• Anonym (Lefsrn)

Givit mitt barn munsår

Har munherpes och är alltid så noga. Men nu kom ett skov från helvetet, inte haft det så illa på länge.

Min ettåring ammar och hade ju händer i munnen på mig innan jag fattade att det var ett skov med blåsor på g. Han tog även min vattenflaska.

Nu har han fått ett sår på läppen ett par dagar senare och feber. (Dock föll han också på ansiktet och munnen för två dagar sen och det blev rött av det så svårt att veta). 

Vad gör man? Hade ju velat veta om det var herpes eller ej. Jag skäms ju enormt om han fått det av mig, jag har varit så försiktig alltid kring barnen.

Men vad gör man? Åker till akuten för en koll?
  • Svar på tråden Givit mitt barn munsår
  • EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:19:12 följande:
    Det är inte dit man hänvisas nej.
    Det är till jourvc man åker. 
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:20:05 följande:
    Jag är vuxen och har haft munsår i typ 40 år. Det är en skillnad mot att få det första gången som pytteliten.

Så du åker till akuten med munsår. 
  • Anonym (Lefsrn)
    EpicF skrev 2025-03-22 15:44:09 följande:
    Det är till jourvc man åker. 
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:20:05 följande:
    Jag är vuxen och har haft munsår i typ 40 år. Det är en skillnad mot att få det första gången som pytteliten.

Så du åker till akuten med munsår. 
    Nej, jag har faktiskt fått höra både av bvc och av 1177 i olika ärenden att det här är till barnakuten. Eller menar du att de ljuger?

Nej, jag åker såklart inte till akuten för mig med munsår. Hur är det med läsförståelsen? Det är skillnad på att jag får det för kanske Hundrade gången i livet mot att ett litet barn får första utbrottet om det är så.

Nu rörde funderingen här mest om man kunde åka in och provta det för att veta huruvida det är herpes eller ett annat sår (jag var inte med när barnet ramlade). Kan inte ringa bvc, 1177 visste ej.
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 15:24:10 följande:

Har du en bild på det?  

Är du vårdkunnig inom herpes?
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 15:22:42 följande:
    Avvakta då?
    Saken är att jag gärna hade vetat om det var ett vanligt sår eller ett munsår. Nu är det nog ändå för sent eftersom det inte finns några blåsor att ta prov på, det är bara en sårskorpa. Så jag vet inte om det nånsin fanns blåsor.
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 15:21:50 följande:

Men då vet du ju vad ni ska göra och allt är bra.

Förutom att jag inte vet om barnet blivit smittat eller inte.
  • Anonym (Karin)

Jag fattar som att man söker direkt om barnet i samband med det får hög feber. Annars avvakta. Det gäller såklart inte ett nyfött barn i fall någon skulle läsa tråden vid senare tillfälle. 

• EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:55:57 följande:
    Nej, jag har faktiskt fått höra både av bvc och av 1177 i olika ärenden att det här är till barnakuten. Eller menar du att de ljuger?

Nej, jag åker såklart inte till akuten för mig med munsår. Hur är det med läsförståelsen? Det är skillnad på att jag får det för kanske Hundrade gången i livet mot att ett litet barn får första utbrottet om det är så.

Nu rörde funderingen här mest om man kunde åka in och provta det för att veta huruvida det är herpes eller ett annat sår (jag var inte med när barnet ramlade). Kan inte ringa bvc, 1177 visste ej.
    Deras standard svar är ALLTID barnakuten. Även med vc-ärenden.

Om din son blir påverkad under helgen så besöker nu jourvc. Det är inget akut att få ett munsår. 

Nej, man tar inte prover på akuten för att se om det är eventuellt herpes. 
  • EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:58:02 följande:
    Förutom att jag inte vet om barnet blivit smittat eller inte.
    Vilket inte är något du måste veta. 
  • Anonym (Lefsrn)
    EpicF skrev 2025-03-22 16:07:19 följande:
    Deras standard svar är ALLTID barnakuten. Även med vc-ärenden.

Om din son blir påverkad under helgen så besöker nu jourvc. Det är inget akut att få ett munsår. 

Nej, man tar inte prover på akuten för att se om det är eventuellt herpes. 
    Fast då går jag ju emot bvc om jag tar den vårdvägen. Kommer inte göra det.
Svar på tråden Givit mitt barn munsår