Inlägg från: Anonym (Jag vet hur min kropp fungerar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag vet hur min kropp fungerar)

Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?

Anonym (BBK) skrev 2025-03-23 11:37:52 följande:

Hälsning från gynekologen: HRT i sig självt ger inte viktuppgång. Det är en myt. Många vill dock se det som anledningen. 

Det är klart att det kan vara kroppen som föränras medan man tar det, men har man många gånger redan konstaterat att hormonella medell skjuter vikten åt helvete så är man inte ens intresserad av att prova.

Samtliga p-medel med hormoner jag har haft (trefaspiller, p-spruta, minipiller) har haft stark påverkan på min kropp på olika sätt, alla har gett ökad aptit och viktuppgång som inte alls är något problem att hålla borta om man slipper dem.

Jag har senare levt lycklig med kopparspiral i 17 år och då haft normal aptit och vikt.

Gyn tyckte nu senast jag skulle ha hormonspiral p.g.a. klimakteriebesvär och det gjorde inom en månad att jag fick bottenlös aptit och verkligen inte kunde låta bli att äta för mycket i de 18 månaderna den satt innan jag fick katastrofprylen uttagen.

Efter att den åkte ut var det mycket lättare att inte äta för mycket, jag har fått mer lust att röra mig och spontant gått ner till min normala vikt igen. Det fanns klart för mig positiva biverkningar också, som fetare hy och inga blödningar, men allt sammantaget var det inte värt det. 

Att hormonella medel leder till viktuppgång och mindre sexlust är alltså bevisat fyra gånger om med olika preparat vad gäller min kropp. Med min naturliga cykel är det 2-3 dagar i månaden som jag har okontrollerad aptit. Med hormonella p-medel förlängs den med allt från att dubbleras till att bli 100% av tiden.
Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?