• Anonym (Lefsrn)

Givit mitt barn munsår

Har munherpes och är alltid så noga. Men nu kom ett skov från helvetet, inte haft det så illa på länge.

Min ettåring ammar och hade ju händer i munnen på mig innan jag fattade att det var ett skov med blåsor på g. Han tog även min vattenflaska.

Nu har han fått ett sår på läppen ett par dagar senare och feber. (Dock föll han också på ansiktet och munnen för två dagar sen och det blev rött av det så svårt att veta). 

Vad gör man? Hade ju velat veta om det var herpes eller ej. Jag skäms ju enormt om han fått det av mig, jag har varit så försiktig alltid kring barnen.

Men vad gör man? Åker till akuten för en koll?
  • Svar på tråden Givit mitt barn munsår
  • Anonym (J)

Nej Vårdcentralen såklart 

• Anonym (J)

Är det stängt så ha jouren.

• Anonym (Klara)

Eftersom du har herpes så har ni det i generna och då är risken stor att även ditt barn får det oavsett om ni har närkontakt eller inte. De flesta som har herpes har en nära släkting som har det. Har inte föräldrar eller mor farföräldrar det så är risken liten att man får det själv. Så vad du än gör så kommer ditt barn ha hög risk att få det. 

• Anonym (Lefsrn)
    Anonym (Klara) skrev 2025-03-22 08:49:36 följande:

Eftersom du har herpes så har ni det i generna och då är risken stor att även ditt barn får det oavsett om ni har närkontakt eller inte. De flesta som har herpes har en nära släkting som har det. Har inte föräldrar eller mor farföräldrar det så är risken liten att man får det själv. Så vad du än gör så kommer ditt barn ha hög risk att få det. 

Tack. Jo så är det ju såklart. Jag har verkligen gjort allt jag kunnat för att undvika att smitta. Har alltid munsårsplåster, tvättar sönder händerna när jag har munsår, låter ingen dela glas, handdukar eller bestick. Pussar såklart aldrig på munnen eller hud alls.

Men det här skovet kom så oväntat, undvek all kontakt direkt jag insåg att det var ett skov men det var kraftigare än jag haft på säkert 10 år när det bröt ut. 
  • Anonym (Lefsrn)

Puff, nån annan med tankar? Känns som jag sabbat mitt barns liv.

• Anonym (Miraklet)

Medicinerar du inte?

Om nej, be att få Valaciclovir utskrivet. Den medicinen är rena miraklet, jag har haft mer eller mindre svåra skov ett par gånger varje år. Värst sommartid vilket förstört många soltimmar... nu har jag inte haft utbrott på snart fyra år. Lika länge som jag haft medicinen.

Symtomen finns ju kvar, men utbrotten stoppas effektivt.

Hjälper förstås inte nu, men vill ändå tipsa om detta.

Hoppas barnet slapp detta obotliga helvete, men OM det ändå är så så prata med läkare om denna medicin även till barnet. Vet inte om barn kan äta den.

• Anonym (Miraklet)
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 08:42:33 följande:

Nej Vårdcentralen såklart 

Vem är så korkad att den tummar ner denna kommentar?

Inte fasen belastar man akuten med ett problem som detta, de skulle inte ens ta emot en.

VC eller BVC är det självklara valet.
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (Miraklet) skrev 2025-03-22 13:44:42 följande:

Medicinerar du inte?

Om nej, be att få Valaciclovir utskrivet. Den medicinen är rena miraklet, jag har haft mer eller mindre svåra skov ett par gånger varje år. Värst sommartid vilket förstört många soltimmar... nu har jag inte haft utbrott på snart fyra år. Lika länge som jag haft medicinen.

Symtomen finns ju kvar, men utbrotten stoppas effektivt.

Hjälper förstås inte nu, men vill ändå tipsa om detta.

Hoppas barnet slapp detta obotliga helvete, men OM det ändå är så så prata med läkare om denna medicin även till barnet. Vet inte om barn kan äta den.

Man får inte äta det vid graviditet och amning.
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (Miraklet) skrev 2025-03-22 13:45:53 följande:

Inte fasen belastar man akuten med ett problem som detta, de skulle inte ens ta emot en.

Vc och bvc är ju dock stängda på helgen. Barnakuten är det som hänvisas till då av dem.
  • Anonym (J)
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 14:47:39 följande:

Vc och bvc är ju dock stängda på helgen. Barnakuten är det som hänvisas till då av dem.
    Men du kan inte gå till akuten och belasta dom för ett jäkla munsår. Jourläkarcentralen ÄR öppen , det är en vårdcentral som har öppet på helger. Gå dit. Eller en nätläkare. 
Svar på tråden Givit mitt barn munsår