• Anonym (Stilla_undran)

Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?

Jag menar då från Försäkringskassan. Känns som om fler och fler har sjukdomar, skador, handikapp och diagnoser som hindrar dem från att kunna arbeta, och det tycks bli allt vanligare att man får sjukersättning för psykiskt mående.

Men faktiskt så visar det sig ju ofta att människor som mår psykiskt dåligt mår bättre av daglig sysselsättning och gemenskap med andra. Så varför tror man att människor blir bättre av att bara gå hemma och göra ingenting eller bara göra sådant som roar dem?

Det verkar vara ett fenomen som kommit med 60-70-80-talister. Folk födda på 40- och 50-talet har varit mer måna om att jobba och göra rätt för sig så länge de kunnat, även om de haft olika krämpor och mått dåligt. Eller har folk blivit känsligare och skörare?

• Svar på tråden Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?
  • Anonym (Alla ska verkligen inte bli föräldrar)

Jag är mer chockerad över hur många som haft en helt genomvidrig barndom och uppväxt. Känner:

A) Misshandlad och förnedrad hela barndomen, andra föräldern blundade. Har autismdiagnos sen tonåren men det är troligen mest beroende på att personen har PTSD och att man inte kan lita på folk och inte kan se någon i ögonen om man fått stryk varenda gång man vågat titta upp som barn.

B) Misshandlad av båda föräldrarna som var alkoholister. Vi snackar valkiga ärr av hästpiska över ryggen som syns fortfarande vid 50+.  Blev räddad av en äldre släkting och gick till sjöss, fick sen ett bra liv.

C) Mamma alkoholist och tablettmissbrukare, pappa queer och lämnade familjen för att finna sig själv. Fick återuppliva mamma och ringa ambulans flera gånger innan tio års ålder, aldrig frukost hemma, snattade för att få mat, tonårsgraviditet med misshandlande kille.

D) Slagen av sina syskon under uppväxten, pappan hetsade dem mot varandra. Brodern begick ett fruktansvärt brott och hamnade på sluten anstalt livstid, familjen var så hatad att personen flydde tvärs över landet och sen levde helt ensam. Pga omsorgsbrist i barndomen och depression fick personen dra ut alla tänder vid 40 och lever nu med proteser som hen inte har råd att uppgradera till implantat. Pga ångest och sjukskrivningar blev personen även skuldsatt, och ingen lösning finns i sikte.

Jag kunde fortsätta, men jag tycker inte det vore ett dugg konstigt om dessa slutat som sjukpensionärer, men ändå har de kämpat sig kvar i arbetslivet och ett par går det riktigt bra för.

• beli
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-25 16:34:02 följande:
    Man kan alltid utbilda sig, en lugn aktivitet som inte kräver så mycket kroppslig ansträngning. Jag tycker inte någon som svarar här verkar ha särskilt lågt IQ.
    Dina kommentarer säger så mycket mer om dig än om nån annan. Du har t.ex. aldrig gått in i väggen. Det gjorde jag i slutet av augusti 2024, efter flera år av stress med skilsmässa, problem att få lånelöfte pga utlandsjobb, extremt mycket jobb, lägenhetsköp, dödsfall och en massa andra saker. Jag fick hoppa av allt kul också, som kören och annat. Förmådde inte ens läsa noter när jag gått in i väggen, hjärnan ville inte vara med. Kunde sova i timmar på dagarna fastän jag redan sovit hela natten.

Nu jobbar jag 75 %, får alltså 25 % sjukpenning. Mår otroligt mycket bättre och har mer energi, men vet att hjärnan tagit stryk av det här. Har förklarat för FK att jag inte kan byta jobb eftersom det ju kräver mer kognitiv ansträngning än att behålla mitt nuvarande jobb. Har man inte varit utmattad så kan man inte förstå detta, utan då får man försöka vara ödmjuk inför andras öden.
  • Anonym (X)
    Man kan alltid utbilda sig, en lugn aktivitet som inte kräver så mycket kroppslig ansträngning. Jag tycker inte någon som svarar här verkar ha särskilt lågt IQ.
    Jo då, en har uppenbarligen det.........
  • Anonym (Arbetaren)

Det finns många orsaker till att man blir beviljad sjukersättning. En person som har sjukersättning kan verka frisk, pga att man kanske träffar denna personen en bra dag. Det finns till och med personer med sjukersättning som hade kunnat jobba, en bra dag. Men det finns ingen arbetsgivare som vill anställa någon som säger ?Någon månad är jag kanske sjuk 10 dagar, hoppas det blir på helgen?. ?Någon månad är jag borta tre veckor?. Osv. Många personer med sjukersättning kan sköta ett arbete som arbetsgivaren vill och arbetaren kan inte lova arbetsgivaren något. Varför skulle en arbetsgivare anställa någon som ofta är sjuk, när det finns 10 stycken friska som står i kön till arbetet. 

I tråden tar någon upp fusk. I många fall kan det se ut som fusk, då personen har en bra dag. Eller så håller personen en mask utåt, men får betala med smärta eller sjukdom i 7 dagar efteråt. 

• Anonym (kompe)
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-25 16:32:15 följande:
    Ok. Men om den här tråden hade startats under Reinfeldts regerings första 4 år, hade den antagligen sett helt annorlunda ut. På Flashback gav man sig dessutom på enskilda bloggare som var öppna med att de var sjukskrivna/ hade förtidspension men ändå orkade eller kunde ägna sig åt nöjen och fritidsaktiviteter. För mig och många andra var det uppenbart att en del verkligen var bluffare och egentligen bara arbetsskygga/ lata. eller bara överdrivet känsllga för hur de blev behandlade av andra människor på arbetsplatsen. Försäkringskassan hade ju någon "kampanj" på TV där man gjorde narr av folk som ville sjukskriva sig för att de inte drog jämt med arbetskamrater bl.a, och de om några borde ju haft insyn.
    Det kommer alltid att finnas människor som fuskar eller bryter normer i ett samhälle. Men det innebär inte att det finns människor som är för sjuka för att jobba.

Det är inte heller rimligt att tänka sig att någon som är för sjuk för att prestera på ett arbete med krav på produktion, även skulle vara för sjuk för att tex odla lite blommor, gå och handla, ta en båttur i skärgården. 

Och är det bloggare så syns de i offentligheten, de allra flesta som är sjuka och har sjukpenning syns antagligen inte i offentlighet. Att tro att alla eller ens många fuskar för att några gör det är inte särskilt genomtänkt. 

Att ta bort tex sjukpenning kommer inte att göra folk friska, det kommer att göra de sjuka ännu fattigare. 
  • Anonym (kompe)
    Anonym (Seven) skrev 2025-03-25 16:47:06 följande:
    Och hur många har låg IQ som har sjukersättning?
    Ingen aning, men det är ju en faktor som kan göra en person oförmögen att ha ett arbete och därför ge rätt till sjukpenning. Och som inte blir bättre av promenader som nån föreslog. 
  • Anonym (kompe)
    Varför skulle folk som svarar i tråden ha lågt IQ? vem har ens påstått att det är så? men med tanke på vad du skriver här så kan man ju fundera. 

Och vad tror du att man kan utbilda sig till om man har ett IQ på särskolenivå? Man går då inte ens i vanlig skola eller vanligt gymnasium. 

Och sen jobba med en lugn aktivitet som inte kräver så mycket kroppslig ansträngning? Vad har det ens med IQ att göra, vet du ens vad IQ är?
  • Anonym (Stilla_undran)
    Anonym (en av dem) skrev 2025-03-25 18:36:20 följande:
    Att man får skit för att man orkar göra något kul i några timmar har verkligen inte försvunnit. Varken från flashback, här eller livet utanför nätet.
    Min tanke är att orkar man göra sådant som är kul och roande så orkar man också arbeta.
  • Anonym (Stilla_undran)
    Anonym (kompe) skrev 2025-03-26 08:29:14 följande:
    Det kommer alltid att finnas människor som fuskar eller bryter normer i ett samhälle. Men det innebär inte att det finns människor som är för sjuka för att jobba.

Det är inte heller rimligt att tänka sig att någon som är för sjuk för att prestera på ett arbete med krav på produktion, även skulle vara för sjuk för att tex odla lite blommor, gå och handla, ta en båttur i skärgården. 

Och är det bloggare så syns de i offentligheten, de allra flesta som är sjuka och har sjukpenning syns antagligen inte i offentlighet. Att tro att alla eller ens många fuskar för att några gör det är inte särskilt genomtänkt. 

Att ta bort tex sjukpenning kommer inte att göra folk friska, det kommer att göra de sjuka ännu fattigare. 
    Det blev ju "populärt" att sjukskriva sig främst under Göran Perssons regering, något som Reinfeldts regering ansåg var helt fel och ville rätta till. Ingen rök utan eld och det fanns anledningar till att Reinfeldt ville skärpa reglerna. Min tanke är att orkar man göra sådant som är kul, roande och underhållande, så orkar man också arbeta i de flesta fall. Det handlar mer om att folk iom att vi haft det för bra alldeles för länge i Sverige blivit latare och mer njutningslystna/ nöjeslystna samt mer obekväma med sådant som är "jobbigt". Tro mig, många som är sjukskrivna för olika psykiska orsaker skulle mycket väl kunna arbeta. Har för mig om någon undersökning som gjordes för längre sen som visade på det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stilla_undran) skrev 2025-03-26 12:17:21 följande:
    Min tanke är att orkar man göra sådant som är kul och roande så orkar man också arbeta.
    Vad rör det dig? 
    Känns som att du bara vill provocera.
    Du ska vara glad över att du aldrig har varit sjuk.
Svar på tråden Är det inte väldigt många som har sjukersättning/ sjukpension numera?