Inlägg från: Helena D |Visa alla inlägg
  • Helena D

Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?

Okej, så klimakteriet bjuder uppenbart på en hel del festliga fenomen som verkligen strösslar livet med glitter. Eller.....? 

För min del var det som att förbränningen tog tvärstopp över en natt. Utan att ha ändrat något i min kosthållning eller aktivitetsnivå gick jag upp 10 kg på mindre än ett halvår! Det gick så snabbt att jag inte hann fatta vad tusan som hände men plötsligt en dag var det inga kläder som passade och jag har ingen aning om var mina höftben tog vägen Förvånad

Så, nu sitter jag här och sliter mitt hår och försöker komma på bästa sättet att hitta tillbaka till mig själv. Jag har testat allt möjligt, från att undvika kolhydrater till att räkna kalorier, till att köra viktminskningsshakes och peta i mig tabletter som ska öka förbränningen. Lagt på extra promenader och börjat styrketräna. Problemet är att inget händer. Antagligen behöver jag fokusera på EN metod och hålla fast vid den under en längre tid, istället för att hatta runt och testa allt. 

Vilken metod har funkat för dig? Jag tar tacksamt emot tips och råd från alla, men framför allt från er som är, eller har passerat, klimakteriet eftersom viktnedgång nu är på en helt annan nivå! (Jag har tidigare i mitt liv haft oförtjänt lätt att tappa i vikt, så detta är väl universums hämnd antar jag). 

• Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?
  • Helena D

Skönt att höra att fler upplever samma sak, dock ligger jag i en helt annan "liga" än er, redan från start. Idag väger jag 87 kg vilket, med mina 168 cm, gör att jag ligger precis över gränsen till fetma (enligt BMI). Jag var alltså överviktig redan innan min galna viktuppgång. 

Jag har stora problem med min rygg och mina höfter sedan ca 1 år tillbaka. Utreds just nu av ortoped (väntar på svar från röntgenundersökning), vilket gör det svårt att hitta en konditionsträningsform som fungerar för mig. Jag har tidigare löptränat mycket (sprang 2-3 gånger i veckan) men fick problem med hälen för 3 år sedan och ordinerades löpförbud i ett par månader och kom efter det aldrig tillbaka till löpningen. Nu kan jag inte springa mer pga ryggsmärtorna. Cykling gör också ryggen sämre, så nu blir det framför allt promenader. Utöver det går jag på yoga en gång i veckan och tränar styrketräning 2-3 gånger i veckan. 

Det är framför allt kosten jag behöver se över, och göra en långsiktig plan. Men det är svårt att veta vilket sätt som är bäst eftersom det verkar ta så lång tid att se resultat. Jag antar att man bara får välja en metod och hålla sig till den över tid för att se om det funkar. 

• Helena D
    Anonym (Träningstjejen) skrev 2025-03-23 12:46:13 följande:

Jodå, det går men det är svårare att gå ner. Jag hamnade på 71kg till mina 1.75,det var lite mastigt. Tog mig ner till mina vanliga 63kg, det tog ca 5 månader. Det var slitigt på ett helt nytt sätt men det går ju med kaloriräkning.

Mkt protein och fullfeta produkter som ger mättnad, grönsaker och inte så mkt kolhydrater. Har märkt att för mig är det svårare att göra om jag äter mkt bönor och linser, det blir så hög kolhydratprocent då att jag har svårt att få dom där 2g/kg kroppsvikt jag gärna vill ligga på. Men just att få tillräcklig mängd fett funkar bäst för mig, hormonproduktionen jobbar som bäst med mer fett än män behöver. Så man får anpassa sig till sin kvinnokropp.

Styrketräning gör jag för att jag gillar och är van vid det, sen vet jag ju att det är extra viktigt i den här åldern. Och muskler bränner kalorier hela dygnet. Vardagsmotion är inte dumt.

Jag tycker det är svårt att få ihop ekvationen med att dra ner på kalorier men öka på fettet. Det blir ett helt annat sätt att tänka som jag antar kanske tar ett tag att vänja sig vid? 
Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?