• Anonym (TS)

Få in dottern på en skola med musik profil

Jag vill att min dotter ska komma in på en grundskola med musikinriktning.

Det kommer ske antagningsprov och jag undrar hur svåra dessa är och hur man kan förbereda sitt barn på bästa sätt inför detta? 

Mitt barn älskar sång och musik och jag tror detta skulle vara bra för henne. 

• Svar på tråden Få in dottern på en skola med musik profil
  • Anonym (Ninni)

Bästa sättet att få veta är nog att ringa den aktuella skolan och fråga. 

• Anonym (Musica)

Hur svåra proven är beror på vilken skola det är.

Hur gammalt är ditt barn?

• Anonym (TS)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-03-18 10:15:09 följande:

Bästa sättet att få veta är nog att ringa den aktuella skolan och fråga. 

Nja, man ska gå dit och visa sig duktig. Antingen har man det eller så har man det inte. Man pratar absolut inte med skolan om det. Skolan skriver bara ut hur antagningsproven går till. Min uppgift är att min dotter ska bli antagen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Musica) skrev 2025-03-18 10:19:31 följande:

Hur svåra proven är beror på vilken skola det är.

Hur gammalt är ditt barn?

2 år och 3 veckor, så jag har tid på mig att förbereda henne. 
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 10:21:26 följande:
    Nja, man ska gå dit och visa sig duktig. Antingen har man det eller så har man det inte. Man pratar absolut inte med skolan om det. Skolan skriver bara ut hur antagningsproven går till. Min uppgift är att min dotter ska bli antagen. 
    Då får ni väl öva på de moment som ingår i antagningsproven. 
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 10:22:15 följande:
    2 år och 3 veckor, så jag har tid på mig att förbereda henne. 
    Men herregud..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-03-18 10:25:26 följande:
    Men herregud..
    Vadå? Hon är otroligt musikaliskt intresserad och kan redan spela enklare låtar på piano. 
  • Anonym (E)

Du får väl sätta henne i en barnkör tex, så att hon blir riktigt duktig på det som eftersöks, du kan ju inte bara börja drilla en 2 åring till att klara ett test som kan se helt annorlunda ut när det är dags

• Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2025-03-18 10:28:28 följande:

Du får väl sätta henne i en barnkör tex, så att hon blir riktigt duktig på det som eftersöks, du kan ju inte bara börja drilla en 2 åring till att klara ett test som kan se helt annorlunda ut när det är dags

Självklart inte. Vi går på sånglek nu 2 ggr i veckan. Hon älskar det. Det kanske räcker nu? Det handlar om hennes intresse nu alltså. Hon pratar om detta jämt när vi inte är där och att hon vill dit. Sedan sjunger hon hemma, dansar och visar ett stort intresse för detta. Varken jag eller min man är musikaliska, men vi har syskon som är det. 
  • AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2025-03-18 10:21:26 följande:
    Det säger ju ingenting. 

Min son gick i musikklass. Men det finns olika sorters musikklasser. Hans var en körklass. Och det är ju det du skulle behöva veta. Sonen fick ju sjunga och han testades också hur bra musiköra han hade. Där visste jag att han har absolut gehör, eller åtminstone nära det. 

Han gick också i kör innan. De tipsade oss om det eftersom det var något år kvar innan han skulle prova komma in. Jag kommer ihåg att han valde en låt som han skulle sjunga och tränade lite på. Det blev Nordmans "vandraren". 
Svar på tråden Få in dottern på en skola med musik profil