Inlägg från: Anonym (Kompis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompis)

Anses vara sambo med min hyresgäst

Ett möte hos jurist kan täckas av hemförsäkringen. Kolla det! 

Har bvc gjort hembesök hos dig? I så fall framkommer det kanske i journalen var du och barnet bor? Om inte så be dem förtydliga. Kanske står något i mvc:s eller bvc:s journaler om att du är ensamstående? Var någon med dig under förlossningen? Om det inte var pappan och att det finns antecknat i journalen är det en pusselbit till. 

Fotar du mycket med mobilen? I bildfilen loggas var du befinner dig när fotot tas. Om du har en massa foton på bebisen (särskilt tidig morgon och sen kväll) i ditt hem tagna med din mobil borde det styrka att ni talar sanning. 

Använder ni samma mataffär? Om inte, visa kontoutdrag där det syns att du handlar i butiken nära ditt hem och han i butiken nära hans. Bussbiljetter och taxikvitton kanske också kan hjälpa till. 

• Anonym (Kompis)
    ht1 skrev 2025-03-23 07:54:41 följande:

Ganska självklart så tycker socialtjänstem att ni är sambos.

Hur hade du själv tänkt om du suttit på deras stol och fatta beslut i frågan?

Du äger huset han bor i
    Du har din bil parkerad hos han
    Du lät han göra dig gravid och föda erat gemensamma barn.

Det låter som om ni är sambos då kan jag också tycka.
    Varför ska vi skattebetalare stå för era kostnader är min nästa fråga?

Min hyresvärd äger huset jag bor i. Vi är VERKLIGEN INTE sambos. Vad jag läser ut av trådstarten bor TS inte ens i huset i fråga. 
  • Anonym (Kompis)

Är ni skrivna i era respektive bostäder? 

• Anonym (Kompis)
    Anonym (S) skrev 2025-03-23 10:48:50 följande:

Jag kan förstå att det kan kännas störigt men samtidigt så är ju er situation lite speciell eller hur? Inte så vanligt att man skaffar barn med en random hyresgäst...
    Kanske inte så konstigt att de drar öronen åt sig.. 
    Det finns ju dessvärre en hel del som fuskar med bidrag och socialtjänstens jobb är ju att säkerhetsställa att skattemedel betalas ut till rätt personer och förhindra bidragsfusk...

Bäst vore ju att han skulle skaffa sig en inkomst så behöver myndigheterna, varken socialtjänst eller försäkringskassa vara inblandade i er boendesituation och ekonomi.  

Men att situationen är ovanlig borde bara innebära en extra granskning, inte att man nekas bidrag man har rätt till. 

Visst vore det bättre om han hade jobb, men det kan väl knappast TS göra något åt? 

• Anonym (Kompis)
    Anonym (?) skrev 2025-03-23 13:53:23 följande:
    Har du också barn med din hyresvärd?
    Nej, men hade jag haft det hade det inte gjort någon skillnad. Att man hyr sin bostad av någon betyder inte att man bor ihop. 
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (?) skrev 2025-03-23 14:14:41 följande:
    Du fattar verkligen inte att TS situation är väldigt speciell?

De har barn ihop, ts äger huset, där "han fick bo kvar" så det verkar som att de under en tid har bott ihop men nu bor på olika adresser så han kan behålla sina bidrag och ts får underhåll via fk.

Ts har sin bil där och handlar både i hans och hennes lokala affär vilket tyder på att hon även är där en hel del, hade jag varit den som beslutade så hade jag sett de som sambos i praktiken och enbart olika adresser pga av den ekonomiska biten

Jo, det är en väldigt speciell situation, men att man har en annorlunda familjesituation ska inte ta ifrån en ens rättigheter som medborgare. 

Det kan vara som du skriver, men det enda vi kan utgå ifrån är det TS skriver. Och enligt trådstarten är de inte sambor. 

Svar på tråden Anses vara sambo med min hyresgäst