Anonym (Y) skrev 2025-03-23 17:46:30 följande:
Jag tänker såhär, om man ska bo och leva i Sverige, varför väljer man ett namn som skär sig så markant, då vill man inte passa in.
Om jag bodde i ett arabiskt land där barnet ska växa upp och gå i skolan skulle jag inte döpa mitt barn till Bert-Åke.
Jag tror man gör barnet en otjänst rakt av, och som världen ser ut just nu med negativ syn på vissa grupper, så skulle jag inte vilja ge mitt barn ett namn som är typiskt arabiskt eller judiskt eller ryskt. Mohammed, Schlomo och Vladimir går fetbort om man älskar sitt barn och vill ge sitt barn en bra start i livet...
Min bästakompis och hennes man är muslimer, deras barn heter Sara och Bill. Lixom bara som exempel.
Sara är ju perfekt, passar både för svenskar och muslimer. Men Bill låter verkligen typiskt "jag dyrkar USA och amerikanska smeknamn".
Jag tycker verkligen inte man behöver förneka sitt språk, sin kultur och sin religion för att passa in. Det är har ju kommit så många invandrare hit, så det är ingen chock med ett ovanligt namn. Det finns ju också många namn som finna i flera länder.
Vet en familj med två söner David och Joseph. Ingen av dem är judisk el religiös, men de valde namnen för att de är internationella.