Inlägg från: Anonym (BH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BH)

Vad är "selektiv ätstörning?"

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-28 09:51:27 följande:

Autism, autismdrag eller annan NPF-problematik brukar ligga bakom selektiv ätstörning. Det har inget alls med uppfostran att göra!

Det vet jag som har tvillingar som drack samma modersmjölk och fick samma mat de första åren. Den ena tvillingen åt med en gång glatt allt som serverades, den ena åt väldigt , väldigt selektivt. 

Men hon fick aldrig någon diagnos, så illa var det inte. Jag var hos skolsköterskan med henne och sa att hon åt så selektivt och dåligt.  
    Sköterskan frågade vad hon åt. Jag sa äpple, majs, köttbullar, kött, kyckling , smörgås. Men det måste vara rena rätter, inget som blandas, inga grytor.
    Skolsköterskan sa att det är ju inget problem, hon äter ju hela kostcirkeln, ur sköterskans synvinkel var detta ett litet problem. Ge henne det hon äter sa hon. Flickan ser frisk ut sa hon, hon är smal men inte undernärd och har pigga ögon, så det är lugnt,

Vi har efter detta anpassat maten åt henne i alla år, samtidigt som vi uppmuntrat henne att smaka på allt. Som ung vuxen äter hon nu allt utom skaldjur. Hon var faktiskt en av de få som alltid åt maten på gymnasiet, gick aldrig och köpte mat på lunchen. 

Kan också bero på PANDAS.
  • Anonym (BH)

Jag var selektiv när jag var liten och tonåring och kan bara koppla detta till oro, stress och ångest.

Först nu när jag är över 30 som detta har börjat försvinna mer. När jag är betydligt lugnare i mig själv. 

Har man inte kontroll på omvärlden, och är orolig för allt, så blir även maten en del av det. Man vill åtminstone ha kontroll där. Precis som tvång som man sägs göra för att hantera allt som är jobbigt. 

Tror det ligger nåt i detta.

• Anonym (BH)
    Anonym (SÄ) skrev 2025-03-28 10:29:57 följande:
    Så är det ju absolut med anorexi och bulimi, att det är ett sätt att känna att man har kontroll när allt känns kaos runt omkring. Då hamnar fokus på vikten och matintaget istället. 

Båda mina barn, som normalt äter det mesta, hamnar gärna på att inte vilja äta när de känner att det blir "för mycket" känslor. 

Ja precis. Sådan är jag också fortfarande, struntar gärna i att äta om jag är orolig. 

Men det är väl rätt naturligt på så vis. Om man går tillbaka till förr, när människan bodde i grottor. Var man jagad av en björn så inte tänkte man väl på att äta då. Stress som stress , kroppen vet ju inte vad som är vad. 

• Anonym (BH)
    Anonym (SÄ) skrev 2025-03-28 13:02:49 följande:
    Det är svårt att förstå orsaken, inte ens forskningen är överens om "orsaken". Det kan ligga npf-diagnos bakom men det behöver inte vara så. Det kan vara en överlevnadsrest från forntiden men det behöver inte vara så. 

Vissa med SÄ vill bara ha "ljus" mat, andra är det endast vissa personer som får laga ett fåtal utvalda maträtter. Byter ett företag ut förpackningen på en vara kan det vara kört, trots att innehållet är det samma. 

Den stora skillnaden mellan ett SÄ-barn och ett "kräset" barn är att SÄ-barnet resonerar på samma vis oavsett om det är nyttiga saker eller onyttiga saker. Ett "kräset" barn äter gladeligen både godis, chips och annat "skräp" oavsett märke och tillverkare. 

Jag är fortfarande sådan på de bitarna. Äter tex Ballerinakex, men inte butikernas egna varianter av samma. Chips är det Lays salta, annars får det vara. Jordnötter ska vara Estrella. Godis ska det vara specifika sorter från specifika märken. 

Precis. Vissa läkare och psykologer var tvärsäkra på att jag hade både adhd och autism. Men gjorde en npf utredning och hade ingenting.  

Och nu är problemen försvunna när jag blivit lugnare

• Anonym (BH)

Jag både skrek, grät, hade panikångest varje dag och kastade grejer runt mig. Och ville inte äts emellanåt. 

Svar på tråden Vad är "selektiv ätstörning?"