• Xenia

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Är ni muslimer så är det ett bra namn. Är ni inte det så föreslår jag Abraham i stället. Eller Abram. I min släktforskning ser jag ofta namn från bibeln som Jacob, Isak, Josef, Daniel, Gabriel, Zacharias, Israel och Abraham. Men Abraham skrevs ofta Abram i kyrkböckerna, så det var troligen vad han kallades.

• Xenia
    Anonym (Trad) skrev 2025-03-23 05:20:37 följande:
    Är ju som att be om att barnet ska få problem i livet.

Döp till ett rekorderligt namn om ni har tankar på att bo kvar i Sverige.
    Nu kan man ha olika åsikter om vad som är ett "rekorderligt" namn.

Ibrahim låter välbekant pga Zlatan Ibrahimovic. Annars har Ibrahim och Abraham det emot sig att de är rätt långa (Ibbe och Abbe kanske de kallas av kompisar).

Om efternamnet är långt och krångligt tycker jag ett tvåstavigt förnamn passar bäst.

Jag förstår inte varför namnet skulle ge problem. Är vissa negativt inställda mot invandrare så kommer ändå efternamnet och utseendet att "avslöja" en.

Sedan vet ingen vart barnet flyttar till i framtiden. Han kanske inte stannar i Sverige för evigt.
  • Xenia
    ht1 skrev 2025-03-23 07:48:06 följande:

Ska ni bo i Sverige så väljer man ett Svenskt namn

Ska ni flytta till ett Muslimsktland så får du välja ett Muslimskt namn.

Det gäller att anpassa sig för vart barnet ska bo.

Och vem vet var barnet kommer att bo som vuxen?

Snarare att välja ett internationellt namn, och då passar ett bibliskt namn bra. Fast kanske hellre stavningen "Joseph" än "Yussuf", hellre David än Daoud etc.
  • Xenia
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 09:42:31 följande:
    Nu är dock de flesta fina namn som "fungerar" i både Sverige och inom Islam tagna.. barn inom den närmsta familjen har redan namn som Adam, Elias, Josef, Gabriel. 

Noah däremot som vissa i tråden föreslagit finns med på vår lista men känns inte helt rätt.. Får fundera mer på det. Även Benjamin har funnits/finns på listan men känns osmakligt att namnge ett barn det 2025. 
    Benjamin är ju jättefint (fast lite långt). Och Israels premiärminister kommer väl inte att leva för evigt.

Det måste väl finnas några bibliska namn som inte hans kusiner redan har.

För att spinna vidare på Jakobs söner: Ruben, Simon, Levi och Dan.

Vilka mer namn har ni på listan så får vi tycka till om dem också. Glad
  • Xenia

Nej, jag skulle inte heller ge mitt barn samma namn som en kusin. (Men det var vanligt bland mina förfäder.)

Hur många pojkkusiner är det, minst 12 stycken? Men hur många det än är så finns det flera internationella och bibliska namn. Är alla dessa upptagna?

Abel, Aron, Daniel, David, Ismael (väl ovanligt kanske), Jakob, Joakim, Joel, Johannes, Jonas, Jonatan, Mikael, Peter, Paul, Samuel, Zacharias

Vet inte om det finns lämpliga motsvarande namn i er kultur/på ditt språk.N

Jag gillar annars de arabiska namnen Adel/Adil och Nabil. De är inte bibliska men lätta att stava till.

• Xenia
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 16:54:14 följande:
    Listan är inte så lång, utöver Ibrahim, Benjamin och Noah så är det Yasin, Hamza och Isah. 

Jo det finns ju fler bibliska namn men alla återkommer inte inom Islam och de som återstår som gör det känns lite tråkiga (i Sverige iallafall).. typ Jonas, David, Mikael och Jakob.
    Mtp att ni har ett ovanligt efternamn så skulle jag föreslå att ni satsar på ett tråkigt, dvs välkänt förnamn. Så slipper han bokstavera förnamnet iaf.

Yasin ger mig negativa vibbar, tänker på den kriminelle rapparen. Hamza är ok. Isah/Issa är väl en form av Jesus. Men en del kommer att tänka på flicknamnet Isa.
  • Xenia
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 16:58:29 följande:
    Så istället för att ge mitt barn ett arabiskt förnamn + efternamn som kommer resultera i rasistiska fördomar, så tycker du att jag ska ge honom namn som av många anses vara wt? Så blir det alltså wt + arabiskt efternamn. Han kommer verkligen tacka mig i framtiden..
    Nu tycker jag du låter väldigt fördomsfull. Det är massor av pojkar som heter Liam (nr 4 av pojknamn år 2024, Leo är nr 8), tror du verkligen att alla pojkar som heter Liam är wt eller kommer att behandlas som wt? 

Jag funderade själv på Liam för en son, men jag fick ingen son.

Jag tycker du har så många motstridiga krav. Namnet får inte vara för vanligt men inte heller för ovanligt och inte ge några negativa associationer.
  • Xenia
    Anonym (Y) skrev 2025-03-23 17:46:30 följande:
    Jag tänker såhär, om man ska bo och leva i Sverige, varför väljer man ett namn som skär sig så markant, då vill man inte passa in.
    Om jag bodde i ett arabiskt land där barnet ska växa upp och gå i skolan skulle jag inte döpa mitt barn till Bert-Åke.
    Jag tror man gör barnet en otjänst rakt av, och som världen ser ut just nu med negativ syn på vissa grupper, så skulle jag inte vilja ge mitt barn ett namn som är typiskt arabiskt eller judiskt eller ryskt. Mohammed, Schlomo och Vladimir går fetbort om man älskar sitt barn och vill ge sitt barn en bra start i livet...

Min bästakompis och hennes man är muslimer, deras barn heter Sara och Bill. Lixom bara som exempel.
    Sara är ju perfekt, passar både för svenskar och muslimer. Men Bill låter verkligen typiskt "jag dyrkar USA och amerikanska smeknamn".

Jag tycker verkligen inte man behöver förneka sitt språk, sin kultur och sin religion för att passa in. Det är har ju kommit så många invandrare hit, så det är ingen chock med ett ovanligt namn. Det finns ju också många namn som finna i flera länder.

Vet en familj med två söner David och Joseph. Ingen av dem är judisk el religiös, men de valde namnen för att de är internationella.
  • Xenia
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 20:13:39 följande:
    Jag jobbar på socialtjänsten. Och jo, Liam och även Kevin är namn som frekvent dyker upp på klientlistorna och namn jag aldrig skulle döpa min son till. 
    1.Om ett namn är väldigt populärt så kommer naturligtvis många "klienter" ha de namnen också. Det är inte samma sak som att det bara är problembarn som har de namnen.

2. Du ser att många probembarn har de namnen och pga dina förutfattade  meningar så reagear du direkt. Men alla med de namnen som inte är problembarn, dem lägger du inte märke till.
  • Xenia
    Anonym (S) skrev 2025-03-25 15:29:06 följande:
    Och hon är inte ensam om att ha dessa fördomar. Kevin och Liam är fula namn som har en stämpel. Så är det bara. 

Det spelar ingen roll hur många Jimmy det finns, det kommer alltid vara ett fult namn reserverat för människor ur de lägre klasserna. Samma med Kevin och Liam. Sorry! 

Ibrahim låter helt normalt för någon med arabiskt ursprung, jag kan inte höra om det låter fult eller snyggt eftersom jag inte pratar arabiska. Men Ibbe lär det ju bli i skolan. 
    Vilket jäkla klassförakt! Så kommer man från arbetarklassen så har man särskilda namn och de med dessa namn ska föraktas.

Jag fattar inte varför t ex Jimmy skulle vara pestsmittat? Gäller det Charlie också?

Kevin och Liam är inte fulare än några andra namn. De är också lätta att uttala. Liam är en kortform av William som tydligen är godkänt av namnsnobbar.

Jag tycker fortfarande Liam är ett vackert namn. (Däremot inte något för TS, eftersom det inte tillhör hennes kultur.)
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?