Helena D skrev 2025-03-24 08:48:47 följande:
Skönt att höra att fler upplever samma sak, dock ligger jag i en helt annan "liga" än er, redan från start. Idag väger jag 87 kg vilket, med mina 168 cm, gör att jag ligger precis över gränsen till fetma (enligt BMI). Jag var alltså överviktig redan innan min galna viktuppgång.
Jag har stora problem med min rygg och mina höfter sedan ca 1 år tillbaka. Utreds just nu av ortoped (väntar på svar från röntgenundersökning), vilket gör det svårt att hitta en konditionsträningsform som fungerar för mig. Jag har tidigare löptränat mycket (sprang 2-3 gånger i veckan) men fick problem med hälen för 3 år sedan och ordinerades löpförbud i ett par månader och kom efter det aldrig tillbaka till löpningen. Nu kan jag inte springa mer pga ryggsmärtorna. Cykling gör också ryggen sämre, så nu blir det framför allt promenader. Utöver det går jag på yoga en gång i veckan och tränar styrketräning 2-3 gånger i veckan.
Det är framför allt kosten jag behöver se över, och göra en långsiktig plan. Men det är svårt att veta vilket sätt som är bäst eftersom det verkar ta så lång tid att se resultat. Jag antar att man bara får välja en metod och hålla sig till den över tid för att se om det funkar.
Jag förstår dig en del med träningen i varje fall. När det gäller vikten har jag alltid legat på normalvikt men är nu på övervikt och har ett midjemått på 90 cm eftersom precis allt har satt sig på magen.
Jag har en förlossningsskada som opererades men där resultatet har börjat fallera nu i och med klimakteriet. Jag har både bakre och främre framfall av slidväggarna och kan inte göra något som påfrestar bäckenbotten - för att försöka hålla operation nr 2 borta så länge som möjligt. Jag har kommit igång med Friskis olika pass utan hopp, men märker att det påverkar bäckenbotten negativt så jag håller på och funderar över valet mellan pest eller kolera känns det som. Att springa är helt uteslutet sedan några år tillbaka. Jag har en annan förlossningsskada som har gjort att jag aldrig har kunnat hoppa mm rörelser och som gör väldigt ont och att jag har svårt att gå i perioder. Naprapaten har fått mycket pengar av mig genom åren...
Så även för mig hänger det på kosten känns det som. Försöker som sagt räkna kalorier nu men har inte orkat de senaste dagarna, eftersom det är så himla jobbigt att vara hungrig hela tiden.