Varför händer inget?
Här är en som kämpat länge med samma sak och hittat nyckeln till slut. Jag trodde jag skulle kunna gå ner till 1600 kalorier om dagen och gå ner ett kilo i veckan, det är vad alla uträkningar om kalorier och BMR visar. Men det funkade inte för mig, det hände inget. Det var först när jag gick ner till ca 1300 kalorier/dag och tränade 3 ggr i veckan som jag började gå ner. Inte ett kilo i veckan utan 0,3 - 0,5 i veckan. Det fick duga eftersom jag inte kan och bör äta mindre. Så jag går ner långsamt och det är mycket jobb och slit bakom.
jag tror felet är att man inbillar sig att man kan äta mer än man kan. 1300 kalorier är VÄLDIGT lite mat och tog tid för mig att acceptera att jag måste äta så minimalt för att gå ner. Det är en daglig kamp och inte rättvist. Man måste äta mycket protein och nyttig, ren mat dessutom.
jag tror många är i min situation att de känner sig jätteduktiga när de bara äter 1600-1700 kalorier på en dag, för det är så mycket mindre än vad de brukar äta. Då är det deprimerande att inse att man måste begränsa sig ännu mer för att faktiskt gå ner. Och så ger folk upp för det är för jobbigt. Räkna kalorierna är heller inte lätt, det är enkelt att missa den där matskeden olja i matlagningen, eller skvätten mjölk i kaffet, eller den extra klicken sås, eller extra ostskivan osv. Man måste acceptera hur lite 100 gram spaghetti faktiskt är. Och hur mycket kalorier som finns i en liten macka man köper på macken.