• Anonym (Tid med barnen)

Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid

Upplever ni att ni har för lite tid med era barn?
    om ni fick välja.
    1) att ha ett barn och då kunna vara hemma på heltid med barnet under hela dess uppväxt.
    2 fler barn men då måste båd föräldrar jobba, stress vid hämtning, ses bara någon timme på morgonen och någon timme på kvällen på vardagarna.

vad hade ni valt?

• Svar på tråden Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid
  • Anonym (Fleur)

Om jag måste välja ett, då hade jag tagit alternativ 1.
    Men det är bara i teorin.

I praktiken om jag önskade fler barn hade jag spridit ut dem i ålder för att trygga ekonomin under den tiden. Sparat. Planerat så att när syskonet kom skulle ekonomin funka trots en förälder på deltid i många många år.
    Och med en förälder på deltid menar jag inte specifikt EN och därmed MAMMAN.
    Utan att föräldrarna går omlott och båda går ner i tid för mer gemensam tid i familjen. Ett tag kanske pappan jobbar heltid och mamman 40%.
    Sen kanske båda jobbar 75% ett tag. 

• Anonym (A)

Inget av det. Valde två barn, deltid några år i början, sedan heltid för oss båda. Men vi hann med, var inte så stressigt. 

• Anonym (Moa)

Alternativ två eftersom jag inte tror det är nyttigt för barn att avvika från samhället och dess normer alltför drastiskt. Barn mår bra av att vara en i flocken av andra barn. Det är förödande med utanförskap både för den psykiska och fysiska hälsan. 

• Anonym (H)

Hur har du räknat här? Menar du att ett ytterligare barn är en heltidsinkomst  Den matematiken behöver förklaras om det ska gå att ha en åsikt. 
    Alternativ 3, bägge föräldrarna jobbar deltid. Finns inte det?

• Mandel

2 otroligt konstiga val så det går inte att välja seriöst.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MammaTillDansband

Vad är detta för alternativ? Bor du inte i Sverige, eller vad är det fråga om? Kostar barnomsorgen motsvarande en heltidslön där du bor?

Dåliga alternativ båda två, skulle jag säga.
    Ska du vara hemmaförälder blir det mycket roligare för alla inblandade om det finns ett par syskon, 2-3 stycken minst. Ska du vara hemma i 5-6 år ensam med ett barn, det lär inte vara speciellt kul för någon av er om ni inte har ett väldigt intressant liv hemma, typ en bondgård eller så. 
    Alternativ 2 med det stressiga så kallade livspusslet låter också öken. Rättigheten att jobba deltid upp till barnet är 8 år finns där (i Sverige) av en anledning!

• Jemp

Jag har valt 2 barn och jobba heltid, men skulle inte beskriva det på ditt sätt. 

Periodvis har en av oss jobbat deltid, men i långa perioder båda heltid. Det är intensivt emellanåt, men vi har 4-5 timmar ihop per dag, hinner med aktiviteter, läxläsning, umgås och barnen orkar leka med kompisar osv. Kan jobba en del hemifrån vilket såklart underlättar.

Att vara hemma på heltid fram till skola hade varken passat oss eller barnen. 

• Anonym (mindre)
    Anonym (Tid med barnen) skrev 2025-03-16 22:04:09 följande:
    Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid

Upplever ni att ni har för lite tid med era barn?
    om ni fick välja.
    1) att ha ett barn och då kunna vara hemma på heltid med barnet under hela dess uppväxt.
    2 fler barn men då måste båd föräldrar jobba, stress vid hämtning, ses bara någon timme på morgonen och någon timme på kvällen på vardagarna.

vad hade ni valt?

Jag skulle aldrig välja att vara hemma med barn på heltid. Jag tror att man behöver fler kontakter och ställen att mötas, både för barnen och för mig som vuxen. Dessutom gillar jag mitt jobb, och att jobba. Och jag vill gärna ha en egen ekonomi ifall relationen md barnens pappa spricker och för att ha en pension senare i livet. 

Däremot har både jag och barnens pappa jobbat deltid i perioder för att ge barnen en bättre balans mellan borta och hemma, och för att minska stressen i familjen. 

Så om ekonomin var för tajt för att kunna jobba deltid med fler än ett barn så skulle jag väl välja alternativ 1. Men då inte vara hemma på heltid, utan deltid, och gärna att även barnafadern jobbar deltid så att även han är en aktiv del av barnens liv. 
  • Anonym (Py)

Jag skulle aldrig vara hemma på heltid med barnen. Vi har två barn och har alltid arbetat heltid. Vi har valt arbete och uppdrag med omsorg och kunnat planera våra arbetstider själva. 

• Anonym (Nio)

Vi valde två barn och att båda föräldrar jobbar deltid. 

Att vara hemma på heltid en längre tid hade jag inte gjort. Det är för riskabelt att vara borta från arbetsmarknaden för länge. Och man förstör för sig ekonomiskt på lång sikt. 

Svar på tråden Ett barn och hemma på heltid eller två och jobba heltid