• Anonym (Lefsrn)

Givit mitt barn munsår

Har munherpes och är alltid så noga. Men nu kom ett skov från helvetet, inte haft det så illa på länge.

Min ettåring ammar och hade ju händer i munnen på mig innan jag fattade att det var ett skov med blåsor på g. Han tog även min vattenflaska.

Nu har han fått ett sår på läppen ett par dagar senare och feber. (Dock föll han också på ansiktet och munnen för två dagar sen och det blev rött av det så svårt att veta). 

Vad gör man? Hade ju velat veta om det var herpes eller ej. Jag skäms ju enormt om han fått det av mig, jag har varit så försiktig alltid kring barnen.

Men vad gör man? Åker till akuten för en koll?
  • Svar på tråden Givit mitt barn munsår
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (Miraklet) skrev 2025-03-22 14:52:40 följande:
    Fast detta är inte akut.
    Enligt 1177 skulle man åka in om barnet blev påverkat.
  • EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 07:41:59 följande:
    Givit mitt barn munsår

Har munherpes och är alltid så noga. Men nu kom ett skov från helvetet, inte haft det så illa på länge.

Min ettåring ammar och hade ju händer i munnen på mig innan jag fattade att det var ett skov med blåsor på g. Han tog även min vattenflaska.

Nu har han fått ett sår på läppen ett par dagar senare och feber. (Dock föll han också på ansiktet och munnen för två dagar sen och det blev rött av det så svårt att veta). 

Vad gör man? Hade ju velat veta om det var herpes eller ej. Jag skäms ju enormt om han fått det av mig, jag har varit så försiktig alltid kring barnen.

Men vad gör man? Åker till akuten för en koll?
    Akuten för eventuellt herpes-munsår? Nej, det gör man verkligen inte. 

Köp munssårsalva på apoteket, finns specifikt för herpes. Är han besvärad av det så boka en tid på vc. Men åka absolut inte till akuten! 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:02:50 följande:
    De kan ju dock inte provta och säkerställa. Allt som syns nu är ett litet sår på läppen. Omöjligt att se om det är munsår eller från ett snubbel.

Vilka? Internetläkare kan skicka en remiss om provtagning. Jouren kan ta prover. Det är som en vanlig vårdcentral. 

Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:01:38 följande:
    Men har du barn själv? När bvc är stängt hänvisar de och 1177 till barnakuten för frågor. Alltså inte akuten för vuxna.

Nej men jobbar på en vårdcentral 

• Anonym (J)

Är dock ingen sköterska får väl tilläggas. Men låter ju helkonstigt att åka dit för ett munsår? 

• EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:01:38 följande:
    Men har du barn själv? När bvc är stängt hänvisar de och 1177 till barnakuten för frågor. Alltså inte akuten för vuxna.
    Det är standard svaret. Men nej, man belastar själv klart inte akuten, varken barnakuten eller "vuxen"akut för ett munsår! 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:00:31 följande:
    Men det skrivs alltså inte ut när jag ammat eller varit gravid. Alltså kan jag inte ha ätit det nu senaste tiden. Hade det innan.

Men du ska ju inte ta det, utan barnet ? 

Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 14:58:14 följande:
    Nej. 

Men hör med jouren? Eller barnakuten så om 1177 hänvisade dit. Varför skriva på ett forum om barnet är så påverkat ? 

• Anonym (J)
    EpicF skrev 2025-03-22 15:10:14 följande:
    Det är standard svaret. Men nej, man belastar själv klart inte akuten, varken barnakuten eller "vuxen"akut för ett munsår! 
    Håller med
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 15:11:02 följande:

Men du ska ju inte ta det, utan barnet ? 

Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 14:58:14 följande:
    Nej. 

Men hör med jouren? Eller barnakuten så om 1177 hänvisade dit. Varför skriva på ett forum om barnet är så påverkat ? 

Frågan var ju om jag medicinerades. Det var det jag svarade på.

Och du lägg ned. Jag ringde 1177 för råd om något skulle hända under helgen. Som alltid var deras råd "håll koll men är du osäker åk till barnakuten." Du hittar ju bara på nu.
  • Anonym (J)

Och varför kommer du och ifrågasätter om jag har barn vad spelar det för roll? I denna frågan. Man söker väl vanlig vård för ett munsår.

• Anonym (J)
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 15:12:49 följande:
    Frågan var ju om jag medicinerades. Det var det jag svarade på.

Och du lägg ned. Jag ringde 1177 för råd om något skulle hända under helgen. Som alltid var deras råd "håll koll men är du osäker åk till barnakuten." Du hittar ju bara på nu.

Men då sa de ju om något skulle hända under helgen. Annars avvakta antar jag, eller? 

Jouren finns ju också! Men ring i tid för det brukar vara fullt där om helgerna 

Nej jag hittar inte på, vad skulle jag göra det för. 

Svar på tråden Givit mitt barn munsår