• Anonym (Försöker förstå reglerna)

Regler för vab och föräldraledighet

Vet någon varför man får vara föräldraledig för varsitt barn samtidigt, men inte vabba varsitt barn samtidigt?

Har ett magsjuka barn hemma i behov av konstant stöd. Och en ettåring med hög feber som är klistrad på mig. 

Ärligt känns det inte helt bra att vara ensam på två barn så.

• Svar på tråden Regler för vab och föräldraledighet
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 07:55:32 följande:
    Regler för vab och föräldraledighet

Vet någon varför man får vara föräldraledig för varsitt barn samtidigt, men inte vabba varsitt barn samtidigt?

Har ett magsjuka barn hemma i behov av konstant stöd. Och en ettåring med hög feber som är klistrad på mig. 

Ärligt känns det inte helt bra att vara ensam på två barn så.

Ett magsjukt barn och ett febrigt barn alltså. Båda små.
  • Anonym (M)

Fast du ör väl föräldraledig för det lilla barnet, då kan pappan vara föräldraledig för det andra, om det nu är jobbigt. 

Anonym (M) skrev 2025-03-28 07:59:41 följande:

Fast du ör väl föräldraledig för det lilla barnet, då kan pappan vara föräldraledig för det andra, om det nu är jobbigt. 

Nej det är jag inte. Båda går på förskola.
  • Anonym (M)
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 09:07:01 följande:
    Nej det är jag inte. Båda går på förskola.
    Ok då kan ju en vabba och den andre ta ledigt eller flexa. 
  • Anonym (X)

Då får en av er ta ut en föräldradag och den andra vabba.

Anonym (X) skrev 2025-03-28 09:17:27 följande:

Då får en av er ta ut en föräldradag och den andra vabba.

Det får man ju inte.
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 09:17:24 följande:
    Ok då kan ju en vabba och den andre ta ledigt eller flexa. 
    Det får man ju inte 
  • Anonym (M)
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 10:22:32 följande:
    Det får man ju inte 

Vad menar du, får ni inte ta ledigt på era arbeten? Varken f-ledighet, senester, tjänstledig eller flexa?

Jag förmodar att minst en av er arbetar deltid, då får den som arbetar heltid vabba och sedan får den som arbetar deltid antingen ta ledigt eller skynda sig hem och hjälpa till efter arbetet. 

• Jemp
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 10:54:24 följande:

Vad menar du, får ni inte ta ledigt på era arbeten? Varken f-ledighet, senester, tjänstledig eller flexa?

Jag förmodar att minst en av er arbetar deltid, då får den som arbetar heltid vabba och sedan får den som arbetar deltid antingen ta ledigt eller skynda sig hem och hjälpa till efter arbetet. 

grundregeln är att de förutsätter att man kan ta hand om alla barn, så man får inte vabba när en redan är hemma (vare sig det handlar om föräldraledighet, annans vabb eller liknande). 

Sen finns det möjlighet att skriva in i vabb-ansökan om varför de behövde vara hemma båda/varför andra föräldern inte jobbat etc. Men svårt att veta i förväg om det blir godkänt.

Ts: Facebookgruppen Försäkringskassan förälder brukar ge snabba svar. 

• Anonym (Twinny)

Det är ju två helt olika typer av bidrag. Föräldrapenningen är betydligt mer begränsad vad gäller antal dagar man kan ta ut. Kostnaden för samhället blir inte påtagligt större om man väljer att ta ut dagarna samtidigt när det gäller föräldrapenningen men skulle båda föräldrarna kunna vabba på rekar det notan för skattebetalarna betydligt mer. 

Svar på tråden Regler för vab och föräldraledighet