• Anonym (Ångest)

Arv

Hej, jag står inför en stressad situation, stress, ångest och press. Det är så att jag är yngst av 4 syskon, jag är 40 år. Våran pappa är 70+ och min mamma gick bort för några år sedan. 
    Sen det tag tillbaka så har vår pappa funderat över arv och vem som ska få vad osv. Min mamma och min morfars minnesplats ligger på vår pappas gård, min pappas önskan är att huset och tomten håller sig inom familjen. Och det är här problemet kommer. Två av syskonen bor i andra länder än min pappa, de vill inte ha huset då de vet att de inte kommer flytta hit igen. Min tredje syster har redan sitt hus och sommarstuga och vill inte heller ha det. Så nu pressar både min bror och min pappa mig att det är bara jag kvar som kan ta över det. Men så lätt är det inte. Jag har en pojkvän sen snart 5 år tillbaka som har tre barn och jag själv har två barn. Det är inte så att vi bara kan ta vårt pick och pack och flytta till en ny kommun och byta skola och komma långt ifrån allt. Vilket jag förklarat för samtliga. Men nu kom återigen frågan an min pappa om jag kan tänkas ta över huset. Jag förstår att han vill att det ska hållas inom familjen då han själv byggt det, minnen och mammas/ morfars minnesplats är där.  Hur ska jag och hur ska han göra. Hur har andra gjort? Hjälp!

• Svar på tråden Arv
  • Jårdi

Vilken svår situation. Kan du ta över och hyra ut det? Hade det funkat?

• Anonym (Ångest)

Jättesvårt, jag har funderat på det också. Att hyra ut, men det skulle kännas konstigt då man har en minneslund mitt på gården.

• Anonym (svärdotra)

Om du inte heller vill ha huset tycker jag att antingen får alla fyra syskon gå med på delägande och att det hyrs ut långvarigt för att se om någon annan sen vill ta över, eller så får alla lägga ner och huset säljs.

Du ska inte tas gisslan och tvingas riva upp din familj bara för att du råkar vara närmast, och säkert dessutom har hjälpt era föräldrar mer också senaste åren, eller hur?

Det är ledsamt men man kan inte låta någon annan styra och ställa med ens liv hur mycket som helst, och lägga på en tunga stenar att bära. Min svärmor ville att hennes båda barn som aldrig dragit jämnt skulle samäga en sommarstuga för all framtid.

Det blev inget av med det heller, för det var bara inte realistiskt.

• Noname00

Alla har sin arvslott även dom som inte vill ha huset, det går inte att komma ifrån.

Men dom kan avsäga sig den, men troligtvis kommer dom vilja att du ska lösa ut deras andel.

• Tow2Mater

Hur ser minnesplatsen ut, kanske bästa vore att flytta den så gott det går till annat ställe.

• Anonym (Bill)

Riv av plåstret och säg att du inte kommer vilja bo där och att du bara är intresserad av att ev äga det med alla syskon. Att vilja bestämma över vad som händer efter ens egen död är beskäftigt och oförskämt.

• Anonym (Ångest)

Min pappa tänkte att han skulle sälja huset till mig före det ens skulle bli aktuellt att jag ska köpa ut mina syskon. Så skulle man slippa det. Och han kan ännu bo kvar i huset så länge han orkar fastän jag skulle stå som ägare. 

Min pappa är ännu pigg och klarar sig bra själv och håller igång om dagarna även om han ännu sörjer sin fru/ min mamma. Det finns ingen som hjälpt honom mer eller mindre,  alla syskon hjälper på sitt sätt så bara för att de bor i andra länder betyder inte att de inte har kontakt även om det mest är via telefon. 

Men att ta för givet att jag ska ta över gör mig bara uppgiven. Bara för att jag inte äger något ännu så betyder det inte att jag bara kan köpa något jag inte kan bo i. Men jag sa till min pappa att du kommer förhoppningsvis leva i många många år ännu så ingen vet ju vad som händer i dina barns liv de kommande 5-10 åren. Men jag förstår att han vill ha det klart innan det är försent.  Han vet att det troligen kommer bli tjafs om allt arv om han inte löser det innan för vi syskon är inte sådär jättenära. Egentligen är det bara ett syskon som vi inte kommer överens om och jag tror min pappa är medveten om det. Vi andra syskon känner att hon bara är ute efter pengar och bryr sig inte så mycket mer om att det faktiskt är hans hem som han byggt med sina egna händer. 

Skulle ni vilja hyra ett hus där det finns en minneslund med två namn på personer ni inte har någon aning g om. Det är det som känns så fel om man skulle hyra ut det.

• Anonym (Ångest)

Minneslunden är ett pil-träd där Min mammas aska är spridd. Bredvid finns en stor sten med blommor, änglar, ljus, monument och skyltar med mammas och morfars namn på. Så det är inte så lätt att bar flytta på sådär 

• Jårdi

Skulle det gå att göra minneslunden mer avskiljd På något sätt? Bygga/plantera något runt? Håller med om att det inte är ultimat när man hyr ut men jag tror inte det är omöjligt. 

Svar på tråden Arv