• Xenia

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 23:58:23 följande:
    Jag missförstod inte, hederskulturer förekommer främst i Mellanöstern. Invandring från Mellanöstern till Europa = Hederskultur i Europa. Därav är det inte så konstigt att de vanligaste namnen i Mellanöstern förekommer bland både förövare och offer i Sverige.

Självklart förstår jag att det för många kan upplevas annorlunda och att de ser muslimska/arabiska namn som problematiska, men återigen har inte jag någon skyldighet att anpassa mig efter dessa fördomar och känslor och förneka min bakgrund.
    Jag vet inte riktigt vad du själv tänker skulle vara alternativet till att ge namn som klingar muslimskt/arabiskt?
    Alternativet är ett namn som fungerar i båda kulturerna. Du har fått flera sådana förslag. 

De som säger att han kommer att få svårt att få jobb eller iaf svårt att få ett säkerhetsklassat jobb, de borde väl föreslå att han får ett svenskt efternamn också.

Rapparen Erik Lundin heter egentligen Ibrahima Erik Lundin Banda. (Mor svenska, far från Gambia)
  • Xenia
    Cheers skrev 2025-03-26 13:14:26 följande:
    Jag tycker att du har rätt. Varför ge barnen knäppa namn när det finns bra svenska namn som Carl, Fredrik, Johan, Erik, Gustav, Anders, Björn, Bengt m.fl. m.fl.

Varför välja ett namn från Mellanöstern om du inte är jude (Abraham) eller Ibrahim.

Ibrahim Lewenhaupt - det går ju bara inte!

Eller varför välja namn som bevisligen är utbredda inim socialgrupp 3? Om man intye måste, och det måste man ju inte. Conny, Ronnie, Sonny, Benny, Jimmy, Steve, Elvis. Conny von Essen - Va? Elvis Adelswärd....

Björn Gustavsson. Är inte det mycket bättre än Steve Gustavsson! S-t-e-v-e med Lloyden...
    Amenherregud, varför välja ett namn som får en att förvänta sig en blond bondpojke från anno dazumal. TS är ju uppenbarligen från Mellanöstern själv.

Lewenhaupt och von Essen är ju adliga namn, de brukar välja släktnamn.

Men inte alltid, Love Antell är adlig, men hans ena barn heter Hardy, vilket låter typiskt "wannabee American".

Det gick ju bra för Benny Andersson och professor Ronny Ambjörnsson.

Mina förfäder hade namn som Isak, Abraham och Israel, trots att de inte var judar.
  • Xenia
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-26 14:51:20 följande:
    Är du faktaresistent eller väljer du bara att stoppa huvudet i sanden när vissa frågor blir lite för obekväma och inte stämmer överens med din värld?
    Klart jag vet att det finns de som är fördomsfulla. Men det där med Y-namn är bara så 60-tal. 

Hur dumma är arbetsgivare egentligen? Skulle de välja bort en välmerited person bara pga namnet? När det vimlar av pojkar som heter Liam så skulle de ändå välja bort alla?
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 06:17:00 följande:
    Och då kan man fundera på varför han valde att kalla sig "Erik Lundin" och inte "Ibrahima Banda" och vilken skillnad detta eventuellt har gjort i hans liv.
    Som rappare borde det inte gjort någon skillnad.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 06:14:00 följande:
    Jag tror du felbedömer situationen.

Att Ibrahim finns på namntoppen har inget med saken att göra
    .

Kritiken mot islam i Sverige har bara börjat och den kommer inte att bli mindre framöver.

Politiken är redan idag framme i att diskutera slöjförbud, moské-stopp och återvandring.

Kan du komma ihåg hur det officiella svenska samhället förhöll sig till islam år 2010, för 15 år sedan? 

Om du ser hur det är idag och jämför med år 2010 - hur tror du att det svenska samhället kommer att se på islam år 2040 när sin son fyller 15 år?

Det kommer inte att handla om någon enstaka "fördomsfull arbetsgivare" eller att "man får vänja sig" med att Sverige skulle vara "mångkulturellt"
    .

Att i det läget välja bort ett neutralt namn eller ett svenskt namn för ett muslimskt namn - det gör man i så fall mer för sin egen skull än för barnets.
    Röstar du på SD? Det låter så.

Man diskuterar slöjförbud för barn, inte för vuxna. Man diskuterar uppmuntran till återvändande, inte att  kasta ut alla mot deras vilja.

Moskéstopp är emot religionsfriheten.

Jag ser apoteksanställda med slöja varje gång jag går på apoteket.

Det finns läkare och jurister med "exotiska" namn. För att inte tala om artister och idrottare. Så ja, de flesta har nog vant sig.

Är det alltid för "barnens bästa" att ligga lågt och dölja sin kultur och religion? Ska man uppfostra sina barn till feghet och undergivenhet inför främlingsfientliga och rasister? Ska man blondera sitt hår också?

TS har fått flera goda råd om mer interanationella namn. Men om TS och hennes namn nu älskar Ibrahim mest av allt, ska de verkligen välja bort det? Risk för att varje gång de säger namnet "Jakob" att de då känner "han skulle egentligen fått heta Ibrahim men vi valde bort det för att dölja vårt ursprung".
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 12:26:11 följande:
    Som Erik Larsson uppfattas han som uppväxt i en svensk familj med svenska värderingar. Kanske adopterad från Afrika.

Som fotbollsspelarna Martin Dahlin och Henrik Larsson.

Som Ibrahima Banda uppfattas han som invadrarunge från en no-go-zon uppvuxen i en utländsk familj i troligen med andra värderingar än svenska.

"What's in a name? That which we call a rose by any other name would smell just as sweet!"

Eller ...?!
    Bara för att man är född svensk har man inte samma värderingar. Jag har t ex inte samma värderingar som SD och skulle aldrig rösta på dem. Andra svenskar röstar på SD, tyvärr allt flera.

Menar du att Martin Dahlin och Henrik Larsson inte skulle lyckats som fotbollsspelare om de haft sina fäders efternamn? Hur kunde då Zlatan Ibrahimovic lyckas?

Bara för att man har ett utländskt namn är man inte automatiskt "en invandrarunge från en no-go-zon" med "osvenska" värderingar. Det finns många invandrare som lever ett vanligt svenssonliv, en del i egna villor. Ett namn säger verkligen inte allt.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 12:39:50 följande:
    Måsta man vara SD för att man pekar på hur UTVECKLINGEN i Sverige kring denna fråga ser ut?

Kommer du ihåg 2010? Fick politikerna diskutera slöjförbud (ens för barn) och moské-stopp överhuvudtaget då eller var det "fult" att nämna saken?

Idag år 2025 är det fullt normalt att vilja ha slöjförbud. Det motioneras om det i riksdagen från regeringens politiker.

Hur tror du saken har utvecklats till år 2040?

Man behöver inte "dölja" någonting eftersom det finns namn som är svenska som passar även i islam. Elias och Adam är inte mindre muslimska än Ibrahim och Mohammed.

Utifrån den vetskapen är det sedan bara en fråga om hur man tänker för sitt barn.
    Den tiden diskutedes inte om att barn på förskola tvingas bära huvudduk och långa hindrande kjolar. De som disuterades var om arbetsgivare hade rätt att förbjuda anställda att bära slöja.

Vilka partier (förutom SD) kräver att vuxna kvinnor ska förbjudas ha slöja? Det är inte alls normalt, jag har inte sett något om det i tidningen eller på teve.

Om man måste undvika arabiska eller muslimska namn så är det ju just för att dölja sitt ursprung.

Vad är nästa steg, att göra som Kina mot uigurerna? Där man kan skickas till omskolningsläger för att ha muslimska kläder, där det är misstänkt att läsa för mycket i Koranen. Där moskéer rivs och i de som är kvar har man tagit bort kupoler och minareter. Inuti är det studiecirklar i kommunistisk ideologi. Inget avvikande tillåts, alla ska vara som majoritetsbefolkningen.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 13:41:49 följande:
    Det här med ett rimligt samtal i välvillig anda är ingenting för dig va?!
    Jag har inte uppfattat dig som "välvillig". Och är detta vad du har att komma med som argument?
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 15:05:58 följande:
    Välvillig innebär i sammanhanget att man inte med flit misstolkar vad den andre skriver.

Jag misstolkar inte någon. Inte med flit i alla fall. För det leder bara till meningslöst tjafs som jag inte har lust och ork att lägga energi på.

Läs mitt inlägg som du svarade på en gång till på och säg sedan om det jag fetade och strök under i ditt svar på detta inlägg är en rimlig tolkning av vad jag skrev.
    Jag kanske misstolkade, men inte med flit. Tyckte det verkade som du såg fram emot en sådan framtid. Dvs att du tolkade att de flesta tänkte så. Och som att det bara kan gå bra för invandrare om de har svenska eller internationella (dvs amerikanska) namn. Och du verkar rätt tvärsäker på det. Så då undrar jag vad du har för belägg för det.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 15:15:27 följande:
    Jag valde med flit icke-SD som exempel Det är en moderat kvinna i riksdagen som motionerat om att lagstifta om slöj-förbud. Jag valde det exemplet för att visa att det inte bara är SD som driver dessa frågor längre.

Det finns muslimska namn som också är svenska. Som Elias. Man måste inte undvika "muslimska" namn för att inte sticka ut. Jag har bekanta med muslimsk bakgrund som heter Elias, Sonia och Jonas.

Ja, vad är nästa steg? Hur tror du Sveriges acceptans för islam ser ut år 2040?
    Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.

Kan du uppge en länk till denna motion? Skulle vara intressant att läsa hennes motvering.

TS har redan dissat både Elias och Jonas, eftersom sonens kusiner redan har dessa namn. Andra som t ex Jakob känns för vanliga och tråkiga.

Ska man välja ett namn man egentligen inte gillar bara för att det inte sticker ut?

Ska judar välja icke-judiska namn för att slippa pogromer eller trakasserer?
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 16:13:39 följande:
    Att det blir lättare för den som har ett svenskt namn betyder inte att det BARA är de med svenskt namn som kan lyckas. Det betyder just att det blir LÄTTARE.

.
    Xenia skrev 2025-03-27 15:34:02 följande:
    Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.
    Socialdemokraterna har gått från att Mona Sahlin sa år 2002: något i stil med

"svensken är avundsjuk på invandrarna för de har så mycket kultur medan svensken bara har midsommar och sådant töntigt"

till att Lawen Redar säger år 2024:

"För mig räcker det inte att vara svensk på pappret - du ska vara det i hjärtat"

Men du hoppas att framtiden blir mindre intolerant?

.
    Nu har ju TS man fortfarande Noah kvar som alternativ så han kan ju välja det Men sak samma. Folk väljer men val får konsekvenser.

För en svensk kommer knappast judendom att vara utmärkande men att döpa en judisk pojk till exempelvis Isak är ju inget konstigt.
    Ja, det är klart att jag vill att utvecklingen ska gå framåt och inte bakåt. Men det vill inte du?

Det där yttrandet av Mona Sahlin var otroligt dumt. Vem var hon att avgöra vilken kultur som var "töntig"? Det yttrandet var töntigt om något. Men du kan inre påstå att "socialdemokraterna" tyckte så.

Men det har funnits en löjligt inställning hos en del svenskar att "osvenskt" var finare, häftiga, coolare än det tråkiga svenska. Både svenskar och utlänningar har påstått att svenskar är kyliga, tråkiga, reserverade och inte varma, livliga, öppna. Jag blir bara sur och tänker "stick härifrån då om ni inte har vett att uppskatta Sverige". Men man kan vara patriot utan att vara xenofob.

Vad den där Lawen Redar menar vet jag inte. Men man kan hursomhelst inte utvisa någon för att den inte är "svensk i hjärtat".

Det finns många judiska namn som inte alls är kända för oss. T ex Adlai, Adriel, Amal etc. Det blir väldigt begränsat om man måste hålla sig till de som är kända i Sverige.
  • Xenia
    Anonym (Y) skrev 2025-03-28 13:45:05 följande:
    Fast Bill är ett arabiskt namn också. Så det handlar inte om att "dyrka USA eller försaka sin kultur" nu är du fördomsfull. 
    Man tänker ju framtidsmässigt vart barnet ska växa upp, och har man valt att bo i sverige så är det mer gångbart med namn som är lätta att uttala och som känns igen av den inhmska befolkningen än att göra sig märkvärdig för att visa sin ideologi. 
    Är Bill ett arabiskt namn? Jag har då aldrig läst om en arab med det namnet. Bill är ju ett smeknamn för William. Syftar du på Bilal?

Om inte en del svenskar "gjort sig märkvärdiga" så hade fortfarande de flesta svenskar hetat Anna, Maria, Lisa resp Johan, Mats, Anders.

Att vilja ha namn från sin egen kultur och eget språk, det är verkligen inte att "göra sig märkvärdig".

Det är inte alla utländska namn som är svåra att uttala. Jag skulle f ö tro att små barn klarar av att uttala alla namn, de är inte inpyrda med fördomar om att bara vissa namn duger.
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 16:17:12 följande:

Det här är en motion från moderater om slöjförbud i skolan

Motivering: "Att omyndiga flickor tvingas bära slöja hör inte hemma i Sverige"

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/utredning-gallande-slojforbud-i-for-och_hc022112/

Ja, det gäller alltså inte vuxna kvinnor, precis som jag anade. Men nu bortser de från att flickor i tonåren själva kan vilja bära slöja. I Sverige är det lagligt för flickor att ha sex från 15 års ålder. Då ska de vara betrodde att välja sin klädsel själva.

"Ellen Juntti och Lars Beckman (båda M)
    ----
    Det har framkommit alarmerande uppgifter om att små flickor övervakas i för- och grundskolan, så att de bär slöja. Att omyndiga flickor tvingas bära slöja hör inte hemma i Sverige. I Sverige ska jämställdhet råda mellan kvinnor och män, oavsett religion och kultur. Samhället måste stå upp för alla människors frihet, varje människa måste själv få bestämma över sitt liv och sin klädsel. Skolor bör ha möjlighet att göra orosanmälning vid bärande av slöja för barn som ett obligatoriskt instrument för att värna flickorna."

När man införde ett slöjförbud i en skola i Skåne, då blev tonårsflickor (som hittills inte burit slöja) så förbannade att de började bära slöja.
  • Xenia
    Anonym (Y) skrev 2025-03-29 22:51:52 följande:
    Så bara för att du alrig träffat någon så finns inte namnet? Eller det är trashigt och USA dyrkende?
    Nej, jag syftar inte på "Bilal", jag syftar på Bill, som han heter. Det betyder "den blöta".

Han får en lillasyster i slutet på sommaren, hon ska heta Sophia, det betyder "visdom", har du träffat någon med det namnet, duger det, eller är det rojalistiskt? 
    Och jag tror fortfarande inte på ett arabiskt "Bill". Hänvisa till en tillförlitlig namnsajt innan jag tror det.

Jag tror att antingen är det det engelska smeknamnet Bill. Eller så använder de Bill som ett smeknamn för Bilal.

Sophia är ju ett internationellt namn (ursprungligen grekiskt). Om jag haft arabiskt urspurng hade jag hellre valt ett arabiskt men välkänt namn som Leila eller Lina i stället.

Men det är klart, om man snarare vill dölja sitt arabiska ursprung...
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?