• Anonym (V)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

• Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.
  • Anonym (Anette)
    Anonym (V) skrev 2025-03-29 16:48:21 följande:
    Ja det kanske hade räckt att bara lyssna. Frågan är varför han valde att vara med mig ett helt år om han inte hade för avsikt att komma över dessa känslor. Jag försökte även säga att jag respekterar att han känner som han gör.

Han har explicit tagit upp det som ett problem, att det ofta blir som en argumentation oss emellan när vi pratar vilket gör det svårt för oss att bonda på ett sätt som är nödvändigt för att man ska kunna bilda familj ihop. Jag kanske ska fråga honom nästa vecka hur han istället ville ha det?
    Han tycker väl om dig förstås och ville se om du är villig att jobba på förhållandet och ville ge sig själv en chans att visa dig sina känslor. 
    Men det räckte tydligen inte för honom för ni verkar ju hamnat i samma osunda mönster igen . 

Och ja det han säger är en viktig dealbreaker -  att man inte kan manipulera  och argumentera sig fram i en diskussion -utan man måste ta till sig kritik , inse sina fel , är villig att offra saker,  lyssna och förstå osv. Det är en punkt som inte är förhandlingsbart ì ett förhållande.  

Jag tror du vinner mycket på att sluta ifrågasätta honom och hans vilja utan lyssna på honom och bemöt honom i hur han vill ha det. Respektera honom istället för att ständigt tycka att din vilja är viktigare. 
  • Anonym (Anja)

Jag tycker inte du ska behöva ta hans tvivel och "övertala" honom eller försäkra honom. Han spiller ut det över dig och er relation. Men ja, du kan bekräfta honom och hans känslor, behöver inte prata honom till beslut utan låt honom bara vara, göra det han vill. Läste det någon annan skrev att din ängslan och oro också kan vara ångest för separation. Det har liksom blivit en grej av det hela med hans velande, beslutsfattande osv. Låter inte sunt. Försök du också och ta denna tid till att tänka igenom vad du känner och vad du vill.

• Anonym (V)
    Anonym (Anette) skrev 2025-03-29 17:19:12 följande:
    Han tycker väl om dig förstås och ville se om du är villig att jobba på förhållandet och ville ge sig själv en chans att visa dig sina känslor. 
    Men det räckte tydligen inte för honom för ni verkar ju hamnat i samma osunda mönster igen . 

Och ja det han säger är en viktig dealbreaker -  att man inte kan manipulera  och argumentera sig fram i en diskussion -utan man måste ta till sig kritik , inse sina fel , är villig att offra saker,  lyssna och förstå osv. Det är en punkt som inte är förhandlingsbart ì ett förhållande.  

Jag tror du vinner mycket på att sluta ifrågasätta honom och hans vilja utan lyssna på honom och bemöt honom i hur han vill ha det. Respektera honom istället för att ständigt tycka att din vilja är viktigare. 
    Jag borde verkligen ha argumenterat mindre. Han har (eller så har jag inte lyckats tolka honom rätt) inte sagt så mycket  om vad exakt jag kan göra för att hans rädslor ska bli mindre, jag har frågat och han  säger att han inte vet och att jag är fantastisk och att det är så mycket som stämmer mellan oss. Men ibland kom sådant som t.ex det där med argumentationen fram så säkert finns mer konkreta saker.

Han har själv även sagt att det är ett problem hos honom att han kan ha svårt att säga vad han vill vilket gör det extra knepigt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Anja) skrev 2025-03-29 17:21:15 följande:

Jag tycker inte du ska behöva ta hans tvivel och "övertala" honom eller försäkra honom. Han spiller ut det över dig och er relation. Men ja, du kan bekräfta honom och hans känslor, behöver inte prata honom till beslut utan låt honom bara vara, göra det han vill. Läste det någon annan skrev att din ängslan och oro också kan vara ångest för separation. Det har liksom blivit en grej av det hela med hans velande, beslutsfattande osv. Låter inte sunt. Försök du också och ta denna tid till att tänka igenom vad du känner och vad du vill.

Jag kan se mig själv vilja något annat än att det ska funka mellan oss, hur lång tid det än tar.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (V) skrev 2025-03-29 17:34:41 följande:
    Jag kan se mig själv vilja något annat än att det ska funka mellan oss, hur lång tid det än tar.
    Hur menar du? Förstod inte riktigt🙈
  • Anonym (V)
    Anonym (Anja) skrev 2025-03-29 17:37:33 följande:
    Hur menar du? Förstod inte riktigt🙈
    Ah, kanske var otydlig :) Mitt svar var ang det där med att du skrev att jag ska fundera på vad jag känner och vill osv - vill tyvärr inget annat än att det skall lösa sig mellan oss och kan inte komma fram till nåt annat hur jag än funderar.
  • Anonym (Anette)
    Anonym (V) skrev 2025-03-29 18:19:13 följande:
    Ah, kanske var otydlig :) Mitt svar var ang det där med att du skrev att jag ska fundera på vad jag känner och vill osv - vill tyvärr inget annat än att det skall lösa sig mellan oss och kan inte komma fram till nåt annat hur jag än funderar.
    Inget fel i att vilja det. Men det betyder inte att det är okej att bete sig illa för att få som du vill genom manipulation,  argumentation, övertalning etc etc.  För då blir han tvingad och fortfarande olycklig och förvirrad.

Han måste vilja detta själv helt på egen hand utan din påverkan. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Anette) skrev 2025-03-29 18:56:32 följande:
    Inget fel i att vilja det. Men det betyder inte att det är okej att bete sig illa för att få som du vill genom manipulation,  argumentation, övertalning etc etc.  För då blir han tvingad och fortfarande olycklig och förvirrad.

Han måste vilja detta själv helt på egen hand utan din påverkan. 
    Han har säkert upplevt det så, även om min avsikt var att han skulle känna sig mer trygg. Förhoppningsvis känns inte problemen oöverkomliga efter denna paus. Jag undrar nästan om inte det vore bättre om man gjorde pausen något längre än 5 dagar, väldigt lite tid egentigen.
  • Lynx123
    Anonym (V) skrev 2025-03-29 16:48:21 följande:
    Ja det kanske hade räckt att bara lyssna. Frågan är varför han valde att vara med mig ett helt år om han inte hade för avsikt att komma över dessa känslor. Jag försökte även säga att jag respekterar att han känner som han gör.

Han har explicit tagit upp det som ett problem, att det ofta blir som en argumentation oss emellan när vi pratar vilket gör det svårt för oss att bonda på ett sätt som är nödvändigt för att man ska kunna bilda familj ihop. Jag kanske ska fråga honom nästa vecka hur han istället ville ha det?
    Det var nog för att han HADE avsikten att komma över dem som han valde att fortsätta. Tycker inte att du ska betvivla det. Om han sedan kommit fram till att det här inte är vad han vill, så betyder de ju inte att intentionerna inte var goda.

Eller så kommer han fram till att han visst vill fortsättan- det vet vi ju inte än.
  • Anonym (V)
    Lynx123 skrev 2025-03-29 20:06:57 följande:
    Det var nog för att han HADE avsikten att komma över dem som han valde att fortsätta. Tycker inte att du ska betvivla det. Om han sedan kommit fram till att det här inte är vad han vill, så betyder de ju inte att intentionerna inte var goda.

Eller så kommer han fram till att han visst vill fortsättan- det vet vi ju inte än.
    Jag tror absolut att han hade goda intentioner. Och ja, de tär ovisst. Jag funderar lite på att be honom förlänga pausen med en vecka till, säga att jag också behöver tid att fundera och tror det kan vara bra med lite mer space, men osäker på om det det är smart.
Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.