• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Tyvärr kommer det inte se bra ut i soc ögon. Tänk på att deras beslut är godtyckliga, låtbde komma till ett välstädat hem. Bjud inte på något utan håll mötet kort. Lycka till.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-27 06:54:38 följande:

Tyvärr kommer det inte se bra ut i soc ögon. Tänk på att deras beslut är godtyckliga, låtbde komma till ett välstädat hem. Bjud inte på något utan håll mötet kort. Lycka till.

Så kan det säkert vara, men det kan ju också vara så att jag egentligen inte bryr mig så mycket om vad de tycker. Å andra sidan ska man kanske inte gå händelserna i förväg. Vill bara vara förberedd på om jag får frågan. Kan ju inte vara första gången de får ett nej menar jag. Kanske föreslå att vi ska träffas hemma hos dem istället? Flört Så kan jag ta med mig lite bullar. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-27 06:51:46 följande:
    Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

Ja
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2025-03-27 07:02:01 följande:
    Ja
    Tack för ditt uttömmande svar!Glad
  • Anonym (O)

I teorin kan man säga nej till soc, i praktiken kan de tvinga er till vad som helst. 

Ett hembesök är VÄLDIGT lindrigt jämfört med vad de har befogenhet att göra. En bra grundregel när man har med soc att göra är att alltid gå med på vad de säger för att slippa ännu värre grejer. 

• Anonym (Jag)

Vill de göra ett hembesök gör du nog klokt i att bara välkomna dem. De känner uppenbarligen oro för dina barn isåfall. 

• Anonym (MammaMu)

Socialtjänsten brukar inte göra hembesök av en "vanlig" orosanmälan. Utan då blir du kallad till ett möte i deras lokaler. De berättar då vad anmälan innehåller och låter dig bemöta det som påstås. Beroende på barnens ålder brukar de vilja prata med dem också.

Om de upplever att det finns fog för oro efter det öppnar de en utredning och då gör dem hembesök, kontaktar skolan med mera. De vill då se att barnen har ett hem som tillgodoser deras behov, till exempel en säng och leksaker.  

När utredningen är klar erbjuder soc oftast någon form av hjälp. Oftast handlar det om rådgivning och samtalsstöd, antingen för hela familjen, bara föräldrarna eller barnen.

Och detta är såklart om våld, droger eller liknande inte förekommer. Annars kan förloppet ibland se lite annorlunda ut.

• Anonym (Mannen)

Ja men det kommer ses som negativt i utredningen och kan göra att de förlänger utredningen samt kontaktar förskola/skola för att försöka utreda den vägen.

• Anonym (Mamma till 3)

Du kan neka till precis vad du vill.
    Men det gynnar inte dig eller dina barn att inte samarbeta.
    Soc kollar inte på hur du har inrett eller om det är nystädat , de kollar på helheten.
    Jag har haft soc här hemma när jag inte städat på en vecka.
    Det var leksaker framme, kläder som skulle vikas och läggas in, toaletten och köket städar jag varje dag.
    Jag hade disk i diskhon och vi satt i köket och pratade.
    Inget att anmärka på.

Soc är människor , en del klickar man med och en del tycker man inte om.
    De har mycket stöd att erbjuda

• Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-27 07:07:41 följande:
    Tack för ditt uttömmande svar!Glad
    Med tanke på att du inte verkar bry dig om vad de tycker så räcker väl det svaret

Ett mer uttömande svar är att det är hemfridsbrott om någon tar sig in utan din godkännade, undantag finns.

Konsekvenserna kan bli att de verkligen börjar undra hur ert barn har det och startar en större utredningen med LVU som fladdrar i bakgrunden
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?