• Anonym (Stilla_undran)

Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?

Jag menar då från Försäkringskassan. Känns som om fler och fler har sjukdomar, skador, handikapp och diagnoser som hindrar dem från att kunna arbeta, och det tycks bli allt vanligare att man får sjukersättning för psykiskt mående.

Men faktiskt så visar det sig ju ofta att människor som mår psykiskt dåligt mår bättre av daglig sysselsättning och gemenskap med andra. Så varför tror man att människor blir bättre av att bara gå hemma och göra ingenting eller bara göra sådant som roar dem?

Det verkar vara ett fenomen som kommit med 60-70-80-talister. Folk födda på 40- och 50-talet har varit mer måna om att jobba och göra rätt för sig så länge de kunnat, även om de haft olika krämpor och mått dåligt. Eller har folk blivit känsligare och skörare?

• Svar på tråden Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-25 12:09:50 följande:

Jag menar då från Försäkringskassan. Känns som om fler och fler har sjukdomar, skador, handikapp och diagnoser som hindrar dem från att kunna arbeta, och det tycks bli allt vanligare att man får sjukersättning för psykiskt mående.

Men faktiskt så visar det sig ju ofta att människor som mår psykiskt dåligt mår bättre av daglig sysselsättning och gemenskap med andra. Så varför tror man att människor blir bättre av att bara gå hemma och göra ingenting eller bara göra sådant som roar dem?

Det verkar vara ett fenomen som kommit med 60-70-80-talister. Folk födda på 40- och 50-talet har varit mer måna om att jobba och göra rätt för sig så länge de kunnat, även om de haft olika krämpor och mått dåligt. Eller har folk blivit känsligare och skörare?

Nej. Det är faktiskt helt tvärt om, oerhört mycket färre än det var förr. 
    Men att du tror och upplever det så är inte så konstigt utan har att göra med en "kampanj" från när alliansen ville "sjösätta" "arbetslinjen" där man helt enkelt ville få det att framstå att sjuka och arbetslösa bara var lata eller fuskade. Den fungerade jättebra så till vida att folk accepterat det som en "sanning". Det var inte bara då det skedde men den största delen skedde då. En del kanske minns när det skulle tas krafttag om det oerhörda fusket med VAB och folk behövde intyg från förskolan att barnen inte var där? Det talades inte riktigt lika högt om att det visade sig att det faktiskt inte hade varit något stort utbrett fusk och det avslutades då de extra resurserna för att kontrollera det inte var i närheten av värt det. 

Däremot så fanns det en tid i Sverige då de som hade förtidspension var många, går du tillbaka till 70-80-90-tal så användes det många gånger som en arbetsmarknadsåtgärd där folk förtidspensionerades för det inte var så troligt de skulle få ett jobb. Man kan tycka lite vad man vill om huruvida det var bra (kan ju vara lite absurt när man ska tvinga någon fysiskt sönderarbetad person utan teoretisk utbildning med några få år kvar till pension ska tvingas kvar som arbetslös under att det skulle ju rent teoretiskt gå med ett skrivbordsjobb om denne skaffar en ny utbildning - samtidigt som det också var många människor som det gavs upp om och som hamnade i ett onödigt utanförskap så det är inte helt svart eller vitt). Så det intressanta här är alltså att du upplever det som om det skulle vara väldigt många nu, när det alltså är tvärt om. 

Nu är det dock fler faktorer än "bara" den här kampanjen för "arbetslinjen" som fick folk att "veta" att det minsann är bara fusk och lathet! Dels kommer fler människor idag till tal via internet så du hör helt enkelt fler som klagar och beskriver som du inte hörde av förr om de inte var i din närhet. Dessutom kommer fler att yttra sig då de i sin tur hör andras historier. Att du HÖR/LÄSER mer om det betyder alltså inte att de faktiskt ÄR fler.  Du har också en situation med sedan länge underfinanserade välfärdssystem vilket gör att många inte får rätt hjälp och hamnar mellan stolar. Sedan är dessutom samhället och arbetslivet mycket mer slimmat och stressande vilket slår ut fler, som lider och hörs. 

tl;dr - din tes är helt fel, det är faktiskt tvärt om. Men det finns flera orsaker till att du tror att det är så. 
  • Anonym (Seven)
    Anonym (E) skrev 2025-03-25 13:37:58 följande:

Lol lycka till att få hjälp för saker idag...

Det är ett lotteri. Den gruppen som behöver det mest har oftast inte råd att gå privat.

Det finns hjälp men man måstevilja ta emot hjälp också samt göra sin del av det. Många som mår lite dåligt sitter hemma istället för att gå ut och promenera t ex. Då blir man inte bättre, men det är bekvämare.

Och det är gratis att promenera. 
  • Anonym (kompe)

Samhället blir mer komplicerat och svårnavigerat vilket gör att fler med lindrigare funktionshinder faller ut och inte klarar av livet och det som krävs för samhället.

Skolan har successivt förstörts iom alla reformer som gjordes under 90-talet. Det har gjort att fler har svårt att klara av skolan redan i grundskolan, och det leder till sämre självkänsla och en känsla av att vara misslyckad. Det kan sedan följa en upp i vuxenlivet. Och misslyckas man i grundskolan är dörren stängd till gymnasiet, högre utbildning och i många fall jobb.

Det finns färre enkla jobb som inte kräver utbildning eller annan kompetens. Så har man mått dåligt eller mår dåligt finns inte många andra utvägar till försörjning är sjukbidrag eller sjukpension.
  • Anonym (kompe)
    Anonym (Seven) skrev 2025-03-25 14:27:32 följande:
    Det finns hjälp men man måstevilja ta emot hjälp också samt göra sin del av det. Många som mår lite dåligt sitter hemma istället för att gå ut och promenera t ex. Då blir man inte bättre, men det är bekvämare.

Menar du att promenader hjälper mot autism eller lågt IQ?

Och vilken hjälp är det man får för att promenera? Hur får man den hjälpen?
  • Freddie K

Känner man många med sjukersättning/sjukpension så kan det ju kännas som att alla har det. Jag har själv det och haft det länge nu, men jag trivs som det är. Jag har haft ett riktigt jobb en gång i tiden, men det funkade inte på grund av olika anledningar och det är inte så att jag sitter hemma och latar mig hela dagarna. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (E)
    Anonym (Seven) skrev 2025-03-25 14:27:32 följande:

Att promenader skulle räcka på sjukersättningnivån haha...

När man panikgråter på promenaderna för att man mår dåligt? När en promenad gör att man inte klarar av att fixa något att äta till lunch?

Nej det finns inte. Jag själv och många bekanta ber om hjälp för att kunna vara ens lite arbetsföra men får mest ingenting. Riktigt förnedrande att spendera 10+ år med att göra det så det där med att hjälp finns...

• Anonym (Seven)
    Anonym (kompe) skrev 2025-03-25 14:41:06 följande:
    Menar du att promenader hjälper mot autism eller lågt IQ?

Och vilken hjälp är det man får för att promenera? Hur får man den hjälpen?
    Konstig fråga, var skrev jag det?

Motion hjälper mot lättare depression. Det är allmänt känt, men vet man inte om det kan ens läkare berätta om det. Då minskar ju risken att det blir värre. Det är ju intressant om man inte vill bli värre utan bli bättre och kunna arbeta och leva ett fullgott liv. 

Men ingen kan ju tvinga folk att ta emot hjälp eller själv göra sin del. 
  • Anonym (X)

Jag känner en kille som fått sjukpension fast han bara är 42, det är för att han suttit av 4 år på psykiatrisk anställt inom kriminalvården efter mordförsök mm. Man har bedömt att han ska inte vara omkring människor, men man har inte nog med skäl att hålla inlåst.
    Bara som exempel, det är alltså billigare för samhället att betala hans sjukpension än att betala för efterverkningarna om han ska "ta tag i sina problem och ut och jobba"
  • Anonym (X)
    Anonym (Seven) skrev 2025-03-25 14:51:46 följande:
    Konstig fråga, var skrev jag det?

Motion hjälper mot lättare depression. Det är allmänt känt, men vet man inte om det kan ens läkare berätta om det. Då minskar ju risken att det blir värre. Det är ju intressant om man inte vill bli värre utan bli bättre och kunna arbeta och leva ett fullgott liv. 

Men ingen kan ju tvinga folk att ta emot hjälp eller själv göra sin del. 
    "Lättare depression" får man inte sjukpension för
  • Anonym (Seven)
    Anonym (E) skrev 2025-03-25 14:47:48 följande:

Att promenader skulle räcka på sjukersättningnivån haha...

När man panikgråter på promenaderna för att man mår dåligt? När en promenad gör att man inte klarar av att fixa något att äta till lunch?

Nej det finns inte. Jag själv och många bekanta ber om hjälp för att kunna vara ens lite arbetsföra men får mest ingenting. Riktigt förnedrande att spendera 10+ år med att göra det så det där med att hjälp finns...

Som sagt, de flesta mår mindre dåligt innan de får sjukersättning. Det förstår du väl? Man vaknar inte en dag och är så sjuk att man får sjukersättning direkt. 

Om du läser det jag skriver så behöver du inte bli så provocerad. 
Svar på tråden Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?