• Anonym (Scarcity)

4000:- att leva på nästa månad

Jag köpte en riktigt dyr födelsedagspresent till grabben och nu har jag en tuff april-månad att se fram emot, vilket jag på sätt och vis tycker är kul som omväxling. Måste leva på cirka 4000:- efter att fasta utgifter är betalda.

Någon som har tips på bra mat som barn tycker om som inte bränner hål i plånboken?

Andra spartips?

• Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:40:23 följande:
    Det är konstigt. Jag är väldigt snål när det kommer till mig själv, men inte när det gäller andra. 
    Verkligen inte konstigt, är det nån som jag gillar så lägger jag hellre det på den personen än mig själv och mitt...
    Har jag gott om pengar kan jag skänka men då blir det vanligen barncancerfonden.

Gällande barncancer...hur vanligt är det idag jämfört med när en annan gick i plugget...jag har aldrig hört det i yngre dar 🤔
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:46:43 följande:
    Verkligen inte konstigt, är det nån som jag gillar så lägger jag hellre det på den personen än mig själv och mitt...
    Har jag gott om pengar kan jag skänka men då blir det vanligen barncancerfonden.

Gällande barncancer...hur vanligt är det idag jämfört med när en annan gick i plugget...jag har aldrig hört det i yngre dar 🤔
    Sant, det gör jag med.

Jag vet faktiskt inte, men det är något de försöker belysa i alla fall. Vet dock inte hur bra det går för dem.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 07:45:16 följande:
    Glädjande nog har jag faktiskt exakt en sådan oöppnad olivolja hemma. :)
    Ska använda den.

Det är två barn. 7 och 9.

Köttfärsås och spaghetti 
    Fiskpinnar och potatis
    Kyckling och potatis
    Korv Stroganoff 

Får börja lista middagar som jag kan höra för under 80:-. Får nöja mig med att köpa hem 2 frukter till dem per dag och tomater och gurka.
    Wow vilket fynd...häll ca en matsked i ett glas med ljummet vatten...kan annars bli lite strävt 👍

Köp storpack av vad som finns i storpack.
    Vill barnen ha ketchup så ta inte Ica Basic...den är inget god extremt vass i smaken, bättre med Eldorado om du skall ha nåt billigt.

Smart där...det löser sig!
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:48:21 följande:
    Sant, det gör jag med.

Jag vet faktiskt inte, men det är något de försöker belysa i alla fall. Vet dock inte hur bra det går för dem.
    Galet iaf att då var det ingen och numera dör barn hit och dit...vissa extremt små.

Jag önskar jag kunde se barncancergalan men jag bryter ihop direkt, väldigt fint vad de gör men det söker mig så djupt...
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:52:58 följande:
    Galet iaf att då var det ingen och numera dör barn hit och dit...vissa extremt små.

Jag önskar jag kunde se barncancergalan men jag bryter ihop direkt, väldigt fint vad de gör men det söker mig så djupt...
    Jo, jag förstår vad du menar. Det är som mig och diabetesgalan. Kan inte se på den heller. 
  • Freddie K

Sorry, nu gick vi lite OT! Skäms

• burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:53:55 följande:
    Jo, jag förstår vad du menar. Det är som mig och diabetesgalan. Kan inte se på den heller. 
    Nej exakt, brukar skänka där med, min bästa vän som är jämngammal med mig hon dog i diabeteskoma November 2020.
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:54:23 följande:

Sorry, nu gick vi lite OT! Skäms

Ja sant men vi skrev iaf om viktiga saker! 😉
  • Anonym (Kea)

Tomatsoppa med vita bönor som du mixar slät (krossade tomater, grädde, vita bönor, buljong). Ät grillad smörgås med vitlök och olja eller smör till. 

Asiatisk wook med kål, morötter och bönor. Serveras med ris. 

Biffar av bönor kryddade med rökt paprika. Ungsgrillade rotfrukter och lök till. 

Indisk gryta med linser, morot, lök, tomat. Ris eller bröd till det. 

Falafel i bröd. 

Diverse bulgurrätter. 

Baka bröd. 

Drick vatten. 

Leta efter mat från kulturer där vegetariskt är en del av mattraditionen men håll dig till råvaror som är billiga här nu.

Att bara steka riven morot och lök och ha till linser med pasta eller ris blir jättegott med en kul kryddning och en klick creme fraishe.

Svenska klassiker som ärtsoppa, raggmunk och kålpudding är också gott och billigt. Potatis är ett fantastiskt som livsmedel och går att variera massor: ungsbakad, rostad, kokt med smör o salt, hasselbacks-, kroppkakor mm. Samma med vitkål. 

Betalar du för värme och varmvatten? Snåla! Gå igenom alla abonnemang? Behöver ni dem? Finns det billigare? Köp kläder och prylar begagnat. Låna leksaker och sportutrustning på fritidsbank, om det finns där du bor. 

Sen när ni levt så den här månaden, fortsätt med det tills du har en buffert för tex presenter men framför allt oförutsedda utgifter. Tänk om du plötsligt behöver tandvård eller glasögon.  

En bra receptsamling finns på Portionen under tian. I gratisappen Matglad finns också billiga recept, har jag för mig. Den är för övrigt en skitbra app för matlagning för barn och ungdomar! 

• Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:57:29 följande:
    Nej exakt, brukar skänka där med, min bästa vän som är jämngammal med mig hon dog i diabeteskoma November 2020.
    Jag beklagar. Det är en hemsk sjukdom. 
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:58:00 följande:
    Ja sant men vi skrev iaf om viktiga saker! 😉
    Ja, det gjorde vi ju i och för sig. .
Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad