• Anonym (Undrar)

Tjejer övertänker, killar chillar?

Jag upplever att vi tjejer (i många fall) har en hets kring att killen man träffar inte svarar, hör av sig mm. Killar har (oftast) en mer chili inställning överlag ? 

Jag har själv överanalyserat många gånger, helt i onödan. 

Jag har suttit med mina tjejkompisar som överanalyserat några dagars tystnad från killar dom dejtat. Mina erfarenheter säger att man ska tagga ner. Is I magen är nått ni killar har betydligt mer av än oss tjejer när det kommer till att höra av sig och svara. 

Jag bara undrar om detta är nått som jag missuppfattat eller upplevs generellt? Vad beror detta på ?

Alla är ju olika men alltså generellt? Jag upplever själv detta ofta och har en inre kamp att ha is I magen, liksom många av mina tjejkompisar. Vill nästan påstå att många tjejer inte klarar ha is I magen utan skrämmer iväg Killen?

• Svar på tråden Tjejer övertänker, killar chillar?
  • Anonym (K)

Tror inte att grejen är att kvinnor överanalyserar jämfört med män, men att saken är den att de pratar om det med sina vänner. Rent generellt är det nog så att män funderar lika mycket men håller det tyst inom sig.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2025-03-20 08:33:23 följande:

Tror inte att grejen är att kvinnor överanalyserar jämfört med män, men att saken är den att de pratar om det med sina vänner. Rent generellt är det nog så att män funderar lika mycket men håller det tyst inom sig.

Ja så kan det vara. Vi tar nog del av varandras tankar mer. 
  • Anonym (Man5)

Man tar hellre ett telefonsamtal än oändligt antal mess.

Jag tror att kvinnor övertänker mer och nojjar. 

Om en kille inte är på humör så är det ofta i kvinnans ögon hennes (Kvinnans egen analys) fel på något sätt även om det inte är det.

Om han inte svarar direkt så kan det tolkas som att han inte bryr sig, men att det egentligen var så att en grej på jobbet kom upp eller något annat som gjorde att man inte kunde svara på en stund.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Man5) skrev 2025-03-20 08:54:43 följande:

Man tar hellre ett telefonsamtal än oändligt antal mess.

Jag tror att kvinnor övertänker mer och nojjar. 

Om en kille inte är på humör så är det ofta i kvinnans ögon hennes (Kvinnans egen analys) fel på något sätt även om det inte är det.

Om han inte svarar direkt så kan det tolkas som att han inte bryr sig, men att det egentligen var så att en grej på jobbet kom upp eller något annat som gjorde att man inte kunde svara på en stund.

Tack för svar. Lite så mina tankar är också. Har försökt få flera av mina vänner att ta det lungt. Jag är själv sådann att jag inte vill/orkar skriva så ofta. Jag lessnar ganska fort på det. Tyvärr drar jag med mig killen i fallet när jag lessnar på att messa. Killar som har ett liv och inte skriver varannan timme är perfekt. I början när man inte vet vart man har varandra kan det vara lite charmigt att det är tyst några dagar. Jag behöver den spänningen för att inte tappa intresset. Jag lägger aldrig till någon jag är intresserad av på snap. Det är en killer. Men visst övertänker jag när det uppstår tystnad men är lite av en utmaning för mig. I långa loppet är det nog bara lite nyttigt. Kanske är jag svår. Alltid attraherar det någon. Ingen aning 
  • Anonym (m)

Jag blir lite ledsen om killen inte verkar bry sig så mycket om våran kontakt. Men jag tänker att det är tidigt och han känner mig ju inte, egentligen så är man ju ingen speciell person för honom ännu. Men fortsätter det såhär även efter att vi träffats en del då kanske det är dags att lägga ner.

• Anonym (Vera)

Vissa tjejer övertänker, vissa killar chillar. De flesta finns mellan dessa två extremer. Men ibland mötas de två. 

• Anonym (hjg)

Ja, om man vill utrycka sig så så ...

Nu hittar jag inte videon på YT men en person stod på scen och talade om en undersökning.

De hade lämnat män och kvinnor i ett rum där de fick sitta ensamma ett tag. Sedan frågade de vad personen hade tänkt på.

Tjejer hade ägnat tiden åt att gå genom konversationer med andra människor. Vad sa hon? Vad menade hon? Och så vidare. Sociala relationer.

Killar hade funderat på sex och sport.  

• Anonym (Undrar)
    Anonym (hjg) skrev 2025-03-20 13:10:10 följande:

Ja, om man vill utrycka sig så så ...

Nu hittar jag inte videon på YT men en person stod på scen och talade om en undersökning.

De hade lämnat män och kvinnor i ett rum där de fick sitta ensamma ett tag. Sedan frågade de vad personen hade tänkt på.

Tjejer hade ägnat tiden åt att gå genom konversationer med andra människor. Vad sa hon? Vad menade hon? Och så vidare. Sociala relationer.

Killar hade funderat på sex och sport.  

Kan tänka mig detta. Är lite det jag menar. Vi kvinnor har ett huvudbry som männen knappt reflekterar över. Dom tar allt som det kommer i godan ro. Nej men såklart har dom också tankar och man ska inte prata generellt men ligger som sagt mkt I detta du beskriver. 
  • Anonym (m)

Och nu svarar han bara kort också. Utan motfrågor till mig. Men med smileys efter att han svarat på frågan?

• Anonym (Mia)
    Anonym (Rob) skrev 2025-03-19 21:54:55 följande:

När det gäller nätdejting blir man chill för man vet att hur mycket eller hur ofta man än skriver kan tjejen ghosta närsomhelst vilket händer väldigt ofta. Så man orkar tillslut inte anstränga sig mer än nödvändigt för det spelar liksom ingen roll.

Jag satsar bara på dom där man har väldigt bra kontakt, där sker inga frånfall. Dom som är lite ointressanta och där det inte finns någon kul kommunikation lägger jag ner. Så skickar man oinspirerade meddelanden med långt emellan så straffar man ut sig och blir borträknad. Menar att med chill kontakt kan man lika gärna hoppa över all kontakt för mig del, det ger inget alls.
Svar på tråden Tjejer övertänker, killar chillar?