• Anonym (Körkortssträvaren)

Ta körkort för manuell eller automat

Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört bil tidigare. Jag upplever att växlingen känns svår och stressande, vilket gör att jag inte riktigt får den glädje jag hade hoppats på från körningen. Därför funderar jag på att byta till automatbil för att få en mer avslappnad och roligare upplevelse, samt eventuellt göra körkortet billigare.

Jag undrar om någon här på forumet har valt att ta körkort för automatbil och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilka begränsningar har ni upplevt? Har ni någon gång ångrat ert val och hur har det påverkat er i arbetslivet eller i andra sammanhang?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ta körkort för manuell eller automat
  • Anonym (Jessica)

Det är svårt med manuell i början men när du väl lär dig så är det jätteroligt. Att köra automat är såklart skönt. Men det är en helt annan känsla att verkligen köra bilen på riktigt, växla. Lyssna varvtal, allt det där. Man blir mer fokuserad enligt mig. Skitkul. Automatatr är inte alls lika kul. Ge det tid var. Du fixar det. När du lärt dig köra manuell så tänker du inte på vad du gör. Det går automatiskt. 

Sen är det bra att kunna köra både och. 

• Anonym (Jessica)

Vet att jag var skitnervös i början, satt i en uppförsbacke och skulle lära mig koppling, blinka, rätt varvtal, rätt växel, blabla. Men efter några få gånger satt det. Man måste bara öva.

Hade aldrig tagit automat enbart.

• Anonym (Elvira)

Folk avrådde mig från att ta körkort på automat eftersom det fortfarande finns många bilar " omlopp" som är manuella. Så jag tog på manuell.  Och jag är tacksam för det för det har faktiskt hänt att den enda bil som finns till buds vid ett par tillfällen (haft körkort i tre år) har varit en sådan bil.

Det är klart att jag hade kunnat ta körkort på automat, köpt en automat, alltid sett till att hyra automat osv. Det klarar man sig på. Men så kommer den dagen då man råkar vara den enda på plats som har körkort som får och kan köra manuell av någon anledning (sjukdom, alkohol etc) och då är man glad att man har det.

Min ena förälder hade dock automat under tiden jag tog körkort. Så jag gjorde så att jag varvade. Då kunde få lite mer "körglädje" som du skriver av att vara ute och ratta bil, öva läge på vägen, öva på andra moment utan att tänka på att växla och koppling och så. Men det är som folk säger, det är lite som att cykla att köra manuell. Plötsligt så sitter det bara och då är det inget man tänker på, det går av bara farten. 

• Anonym (Jessica)

Kan tycka att det borde vara ett krav att man måste ta manuell, man måste kunna göra flera saker samtidigt när man är i trafiken. 

• Anonym (Körkortssträvaren)

Ingen med enbart automat på forumet?

• Anonym (Mannen)

Den största begränsningen med att välja automat är att du inte kommer att kunna köpa lika billiga bilar. Speciellt ens första bil kommer att bli dyrare eftersom utbudet på manuella halvgamla bilar är mycket större och manuella bilar är billigare i grunden.

Det är inte jättesvårt att lära sig växla. Övningskör med någon förälder eller vän.

• Anonym (S)

Har manuellt, men flera av de tjänster jag sökt har krav på manuellt körkort och då arbetar jag med mer administrativa uppgifter. Detta för att vi åker en del med tjänstebilar och då måste vi kunna köra alla.

Likaså om man ska hyra/låna bil att man kan ta ?vilken som helst? och inte vara låst till en. Privat kör jag automat just nu, men ångrar ändå inte det manuella körkortet. Skulle inte ha gjort annorlunda. 

• Anonym (Ta det du vill!)

När jag började övningsköra började jag med automat, sedan kom andra saker i livet i vägen och jag pausade. När jag ca två år senare började igen hade vi bara en manuell bil, och jag blev väldigt pushad att ta manuella lektioner på trafikskolan (skulle få hjälp ekonomiskt med lektionerna), så jag gjorde det endast utifrån omständigheterna. Jag ville aldrig köra manuell, men var tvungen om jag ville ha körkort. Nu har jag körkortet och känner fortfarande likadant - det är mycket roligare att köra automat! Skulle jag fått stå för allt själv hade jag tagit automat, billigare och roligare (enligt mig).

Jag tycker hela grejen att se ner på folk med automatkörkort är löjligt, man tar det man vill och så anpassar man sig efter förutsättningarna. Det är ditt liv, dina val. Vill du ta automatkörkort för du tycker det är roligare eller för andra anledningar, gör det! Jag har en kompis som började övningsköra manuell men sedan bestämde sig att ta automatkörkort pga ekonomiska skäl, och hon har inte stött på hinder hittills. Huvudpunkten är att man har ett körkort som gör att man kan ta sig från punkt A till B. Argumentet "det kan komma en dag där den enda bilen som finns i ett nödläge är manuell", jaha too bad. Det kan komma en dag där enda fordonet i närheten är helikopter eller jag vet inte vad, vad som helst kan hända!! 

Kör på!!

• Anonym (Linnea)

Beror väl på hur mycket du ska köra i närtid. Automatbilar blir vanligare och vanligare. Automatkort kommer bli ännu vanligare framöver. Vill du snabbt ha körkort och är okej med att inte köra allt; ta automat. 

• Anonym (Jo)

Man lär sig ganska fort att köra med en manuell bil, sen sitter det ryggmärgen. 

Svar på tråden Ta körkort för manuell eller automat