• Anonym (Fpli)

Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat

Den här veckan ska man tydligen låta bli att handla mat jos Ica, Willys, Coop och de andra. Den här veckan får jag min sjukersättning. 

Jag får en hel drös påminnelser från omgivningen, handla inte den här veckan. Både allmänna utskick och personliga meddelanden. Men jag måste. I stort gapar kyl, frys och skafferi tomma. Jag önskar att jag kunde låta bli, jag får dåligt samvete för att jag inte kan vara solidarisk.

Dessutom handlar jag ganska dyr mat med ganska mycket animaliska produkter när jag handlar, pga sjukdomar som kräver att jag undviker saker som mjölmat, raffinerat socker, baljväxter, mm, samtidigt som jag behöver hålla uppe energiinnehållet. Det går åt typ 3000 kr i månaden på bara mig. Så samvetet bygger på.

Hur mycket dåligt samvete är bra att ha egentligen? 

• Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat
  • Tecum

Uppgång sedan när? Är det senaste månaden är det jättemycket, är det senaste åren är det mer rimligt.

Grönsaker ändrar pris efter säsong och skördeutfall.

Men allt steg då vi hade hög inflation 2023-24, och priserna har som vanligt inte fallit fast inflationen sjönk.

• Anonym (Mamma)

Jösses vilka prisökningar och jag har inte märkt av det alls mer än på kaffe och Bregott!! Skumt! Jag är ändå fattigpensionär men jag har inte dragit in på något. Jag äter enkel vanlig husmanskost. Grönsaker är ju dyra men det är ju som vanligt! Frukten är som vanligt !! Alla butiker har ju sina egna varor med bra priser! Jag gillar ICA:s Basic-varor och så har ju butikerna bonus-system för trogen kund!!

• Anonym (Fpli)
    Tecum skrev 2025-03-19 18:10:53 följande:

Uppgång sedan när? Är det senaste månaden är det jättemycket, är det senaste åren är det mer rimligt.

Men allt steg då vi hade hög inflation 2023-24, och priserna har som vanligt inte fallit fast inflationen sjönk.

Senaste ca 2 åren. Priserna här låg ganska stabilt innan det. Till exempel så¨låg potatisen, på 12 kronor för 10 år sedan också.

Jag tog inte med andra grönsaker just för att jag vet att en del är priskänsliga. Skillnaden mellan en paorika på vintern och sommaren här kan vaara en tia.
  • Anonym (Fpli)
    Tecum skrev 2025-03-19 18:10:53 följande:

Senaste ca 2 åren. Priserna här låg ganska stabilt innan det. Till exempel så¨låg potatisen, på 12 kronor för 10 år sedan också.

Jag tog inte med andra grönsaker just för att jag vet att en del är priskänsliga. Skillnaden mellan en paorika på vintern och sommaren här kan vaara en tia.
  • Anonym (R)

Jag har bara hört om det där en gång, på Facebook. Jag skiter högaktningsfullt i det. 

• Anonym (Nia)
    Anonym (Tilda) skrev 2025-03-19 09:41:37 följande:

Vill du låta bli att handla för att du anser att det är det rätta att göra, eller bara för att följa med flocken?

Den så kallade flocken skiter ju i protester och handlar ändå. Det är inte ens hälften som kommer engagera sig i detta.
    Blev lite jobbigt med livspusslet. Orkar inte planera. Inget kommer hända ändå, är exempel på ursäkter.

Skulle varje svensk skita i att handla så skulle politikerna lyssna och utreda för sänkt moms på vissa varor. Det skulle bli debatt. Inga miljonbonusar till höga chefer detta år kanske? Sänkta priser på vissa basvaror.
    Har man möjlighet ska man absolut markera och visa sin åsikt!

Däremot valde de en usel vecka då många får pension och sjukersättning denna vecka. Det var riktigt dålig planering!
    Har ett tips till ts hur du kan känna dig solidarisk men ändå äta. Köp bara mindre än du brukar. Köp det nödvändigaste. Varje krona matjättarna förlorar denna vecka räknas ju faktiskt! Köper du bara några färre varor än du brukar så är du ändå med och markerar.
    Ingen kan göra allt men alla kan göra något! Du gör det du kan då och det är verkligen inte illa. Du är ändå bättre än alla som struntar i det av ren lathet.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nia) skrev 2025-03-20 00:26:22 följande:
    Den så kallade flocken skiter ju i protester och handlar ändå. Det är inte ens hälften som kommer engagera sig i detta.
    Blev lite jobbigt med livspusslet. Orkar inte planera. Inget kommer hända ändå, är exempel på ursäkter.
    Och så finns vi som struntar i såna löjliga tilltag, startade av en person som inte ens förstår hur saker och ting fungerar.
  • Anonym (Mamma)

Man kan ju bojkotta livsmedelsbutiken MEN så bökigt att åka till en bondgård och försöka få bonden att sälja mjölk direkt och sen hem och ysta ost och kärna smör😳 och det är bara till mackorna!!

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Nia) skrev 2025-03-20 00:26:22 följande:
    Den så kallade flocken skiter ju i protester och handlar ändå. 
    Det beror på vilken flock man tillhör. TS vänner och bekanta verkar vara väldigt engagerade i bojkotten.
  • Anonym (Butwhy)
    Anonym (Fpli) skrev 2025-03-18 19:52:20 följande:
    Så samvetet bygger på.
    Varför då?
Svar på tråden Dåligt samvete har jag i alla fall för att jag behöver handla mat