Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Anses vara sambo med min hyresgäst

Anonym skrev 2025-03-22 22:55:16 följande:

Risken är stor att du får kicka ut honom för att de ska fatta. Det är naturligtvis helt åt helvete, men ofta är det tydligen så att de som har de fyrkantigaste reglerna dessutom är de trögaste. Man kan ju fundera på varför det måste vara så ...

Tror också det är det du måste göra.
    Jag har också barn med någon jag inte bor tillsammans med , vi har två gemensamma barn och är tillsammans men särbo, vi har inte gemensam ekonomi heller (han jobbar och jag är mammaledig) , han betalar ungefär motsvarande underhållsstöd. Var tvungen att skicka in en massa grejer för att bevisa att vi inte bor tillsammans för att få behålla bostadsbidrag

Men din situation blir det nog svårt om du forsätter hyra ut till honom 

• Anonym (Sara)
    Anonym (?) skrev 2025-03-23 14:43:28 följande:
    Ta bort rättigheter som medborgare...  suck alltså, socialtjänsten fattade ett beslut baserat på vad de sett, deras beslut överklagades med samma utgång.

Någon annan i tråden är särbo med sin partner och pappa till sina barn och hon kunde ju få bostadsbidrag utan några större problem så är det rätt och riktigt så får ts och hennes "goda vän" se till att bevisa detta och fortsätta få våra skattepengar....

Ja det var jag som fick bostadsbidrag iallafall (inte någon jättesumma men ganska välbehövligt just nu när jag är mammaledig), han bor hos en släkting av olika anledningar (bland annat att det är närmare hans jobb och vår relation funkar mycket bättre när vi är särbo).

När vi fick vårt andra gemensamma barn behövde jag visa att vi inte bor tillsammans nu trots att vi är skrivna på olika adresser, det är ju en lite ovanlig situation. Visade bland annat kontoutdrag som visar att han betalar hyra hos släktingen och anteckningar från BVC och MVC där det står om vår boendesituation. Och att han betalar mig motsvarande underhållsstöd för barnen eftersom yngsta bor med mig på heltid och äldsta bor mest hos mig.  Förstår såklart att de måste kolla upp sånt ordentligt för det är många som fuskar. 

När det gäller TS situation tror jag antingen han får flytta eller skaffa ett jobb så han inte behöver försörjningsstöd.

Svar på tråden Anses vara sambo med min hyresgäst