• Anonym (Jag)

Skruvar ni fast möbler?

Ska ev flytta till en lägenhet där man antagligen inte får göra det (andra hand). Man får iallafall inte sätta upp tavlor (ganska förståeligt om det är andra hand) , ska fråga om att skruva fast möbler men rädd att det blir nej.

Har en 3-åring och en nästan nyfödd. Har tunga möbler t.ex byråer, garderob och bokhyllor fastskruvade där vi bor nu, min mamma har alltid varit jättenoga med sånt och jag har tagit med mig det. Men hur gör ni andra? Gör alla med småbarn det? Borde vi tacka nej till lägenheten om vi inte får det? 

• Svar på tråden Skruvar ni fast möbler?
  • Aliona

Vi har brf men vi skruvade ändå inte fast möbler. Vi räknade med att vi hade koll på barnet och lära barnet att man inte får klättra på möbler. Han klättrade aldrig heller. 

• Anonym (L)

Jag har inte småbarn längre, men när jag hade det så barnsäkrade jag ingenting förutom eluttagen samt att vi hade en grind till köket så att hon inte kunde vara där när vi inte var med (mest för att hon åt katternas mat så fort man vände ryggen till). Det går att lära barn att inte klättra och hänga på möbler. 

• Anonym (Juli)

Vi har bokhyllor fastskruvade. De kan det ju vara vältrisk på även för vuxna (ojämna golv här). Byrå har vi skruvat fast en som är ovanligt hög och smal och inbjuder till klättring (står bredvid våningssäng). 

• Studentpappa

Ikea-bokhyllor skruvade vi fast. Dom är ju rätt ostadiga och även om man känner sina egna barn så var det ju många andras hos oss också, och är fortfarande även fast våra är större nu så har ju släkt och vänner små barn.

Ride it like you stole it
  • cosinus

Fyra barn och aldrig skruvat fast en pryl. Eller jo förresten. Ett smalt högt toalettskåp från ikea, det behövde förankras i väggen för att ö h t stå ordentligt så det är fastskruvat fast ungarna då var långt över klätterålder.

• Anonym (skruvat)

Vi har 2 barn men aldrig skruvat fast något. 

Däremot har vi lärt barnen att inte klättra på sådant inomhus samt att man i en byrå inte drar ut mer än en låda åt gången. (Kompisen son drog ut 2 lådor med kläder och den föll mot honom och, tack och lov, en säng, så han klarade sig. )

Har man däremot barn som har diagnos eller liknande så skulle jag nog skruva fast. 

Vet föräldrar som haft dyra glasvaser i höjd för barnen att ta som aldrig rörde dem. Andra föräldrar har inte haft en prydnadssak nedanför axelhöjd. Vi har alla olika barn och du känner dina barn bäst. 

• Anonym (Hm)

Ett barn som nu är vuxen, skruvade inte några möbler när barnet var litet.

• Anonym (Py)

Vi skruvade fast bokhyllor och möbler som var lite instabila på grund av inte helt räta vinklar i hemmet. Våra barn har inga diagnoser och har heller aldrig klättrat, men barn är barn och i ivern att nå något en bit upp, tänkte vi att de lätt kunde glömma att inte hålla i sig och sträcka sig samtidigt. Ibland har vi också besök av andras barn, och alla barn är inte lika lugna som våra.

• Anonym (Jag)

Tack för alla svar!
    Har liksom aldrig riktigt reflekterat över om det är något som alla med småbarn gör eller inte. Min mamma kan vara lite överdriven ibland med det där att barnsäkra , såklart jättebra att hon är noga men ibland vet jag inte riktigt vad som är ?normalt? .. Och jag har ju fått med mig mycket från henne.

Men barnens farmor har vad jag vet inga möbler fastskruvade , 3-åringen är där ganska mycket och det går bra ändå även om han är ganska vild.  

Gillar verkligen lägenheten annars så kanske tackar ja ändå , isåfall får man se till att ha bra koll och kanske inte ha för instabila tunga möbler. Och försöka verkligen lära sonen att man inte klättrar på möbler.

• Anonym (skruvat)

Att lära honom att inte klättra på möbler gäller ju lika mycket hemma hos er som hemma hos någon annan eller om man är ute någonstans. 

Klättra får man göra - på ribbstolar, i träd osv. (Kanske inte värt att lära honom trädklättring ännu dock om du inte själv gillar att klättra i träd    😉

• Dexter dot com

Har aldrig hört talas om att nån skruvar fast möbler. Måste ju vara bättre att ha stabila möbler och hålla koll på barnen än försöka hitta boende där det är ok att skruva fast möbler

• Anonym (Håller med din mor)

Att skruva fast möbler är vad som rekommenderas. Av BVC får man broschyren Säkra barn, utgiven av Konsumentverket. Där står följande:

Citat från sidan 12:
    Möbler: Barn kan skadas allvarligt när tunga möbler faller över dem. Därför är det viktigt att förankra bokhyllor, byråer, tv, garderober och andra tunga möbler i väggen.

Det må vara ovanligt att olyckor sker, men jag har känt mig tryggare med möbler fastskruvande. Mina barn har inte fått klättra i dem, men med små barn kan olyckor lätt ske och nyfikenheten kan ta över. Som förälder är jag inte heller alltid i samma rum som mina barn. 

Ikeas Malmbyråer har ex orsakat flera dödsfall då de inte varit fastskruvade i väggen: Som tur är dödsfall ovanliga. Men att få en möbel över sig är säkert läskigt och smärtsamt ändå, även om det inte leder till döden.

https://www.expressen.se/ekonomi/ikea-tvingas-betala-430-miljoner-efter-jozefs-dod/

• Studentpappa
    Dexter dot com skrev 2025-03-25 05:35:07 följande:

Har aldrig hört talas om att nån skruvar fast möbler. Måste ju vara bättre att ha stabila möbler och hålla koll på barnen än försöka hitta boende där det är ok att skruva fast möbler

Det handlar ju oftast om en enkel vinkel. En skruv och plugg i väggen, kan du inte göra det så vad kan man då göra i sitt boende?

Ingen tv på väggen, inga tavlor, gardiner osv...
  • Anonym (Ja)
    Dexter dot com skrev 2025-03-25 05:35:07 följande:

Det var märkligt. Jag känner nog ingen som inte har vissa möbler fastskruvade. Vissa IKEA-möbler har det i sin instruktion och då har jag fäst dem i väggen. Det är inte direkt komplicerat. 

Just nu har jag två stora bokhyllor förankrade i väggen. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/trearing-valte-ikeas-kritiserade-byra 
  • Anonym (Jag)
    Studentpappa skrev 2025-03-25 09:14:30 följande:
    Det handlar ju oftast om en enkel vinkel. En skruv och plugg i väggen, kan du inte göra det så vad kan man då göra i sitt boende?

Ingen tv på väggen, inga tavlor, gardiner osv...
    Nej tyvärr får vi inte sätta upp tavlor men gardiner finns. Vet inte om det kanske blir annorlunda när vi har bott där ett tag så de som hyr ut vet att det inte bara är tillfälligt för oss.. men vi får se. Har fått höra att det är ganska vanligt när man hyr i andrahand att inte få sätta upp saker på väggen men har inte så mycket erfarenhet. 
  • Studentpappa
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-25 12:35:36 följande:
    Nej tyvärr får vi inte sätta upp tavlor men gardiner finns. Vet inte om det kanske blir annorlunda när vi har bott där ett tag så de som hyr ut vet att det inte bara är tillfälligt för oss.. men vi får se. Har fått höra att det är ganska vanligt när man hyr i andrahand att inte få sätta upp saker på väggen men har inte så mycket erfarenhet. 
    Ja iofs i andra hand är det nog vanligt. Det var längesedan jag bodde så. 
  • Anonym (Jag)
    Studentpappa skrev 2025-03-25 13:58:15 följande:
    Ja iofs i andra hand är det nog vanligt. Det var längesedan jag bodde så. 

Ja jag tror att det är så.. Vi tänker inte att vi ska bo där för alltid men vi behöver flytta ganska snart på grund av problem med lägenheten där vi bor nu som hyresvärden inte gör något åt tyvärr. Och så behöver det vara inom samma område som vi bor nu eftersom barnen (har ett äldre i skolålder också) går i skola och förskola och har alla sina kompisar här.

Förhoppningsvis kan vi flytta till något i första hand eller köpa något sen i framtiden. 

Svar på tråden Skruvar ni fast möbler?