Vad är "selektiv ätstörning?"
Autism, autismdrag eller annan NPF-problematik brukar ligga bakom selektiv ätstörning. Det har inget alls med uppfostran att göra!
Det vet jag som har tvillingar som drack samma modersmjölk och fick samma mat de första åren. Den ena tvillingen åt med en gång glatt allt som serverades, den ena åt väldigt , väldigt selektivt.
Men hon fick aldrig någon diagnos, så illa var det inte. Jag var hos skolsköterskan med henne och sa att hon åt så selektivt och dåligt.
Sköterskan frågade vad hon åt. Jag sa äpple, majs, köttbullar, kött, kyckling , smörgås. Men det måste vara rena rätter, inget som blandas, inga grytor.
Skolsköterskan sa att det är ju inget problem, hon äter ju hela kostcirkeln, ur sköterskans synvinkel var detta ett litet problem. Ge henne det hon äter sa hon. Flickan ser frisk ut sa hon, hon är smal men inte undernärd och har pigga ögon, så det är lugnt,
Vi har efter detta anpassat maten åt henne i alla år, samtidigt som vi uppmuntrat henne att smaka på allt. Som ung vuxen äter hon nu allt utom skaldjur. Hon var faktiskt en av de få som alltid åt maten på gymnasiet, gick aldrig och köpte mat på lunchen.