• Anonym (V)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Min pojkvän och jag har en trasslig historia, . Han har gått igenom mycket jobbigt i sitt liv på sistone, cancer i familjen m.m. Vi var ihop i 1,5 år, han gjorde slut med mig för att vi bråkade  pga mina svartsjukeproblem, något som inte är ett problem längre och som jag gått i terapi för.

Efter 6 månader ifrån varandra började vi ses igen och blev på hans initativ ihop igen. Har nu varit ihop i ca 1 år. Han grubblar alltid mycket och vi har pratat fram och tillbaka om att skaffa barn i framtiden, en fråga han inte kan bestämma sig i. Han har ett barn sedan innan och det blev en katastrof när han skaffade barn - konflikter med exet och annat så förstås är han väldigt rädd att samma visa ska upprepa sig igen.

Nu släppte han bomben att han behöver några dagar för att fundera på vad han vill och om det känns "rätt" mellan oss, trots att mycket är bra. Han behöver vara själv och är osäker. Har föreslagit parterapi och han säger att han ska fundera på det, att han inte är helt motsatt.

Jag går sönder och kan knappt tänka. Finns det hopp att det löser sig för oss och att vi hittar tillbaka? Han var så kär i mig början och nu vet jag inte alls var jag har honom. Vi ska ses och prata onsdag nästa vecka och förmodligen inte höras något däremellan.

• Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.
  • Anonym (Anette)
    Anonym (V) skrev 2025-03-30 11:56:48 följande:
    Ett problem har ju varit att han genuint inte varit säker på vad han vill eller huruvida han vill något men är rädd. Han har inte vetat när jag frågat honom hur han ska ta itu med rädslorna vilket förstås varit frustrerande att höra, speciellt eftersom det tycktes finnas en vilja att överkomma dem.

En veckas tänkande i sig kanske inte löser något men lite tid kan ju få de negativa känslorna att lägga sig och att man kan se saker lite mer klart? 
    Då är det ju nästan omöjligt att fortsätta ert förhållande om han inte vet vad han vill och därmed inte heller är beredd på att jobba på er relation  

Då kommer ni fortsätta ha det så här och det kommer bara sluta olyckligt. 
    Ni måste börja ställa krav på varandra och stå för dom konsekvenserna som blir. 

Jag tror att även du inser att ni inte kan hålla på som det är just nu utan att ni måste GÖRA något för att komma vidare eller göra slut.  Lovar ni saker till varandra är ju det ett krav på att ni måste hålla dom också. Man kan inte bara snacka hela tiden och säga saker du vill höra utan ni måste ju bevisa dom också 
  • Anonym (V)
    Anonym (Anette) skrev 2025-03-30 12:08:55 följande:
    Då är det ju nästan omöjligt att fortsätta ert förhållande om han inte vet vad han vill och därmed inte heller är beredd på att jobba på er relation  

Då kommer ni fortsätta ha det så här och det kommer bara sluta olyckligt. 
    Ni måste börja ställa krav på varandra och stå för dom konsekvenserna som blir. 

Jag tror att även du inser att ni inte kan hålla på som det är just nu utan att ni måste GÖRA något för att komma vidare eller göra slut.  Lovar ni saker till varandra är ju det ett krav på att ni måste hålla dom också. Man kan inte bara snacka hela tiden och säga saker du vill höra utan ni måste ju bevisa dom också 
    Ja, helt rätt. problemet tror jag, är att han trott att tiden magiskt skulle skingra hans rädslor. Vi sågs mycket, hade kul ihop osv, men så fort han tänkte att det var dags att ta nästa steg så låste det sig och han kom inte i kontakt med sina känslor som han uttrycker det.

Han har varit med om ett par familjetragedier på kort tid vilket jag tror gjort att han generellt känt sig på en dålig plats emotionellt. Jag tror en terapeut skulle kunna hjälpa oss reda ut det här. Sedan kanke slutsatsen ändå blir att det är vi som inte funkar och inte hans rädslor som är i vägen trots allt, men då slipper man undra.
  • Lisa0987

var i princip säker på att du skulle bemöta/ifrågasätta mitt inlägg eftersom du inte VILL se att det kanske inte finns någon framtid.
    Det är inte min intention att vara elak.

Jag kan givetvis ha fel o givetvis finns det par som fortsätter fast det inte varit ?lätt?. Misstolka inte ?lätt? heller, alla relationer har utmaningar, livet är inte lätt, men det måste finnas två drivande parter i en relation och det måste ?växeldras?. Det beror också väldigt mycket på VAD det är som inte gör att relationen är lätt. Jag är inte säker på att er relation ser ut så. Visst pushade han kanske för att ni skulle bli ihop igen men generellt låter det som att knuffar på hela tiden och även det här med familjebildning, det måste ni väl ändå vara överens om?
    Och att du ska ?hjälpa? honom?.

Jag tycker det låter omoget och konstigt att tro att en kort paus ska ge klarhet.
    Jag tror man övervinner kriser tillsammans o genom att vara tillsammans, inte isär. Det låter som han vill ha space o vinna tid.

men det är min åsikt. Vad säger han egentligen själv? du kan ju inte övertala o övertyga honom. DET kommer inte att funka.

• MammaTillDansband

Jag tror inte att det handlar om att han är rädd. Jag tror det handlar om att han egentligen inte vill.

Han verkar vara en schysst kille som inte är ute efter att såra dig, men han vet att han kommer att göra det när han gör slut, därför tvekar han just nu.

Och jo, jag håller med ovanstående "tant", när det är rätt är det lätt. Jag har varit med om båda sorternas förhållande, så jag vet skillnaden.

• Anonym (V)
    Lisa0987 skrev 2025-03-30 12:20:43 följande:

var i princip säker på att du skulle bemöta/ifrågasätta mitt inlägg eftersom du inte VILL se att det kanske inte finns någon framtid.
    Det är inte min intention att vara elak.

Jag kan givetvis ha fel o givetvis finns det par som fortsätter fast det inte varit ?lätt?. Misstolka inte ?lätt? heller, alla relationer har utmaningar, livet är inte lätt, men det måste finnas två drivande parter i en relation och det måste ?växeldras?. Det beror också väldigt mycket på VAD det är som inte gör att relationen är lätt. Jag är inte säker på att er relation ser ut så. Visst pushade han kanske för att ni skulle bli ihop igen men generellt låter det som att knuffar på hela tiden och även det här med familjebildning, det måste ni väl ändå vara överens om?
    Och att du ska ?hjälpa? honom?.

Jag tycker det låter omoget och konstigt att tro att en kort paus ska ge klarhet.
    Jag tror man övervinner kriser tillsammans o genom att vara tillsammans, inte isär. Det låter som han vill ha space o vinna tid.

men det är min åsikt. Vad säger han egentligen själv? du kan ju inte övertala o övertyga honom. DET kommer inte att funka.

Jag tog absolut inte illa upp! Jag kan tydligt se att det finns en STOR risk för att den här relationen inte fungerar till slut vilket gör mig rädd, men det är absolut ingen risk jag förnekar.

Jag vet att han själv inte mår bra av att grubbla och vara obeslutsam så tror absolut inte att han träffat mig  som ett tidsfördriv, annars hade han nog inte grubblat så mycket. Samtidigt frustrerande att han kört fast i sina tankar. När jag frågade honom varför han inkluderade mig i sitt liv omgång 1 sa han att han inte kunde sätta fingret på vad, men på nåt sätt kändes det enklare då och han tänkte att familjebiten skulle utveckla sig naturligt även om det förstås var läskigt att introducera mig till sitt barn. Rent krasst hade vi ju inte ett uppbrott i bagaget då och det kan ju inte göras ogjort.

Han sa sa bara att han behöver en paus för att få perspektiv på sin situation och tänka ifred. Vet inte vad han skulle behöva vinna tid för? Jag har efter funderingar velat föreslå att skjuta på att prata i en vecka ytterligare för att samla mig lite och vara mer konstruktiv, men vill inte bryta tystnaden då han uppenbarligen behöver space nu.
  • Lisa0987
    MammaTillDansband skrev 2025-03-30 12:32:30 följande:

Jag tror inte att det handlar om att han är rädd. Jag tror det handlar om att han egentligen inte vill.

Han verkar vara en schysst kille som inte är ute efter att såra dig, men han vet att han kommer att göra det när han gör slut, därför tvekar han just nu.

Och jo, jag håller med ovanstående "tant", när det är rätt är det lätt. Jag har varit med om båda sorternas förhållande, så jag vet skillnaden.

Håller med. Låter troligt.
  • Anonym (V)
    MammaTillDansband skrev 2025-03-30 12:32:30 följande:

Hum..Då låter det ju orimligt att han skulle återförenas i ett helt år med mig och vara öppen med rädslor och samtidigt säga att han känner jättemycket för mig? Att han återförenades med mig tyder väl ändå på att han vad väldigt osäker på huruvida det var rätt beslut att gå isär, eller?

Om han ändå vet att han kommer göra slut, varför skulle han dra ut på det, vad är syftet om inte att han själv är osäker?

Det finns väl inte bara två sorters förhållanden, enkla och krångliga? Vårt förhållande var ju lätt en gång i tiden men omständigheter gjorde det svårt.
  • Anonym (Anette)
    Anonym (V) skrev 2025-03-30 13:01:46 följande:
    Hum..Då låter det ju orimligt att han skulle återförenas i ett helt år med mig och vara öppen med rädslor och samtidigt säga att han känner jättemycket för mig? Att han återförenades med mig tyder väl ändå på att han vad väldigt osäker på huruvida det var rätt beslut att gå isär, eller?

Om han ändå vet att han kommer göra slut, varför skulle han dra ut på det, vad är syftet om inte att han själv är osäker?

Det finns väl inte bara två sorters förhållanden, enkla och krångliga? Vårt förhållande var ju lätt en gång i tiden men omständigheter gjorde det svårt.
    Känslor kan ändras med tiden. Det han tyckte DÅ behöver inte vara rätt NU. 
    Ett år till kanske har gjort att han ser på er relation på ett annat sätt idag än vad han gjorde då. 
  • MammaTillDansband
    Anonym (V) skrev 2025-03-30 13:01:46 följande:

Såhär: Han tycker mycket om dig, men han har inte den här 100%-iga viljan att leva tillsammans med dig. Eftersom han tycker om dig vill han inte såra dig, och han är väldigt medveten om att det kommer såra dig djupt den dag han faktiskt gör slut. Därför tvekar han.
    Du har en väldigt stark vilja att fortsätta den här relationen, men det räcker tyvärr inte. Viljan måste vara lika stark från båda håll. 

Att omständigheterna gjorde er relation krånglig är inte heller ett gott tecken. Jag lever tillsammans med mitt livs kärlek, och det har varit lätt från dag 1. Vi hör ihop, och vi vet det båda två. Inte så att det alltid har varit solsken och fågelsång, vi har bland annat förlorat ett barn, men i de tuffa tiderna har vi sökt stöd hos varann. Vi har burit det tunga tillsammans. Du beskriver hur din kille drar sig undan dig när han har problem i familjen och runt sig. Han vänder sig inte till dig för stöd. Det är inte ett bra tecken.
  • Lisa0987

Vad önskar du dig för svar egentligen? Du ville ha hjälp.

Jag tror inte det finns någon hjälp. Mannen vill ha paus o tänka och då är det väl inte mycket att göra? Du kan ju inte ?argumentera honom kvar? i förhållandet Eller att inte vilja ha paus, då sker det ju genom övertalning och det är väl ingen stabil grund att bygga på?..

Världen är full av trygghetssökande människor som ändrar sig och inte riktigt vet vad de vill. Vill du ha det så?

Du är värd något bättre.

Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.