Hjälp, jag är en no-lifer!!!!
Du har fått många svar förut i dina trådar.
Du har fått många svar förut i dina trådar.
Har du gjort fler trådar så förstå jag inte varför du gör en till? Vet att jag isåfall gav dig många tips på vad du kunde göta och att det viktigaste är att inte tänka alla steg framåt som ett enda stort berg. utan, en sak i taget. Så gjorde jag själv när jag var 22 och inte hade gymnasieutbildning eller någonting pga psykisk ohälsa och utslängd hemifrån. Fick gå på soc. Men det gick jättebra. Läste klart gymnasiet och sedan läste jag vidare.
Tar du bara en sak i taget så går det bra. En kurs. En sak. Sen tar du nästa.
Men sitt inte bara där och beklaga dig (ursäkta). För den enda som kan ändra något är du själv. Psykiatrin kan inte göra det åt dig (tyckte inte de hjälpte mig heller). Utan man måste göra det själv. Hur jobbigt och hemskt det än låter. Det kan kännas skrämmande också. Men. En sak i taget . Och ha hjälp av skolan. De har kuratorer och syo som kan stötta dig.
Jag hade inte heller en ungdom direkt, mellan 15-20 hade jag sådana brutala tvång att jag bara var hemma instängd i mitt rum. Grät och vände på dygnet. Skrek och kastade grejer runt mig. Panik. Hela tiden.
Men det går!
Du har kanske gjort det men det är inget du isåfall kan hjälpa.
Börja med att inte se ned på dig själv. För varje gång det kommer en negativ tanke, öva dig på att tänka om. Positivt. Text jag kan inte hjälp det här. jag är bra ändå. Jag är fin. Jag är bra som jag är. Ju mer du övar dig på detta, till slut kommer det gå automatiskt.
Vad gör du om dagarna? Viktiga rutiner för att må bra i grunden är ;
- Bra mat, eller först iallafall äta Något på regelbundna tider.
- Drick vatten.
- Gå ut i skogen/naturen. Gå en promenad. Du kan börja med 5 min och sen utöka.
- Sov på vettiga tider. Senast 23 varje kväll. Gå upp senast 9.
Börja där. När du fått den grunden, umgås med en vän. En liten stund.
Sen, fundera på vilken väg du ska ta framåt. Är det komvux? Läsa upp gymnasier? Eller en bra utbeilning? Kan du inte plugga på plats, kan du plugga på distans då? Se möjligheter som finns.
Precis och personen gör ju även halva mellanrum, också fel i svenskan. Det ska vara blankrad.
/ Från en sekreterare :)
Det gör jag också.