• Anonym (Fpli)

Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

• Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat
  • Anonym (Fpli)
    Anonym (H) skrev 2025-03-18 20:52:46 följande:

Bojkotten är lättare för folk med gott om pengar.
    Utan bil och stort kyl och frys är det svårare att delta.

Jag kan tänka mig det. Jag har ingen bil, pga kan inte ta körkort, och har halvskåp kyl/frys. Och ont om pengar. 
  • Anonym (Mat)

TS, ha inte dåligt samvete.

Är jag en av dom som tycker att matpriserna blivit väldigt dyra? Ja. Men samtidigt är faktiskt inte allt handlarnas fel heller. Visst finns det handlare och affärer som utnyttjar läget lite och har lite dyrare priser. Men upplever att det alltid varit så.

Många butiker/handlare kan inte rå på dåliga skördar ( klimat påverkan) så som med kakao och kaffe. Vi har ett krig son pågår i Europa. Svag valuta. Och Trump påverkar även han ekonomin. Eftersom han anses "oförutsägbar" med sina hot om tullar hit och dit. 

Mat måste vi ju ha. Men ett tips är att titta på erbjudanden på flera olika butiker omkring dig. Andra kanske inte har ett val, och bara har tillgång till en butik om dom bor långt ute på landet etc 

Den här bojkotten kommer inte ha någon större effekt. Tyvärr, kanske man ska säga. Men det förändrar inte det världsläget vi befinner oss i.

Handla på du.

• Anonym (Mat)
    Anonym (Fpli) skrev 2025-03-18 21:08:11 följande:
    Jag kan tänka mig det. Jag har ingen bil, pga kan inte ta körkort, och har halvskåp kyl/frys. Och ont om pengar. 
     Du har inte kikat om någon av dom stora kedjorna erbjuder hemkörning? Då kan du få matleverans levererade precis utanför din dörr.

Min faster har inte heller körkort, pga av ekonomiska skäl. Hon får mat levererat från Coop. Även ICA och Willys ska erbjuda det på dom flesta ställena. 

Tror du kan se om det är möjligt, genom att slå in ditt postnummer. Då ser du om dom erbjuder leverans.

Ett tips kanske :)
  • Bagar Bengtsson

Jag handlar flera gånger i veckan och kommer att göra det denna vecka med. Detta dumma påhitt påverkar inte handlarna mer än att de får en lugnare vecka men jobbigare veckan innan och efter.

Det inte folk begriper är att matjättarna redan har små marginaler. Ta bort momsen istället, det skulle ge en effekt i folks plånböcker.

Känns som hela detta är vänstervridet...

Ha inte dåligt samvete - handla och stöd svenska matproducenter!

• Anonym (fattar)
    Anonym (Fpli) skrev 2025-03-18 19:52:20 följande:
    Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

Fattat överhuvud taget inte varför du skulle ha dåligt samvete. Ditt liv är ditt liv, du gör det du behöver göra. Du måste ju äta, alltså måste du handla mat. 

Fattar inte heller varför folk i din omgivning påminner dig om att inte handla. Varför bryr de sig om vad du gör eller inte gör?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mat) skrev 2025-03-19 07:36:31 följande:
     Du har inte kikat om någon av dom stora kedjorna erbjuder hemkörning? Då kan du få matleverans levererade precis utanför din dörr.

Min faster har inte heller körkort, pga av ekonomiska skäl. Hon får mat levererat från Coop. Även ICA och Willys ska erbjuda det på dom flesta ställena. 

Tror du kan se om det är möjligt, genom att slå in ditt postnummer. Då ser du om dom erbjuder leverans.

På vilket sätt löser hemkörning från de stora kedjorna TS problem?

TS vill egentligen bojkotta, men kan inte. Då löser inte inte hemkörning från de stora kedjorna hennes problem. 
  • Anonym (Tilda)

Vill du låta bli att handla för att du anser att det är det rätta att göra, eller bara för att följa med flocken?

• Anonym (Hin Håle)

Känn inte skam bara för att du inte följer den godtrogna flocken som bojkottar. Gå din egen väg, känn styrka i att inte följa strömmen och försök finna styrka i att inte bli påverkad när tyckonomer och godhetskrigare försöker ge dig dåligt samvete. 

• Anonym (Kommer det ha någon effekt?)
    Anonym (Mat) skrev 2025-03-19 07:31:34 följande:

TS, ha inte dåligt samvete.

Är jag en av dom som tycker att matpriserna blivit väldigt dyra? Ja. Men samtidigt är faktiskt inte allt handlarnas fel heller. Visst finns det handlare och affärer som utnyttjar läget lite och har lite dyrare priser. Men upplever att det alltid varit så.

Många butiker/handlare kan inte rå på dåliga skördar ( klimat påverkan) så som med kakao och kaffe. Vi har ett krig son pågår i Europa. Svag valuta. Och Trump påverkar även han ekonomin. Eftersom han anses "oförutsägbar" med sina hot om tullar hit och dit. 

Mat måste vi ju ha. Men ett tips är att titta på erbjudanden på flera olika butiker omkring dig. Andra kanske inte har ett val, och bara har tillgång till en butik om dom bor långt ute på landet etc 

Den här bojkotten kommer inte ha någon större effekt. Tyvärr, kanske man ska säga. Men det förändrar inte det världsläget vi befinner oss i.

Handla på du.

Jag bor i Spanien och upplever att maten är snudd på dyrare här ( särskilt med tanke på valutan). Tror inte att det är ett problem för bara svenskar, utan för många europeiska länder. 

Många varor har även blivit dyrare pga torka/översvämningar och dåliga skördar. 
  • Anonym (H)

Det hjälper inte om hon har ont om plats i frys och kyl och ont om pengar.

Endast brist på bil är inget problem.

Anonym (Mat) skrev 2025-03-19 07:36:31 följande:

Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat