Ta körkort för manuell eller automat
Om du känner dig relativt säker på att du inte behöver ett manuellt kort så kör med automat.
Mina ungar har tagit för manuella bilar och faktiskt så hade sonen som är 18 direkt nytta av det i sitt sommarjobb för att kommunen hade många manuella bilar.
Jag tycker det är bra att de lär sig köra manuellt både för att de är unga, pluggar, kommer ta sommarjobb där det kanske behövs och umgås i kretsar där folk kör skrothögar och det kan vara praktiskt att kunna köra dessa. Men vi har en manuell bil (och en automat) och de har därmed kunna öva rejält hemma.
Har man ingen möjlighet att övningsköra privat med en manuell bil så är det ju mycket svårare. Då tycker jag det är relevant att fundera på hur mycket man behöver det kontra hur mycket dyrare det blir att bara kunna köra manuell på körskola.
Jag har med mina barn låtit dem börja med automat och sen när de känner sig rimligt trygga i trafiken gått över till manuell och det är i början som att börja om. Det tar några gånger att få till momentet med växling. Men har man möjlighet att öva kontinuerligt så kommer det relativt fort. Vi som är lite äldre hade ju inget val. Så det är klart alla kan lära sig. Men om det är värt det till varje pris nu - mycket tveksamt.