i barnets liv men det är ju hennes beslut om hon behåller. Jag har också behållit ett barn fast pappan inte riktigt ville (vi var däremot tillsammans när jag blev gravid), jag blev ensamstående på heltid och han har träffat dottern då och då, nu efter 9 år vill han finnas med lite mer.

Hur känner du att det fungerat? Var det värt det?

Jag ser gärna att man har någon form av stabil relation och känner varandra innan en eventuell graviditet. Min första panik känsla var inte särskilt positiv. Behöver landa lite i tanken men det är svårt att säga hur delaktig jag vill vara. 

Jag vet att vi borde använt kondom men nu är det som det är. Beslutet är hennes. En relation är uteslutet. Alla positiva känslor är borta efter hon bestämt sig utan att prata med mig.

Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen