Vad är "selektiv ätstörning?"
En av mina barnbarns kompisar har detta, och när hon äter hos oss vill föräldrarna att hon får annan mat än de andra. Jag har försökt att läsa om detta, men jag förstår inte varför. Vad beror det på?
En av mina barnbarns kompisar har detta, och när hon äter hos oss vill föräldrarna att hon får annan mat än de andra. Jag har försökt att läsa om detta, men jag förstår inte varför. Vad beror det på?
Det är nog svårt att tänka sig att "nu ska jag förstå det här" för du kommer inte förstå. Du får nog bara nöja dig med att inte förstå. Kan man säga.
Jag har en son med autism och selektiv ätstörning/ARFID och jag förstår inte själv heller helt ärligt. För jag har inte problematiken. Så enkelt är det.
Jag förstår inte hur det kan vara så hemskt att någon lägger en gurka på hans tallrik, att rädslan över att någon ska lägga på något som han inte valt själv gör att han hellre avstår lunchen i skolan.
Och hur ska jag förstå att doften och ljudet av att någon tar en tugga på ett grönt äpple ger honom kräkkänslor.
Eller varför vi bara har kunnat ha en enda sorts yoghurt hemma de senaste fem åren. Och en sorts flingor.
Men jag känner samtidigt att jag faktiskt inte måste förstå. Min son har dessa svårigheter och han uttrycker dem tydligt. Jag behöver vara lyhörd och följsam och försöka i den mån jag kan att tillsammans med honom öva på saker som är svåra för att ge honom möjlighet att prova i sin takt. Samtidigt som jag ska vara hans stöd i att få vardagen att fungera vilket innebär dialog med exempelvis skolan.