Varför händer inget?
Det handlar om att göra av med mer än vad man stoppar i sig, eller hur? Är det alltid så? För alla? Finns det undantag? Jag trodde aldrig att jag skulle vara den som har dessa funderingar men jag har nu börjat ta tag i min kropp. Jag är inte mycket överviktig och det handlar inte om siffror för mig men kroppen är tung och jag mår inte bra.
Hur som helst, för två månader sedan började jag gå ut och gå. På min jobblunch går jag ca 5000 steg och jag tar en promenad på ca 5000 steg efter jobbet. Jag går ganska snabbt så det är inte så ambitiöst som det låter. Jag har inga problem med att röra på mig. Jag har missat en dag av dessa två månader.
Jag började i samma veva tänka på vad jag stoppar i mig och mina tallrikar består numera av 50% grönt. Värt att nämna: Jag har aldrig varit en person som äter speciellt mycket socker (läs någon gång i månaden) och jag dricker inte dricka. Har ingen låg ämnesomsättning (sköldkörtelproblematik), inga andra underliggande sjukdomar och tycker att jag lever rätt normalt liv. Är strax under 40 år gammal.
Till saken är den att det händer inget med kroppen, jag har vägt mig en gång och jag har till och med gått upp i vikt. Jag förstår att det kan ta ett tag för vissa att se och känna skillnad men det är frustrerande när jag verkligen försöker och tycker jag är jätteduktig. Jag tror inte riktigt på det här med att ?du har nog gått upp i muskler?, för det låter orimligt att jag skulle lägga på mig mer i muskler (som jag inte ens ser eller känner) utan att ens gå ner ett gram innan. Men vad vet jag om hur kroppen fungerar.
Jag vill rådfråga er som också gör denna ?resa? eller ni som kan mer om det här än mig. Vad gör jag för fel? Jag trodde verkligen i min vildaste fantasi att det räckte att röra på påkarna och äta lita bättre. Framförallt om man är en person som tidigare inte rört på sig alls.
Det handlar inte om att jag vill rasa i vikt utan vill bara känna att jag får lite ?belöning? för mödan. Jag har ett bra och sunt tänk och det får gärna ta ett år innan jag ser skillnad bara jag vet att det kommer förr eller senare.