• Anonym (Lovisa)

Fråga om bostadsbidrag

Om jag flyttar till en annan lägenhet med högre hyra , vet någon om jag behöver anmäla det till Försäkringskassan då? Har bostadsbidrag för barnfamiljer, är ensamstående med barn.  Är det ett brott om jag inte anmäler direkt? Det är inte så mycket mer bostadsbidrag jag skulle få med den högre hyran och jag är rädd för att bli utan helt under handläggningstiden, det är därför jag tänker att det skulle vara lättast att inte anmäla ändring egentligen.

Dessutom vet jag inte om det är tillfälligt eftersom det är på grund av arbete på annan ort och jag kommer att hyra i andra hand (har tillåtelse att hyra ut min lägenhet och den jag ev ska hyra av har tillåtelse att hyra ut). Så skulle såklart helst slippa krångla med bostadsbidraget om det går. 

• Svar på tråden Fråga om bostadsbidrag
  • Fjäril kär

Du är skyldig att uppge ny hyra. Du behöver söka om på nytt med ny adress.  Bostadsbidrag är ju godkänt utifrån adresseb där du bor och flyttar du så måste du söka nytt. 
    Du blir inte utan bidrag utan dom brukar kroka i varandra med möjligen nån veckas förskjutning . Ju snabbare du ansöker ju fortare kommer pengarna och du slipper hål i din ekonomi.  

Att inte anmäla flytt och ny hyra gör att du kommer bli återbetalningsskyldig för dom pengar du får eftersom du då bor på fel adress.

• Anonym (FK)

Ja, du måste absolut anmäla, eller egentligen handlar det om att du gör en ny ansökan om bostadsbidrag för ditt nya boende.

Skulle du inte göra det innebär det ju att du felaktigt får bostadsbidrag för en bostad du inte bor i.

Hur hög eller låg hyran är i jämförelse har inget med saken att göra.

• Anonym (Jadå)

Och anmäler du inte flytt blir du skyldig till folkbokföringsbrott 

• Anonym (Lovisa)

Tack för svar! Jag förstår. Sist jag behövde söka nytt bostadsbidrag i höstas (på grund av att det hade gått ett år , inte på grund av ändrade omständigheter) var handläggningstiden nästan 3 månader , har aldrig varit med om det förut utan det brukar ta någon vecka. Det är därför jag är rädd för att det blir så igen, att vara utan helt i flera månader mitt  i flytt som också kostar pengar känns ju sådär. Men det är väl inte så mycket att göra då. 

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (Jadå) skrev 2025-03-24 10:34:59 följande:

Och anmäler du inte flytt blir du skyldig till folkbokföringsbrott 

Läste något om att om det är tillfälligt (max ett år) behöver man inte alltid folkbokföra sig där , vet inte än om det är det. Och jag kan ha fel, man kanske måste ändra adress ändå. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-03-24 10:45:18 följande:
    Läste något om att om det är tillfälligt (max ett år) behöver man inte alltid folkbokföra sig där , vet inte än om det är det. Och jag kan ha fel, man kanske måste ändra adress ändå. 
    Fast då handlar det om att du ska flytta tillbaka till den adress där du är folkbokförd idag. 
    Du kan inte ha kvar din nuvarande folkbokföringsadress om du säger upp din nuvarande lägenhet. 
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-24 10:48:34 följande:
    Fast då handlar det om att du ska flytta tillbaka till den adress där du är folkbokförd idag. 
    Du kan inte ha kvar din nuvarande folkbokföringsadress om du säger upp din nuvarande lägenhet. 
    Ska inte säga upp den än iallafall utan hyra ut (med tillåtelse av värden). Vet inte än hur lång anställningen blir så det kan bli så att vi flyttar tillbaks. 
  • Anonym (FK)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-03-24 10:45:18 följande:
    Det stämmer OM det är en på förhand bestämd tid på under ett år, och det är det ju inte här. 

Samtidigt så ska du ju hyra ut i andra hand och  då ska du ju inte vara folkbokförd  på den lägenheten heller. I så fall handlar det istället om inneboende och inte andrahandsuthyrning. Även här får du ju felaktigt bostadsbidrag då ni är 2 vuxna i bostaden.

Nej, tyvärr kommer du inte undan här på något smidigt sätt utan du måste ändra din folkbokföring och ansöka om nytt bostadsbidrag. men visst, det är absurt att Försäkringskassan ständigt kommer undan med sjukt långa handläggningstider, bostadsbidraget är inte det värsta heller, det finns andra ersättningar som kan ta år...
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (FK) skrev 2025-03-24 11:38:13 följande:
    Det stämmer OM det är en på förhand bestämd tid på under ett år, och det är det ju inte här. 

Samtidigt så ska du ju hyra ut i andra hand och  då ska du ju inte vara folkbokförd  på den lägenheten heller. I så fall handlar det istället om inneboende och inte andrahandsuthyrning. Även här får du ju felaktigt bostadsbidrag då ni är 2 vuxna i bostaden.

Nej, tyvärr kommer du inte undan här på något smidigt sätt utan du måste ändra din folkbokföring och ansöka om nytt bostadsbidrag. men visst, det är absurt att Försäkringskassan ständigt kommer undan med sjukt långa handläggningstider, bostadsbidraget är inte det värsta heller, det finns andra ersättningar som kan ta år...
    Nej du har rätt i allt det. Är rädd att det blir flera månader utan.. Men finns nog tyvärr inget sätt att komma undan det. 
  • Anonym (FK)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-03-24 12:17:28 följande:
    Nej du har rätt i allt det. Är rädd att det blir flera månader utan.. Men finns nog tyvärr inget sätt att komma undan det. 
    Jag som har ganska mycket kontakt med FK i mitt arbete har hört av dem att de håller på att beta av en hel del ansökningar nu med hjälp av övertid och extrapersonal så det kanske inte tar riktigt de där 3 månaderna längre. Sen missar du ju inte heller pengarna då de utbetalar retroaktivt också. Kanske du har möjlighet att låna tillfälligt en del av det du kommer att få om det är så att du inte klarar dig de månaderna?
Svar på tråden Fråga om bostadsbidrag