• Anonym (Scarcity)

4000:- att leva på nästa månad

Jag köpte en riktigt dyr födelsedagspresent till grabben och nu har jag en tuff april-månad att se fram emot, vilket jag på sätt och vis tycker är kul som omväxling. Måste leva på cirka 4000:- efter att fasta utgifter är betalda.

Någon som har tips på bra mat som barn tycker om som inte bränner hål i plånboken?

Andra spartips?

• Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad
  • Anonym (Scarcity)
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:40:23 följande:
    Det är konstigt. Jag är väldigt snål när det kommer till mig själv, men inte när det gäller andra. 
    Du har kommit någonstans i livet då. Lycka kommer av att ge. Antagligen för att man då bygger en sådan kultur och tillslut omges av andra människor som ger.

Finns det något tråkigare än att vara i en snål miljö där alla ständigt bevakar att de inte lägger en krona mer än någon annan? Snålhet är definitivt ett handikapp.
  • Anonym (kr)

4000 för april månad är ju 133 kronor om dagen. Det måste ju vara näst intill omöjligt att inte lyckas laga bra mat till en vuxen och två barn för 133 kronor per dag.

Visst jag fattar att det kan behövas pengar till annat också men maten för en dag kan man ju fixa även på en lägre summa än 133 kr.

Bortsett från det uppenbara att trängas med pensionärer vid lådan med "kort datum - halva priset" för billigt protein så är ju vitkål, morötter och potatis billigt och bra och lätt att variera. Allt detta gör sig exempelvis bra i ugn.

• Anonym (Scarcity)
    Anonym (Kea) skrev 2025-03-22 07:58:41 följande:

Tomatsoppa med vita bönor som du mixar slät (krossade tomater, grädde, vita bönor, buljong). Ät grillad smörgås med vitlök och olja eller smör till. 

Asiatisk wook med kål, morötter och bönor. Serveras med ris. 

Biffar av bönor kryddade med rökt paprika. Ungsgrillade rotfrukter och lök till. 

Indisk gryta med linser, morot, lök, tomat. Ris eller bröd till det. 

Falafel i bröd. 

Diverse bulgurrätter. 

Baka bröd. 

Drick vatten. 

Leta efter mat från kulturer där vegetariskt är en del av mattraditionen men håll dig till råvaror som är billiga här nu.

Att bara steka riven morot och lök och ha till linser med pasta eller ris blir jättegott med en kul kryddning och en klick creme fraishe.

Svenska klassiker som ärtsoppa, raggmunk och kålpudding är också gott och billigt. Potatis är ett fantastiskt som livsmedel och går att variera massor: ungsbakad, rostad, kokt med smör o salt, hasselbacks-, kroppkakor mm. Samma med vitkål. 

Betalar du för värme och varmvatten? Snåla! Gå igenom alla abonnemang? Behöver ni dem? Finns det billigare? Köp kläder och prylar begagnat. Låna leksaker och sportutrustning på fritidsbank, om det finns där du bor.

De räkningarna kommer inte förrän månaden efter och då är det lugnt.

Tack för alla tips på maträtter! Flera av de kan jag göra till barnen.
  • Freddie K
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 07:59:52 följande:
    Du har kommit någonstans i livet då. Lycka kommer av att ge. Antagligen för att man då bygger en sådan kultur och tillslut omges av andra människor som ger.

Finns det något tråkigare än att vara i en snål miljö där alla ständigt bevakar att de inte lägger en krona mer än någon annan? Snålhet är definitivt ett handikapp.
    Kanske, men de personer jag har träffat i alla fall har nästan förväntat sig att jag ska ge utan att själva ge något tillbaka. Det blir jobbigt efter ett tag. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (kr)

Typ ...

Knorrs kryddblandning för chili con carne kostar en 15-16 kronor

Är man tidig på butiken så kan man hitta blandfärsen till halva priset så det blir 40-50 kr för ett kilo.

Vad är det mer?

Vita böner i tomatsås för 11-12 kronor

Ris.

Kanske någon typ av "grönt" till det också.

Det blir ju inte jättedyrt

• burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:58:58 följande:
    Jag beklagar. Det är en hemsk sjukdom. 
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:58:00 följande:
    Ja sant men vi skrev iaf om viktiga saker! 😉
    Ja, det gjorde vi ju i och för sig. .
    Tack vännen ja den är verkligen vidrig!
  • Anonym (Kea)

Färska tomater och gurka hade jag inte köpt om jag behövde spara. Krossade tomater på tetra har högre näringsinnehåll och är billigare. Vill ni ha något krispigt till maten så ta tex vitkål. Strimla och ha en god dressing på. I skolmatsalen blandade de strimlad vitkål med lingonsylt. Det minns jag att jag älskade! :) Passar till raggmunk. 

Ta med barnen när du handlar och välj affärer som skänker gratis frukt till barn och ge dem varsin banan att mumsa på i affären. Kolla efter fläckiga bananer med lågt pris och frys in dem i skivor. Det blir jättegod glass om du kör dem i matberedaren. Smaksätt med kakor eller något syrligt bär. På så sätt får ni både frukt och lite guldkant till lågt pris. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Kea) skrev 2025-03-22 08:10:38 följande:

Färska tomater och gurka hade jag inte köpt om jag behövde spara. Krossade tomater på tetra har högre näringsinnehåll och är billigare. Vill ni ha något krispigt till maten så ta tex vitkål. Strimla och ha en god dressing på. I skolmatsalen blandade de strimlad vitkål med lingonsylt. Det minns jag att jag älskade! :) Passar till raggmunk. 

Ta med barnen när du handlar och välj affärer som skänker gratis frukt till barn och ge dem varsin banan att mumsa på i affären. Kolla efter fläckiga bananer med lågt pris och frys in dem i skivor. Det blir jättegod glass om du kör dem i matberedaren. Smaksätt med kakor eller något syrligt bär. På så sätt får ni både frukt och lite guldkant till lågt pris. 

Fin post! 😃

Den där vitkål med lingonsylt...jäklar vad jag åt av den...tror jag gillar kål lite för mycket 😋
  • burleskburkläsk
    Anonym (kr) skrev 2025-03-22 08:08:37 följande:

Typ ...

Knorrs kryddblandning för chili con carne kostar en 15-16 kronor

Är man tidig på butiken så kan man hitta blandfärsen till halva priset så det blir 40-50 kr för ett kilo.

Vad är det mer?

Vita böner i tomatsås för 11-12 kronor

Ris.

Kanske någon typ av "grönt" till det också.

Det blir ju inte jättedyrt

Åh extremt gott, gjorde alltid sån förr...

Det där med "tidig i butiken", för en Skåning helt avsaknad av hjärnceller tydligen...vad menar du exakt?
  • Anonym (Kea)
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 08:02:07 följande:
    De räkningarna kommer inte förrän månaden efter och då är det lugnt.

Tack för alla tips på maträtter! Flera av de kan jag göra till barnen.

Vad bra! 

Men tänk om angående att det skulle vara lugnt nästa månad. Så länge du inte har en rejäl buffert som trygghet är det inte lugnt. Fram till att du har det behöver ni snåla. Ett bra mål är att ha åtminstone tre månadslöner på ett sparkonto. Blir man sjuk tex kan det ta lång tid innan FK behandlat ens ärende klart och man får sina pengar. Man behöver ha något att leva på under den tiden. En trasig tand kan kosta 10 000 kr att laga.

Att sköta sina tänder noga är också ett viktigt spartips, kom jag på! 

Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad