Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?

Av någon oförklarlig anledning har mina föräldrar svårt att anpassa sig till mitt barn på 2 år. 

Det kan handla om när man ska gå ut och äta säger vi. Mitt barn har inga problem att äta olika tider typ om man äter middag klockan 16:30 eller 18:45. Däremot säger jag till mina föräldrar att för att det ska funka så får barnet inte äta massor innan vi går ut. Trots detta kan dom ge mitt barn mat innan restaurangbesöket? Ungen kommer dit och är mätt och mina föräldrar tror att mitt barn ska kunna sitta där och äta en trerättersmiddag. 

Mitt barn är van att gå ut och äta trerätters utan problem?

Då har vi innan restaurangbesöket rörelse i två timmar, vi äter inte mat eller massa mellanmål precis innan. Mina föräldrar tänker även att dom ska kunna sitta med menyerna i 20 minuter och välja. Typ först välja förrätt och varmrätt i 20 minuter sedan ska detta ätas och då går det 60 minuter för att äta och få förrätt och varmrätt. 

Efter detta ska dom fundera i 20 minuter till på vad vi ska ha till dessert och efter det ska vi vänta 30 minuter på allas desserter för att sedan äta i 20 minuter till?

Mina föräldrar vägrar anpassa sig. Vad är problemet? Menyn finns på nätet innan? 

• Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-28 10:33:45 följande:

Ja, det blir nog tokigt att ta med en rastlös tvååring på restaurang och äta trerätters med 2 pensionärer som tar all tid i världen på sig. 

Bäst att låta bli. 

Och du kommer inte kunna "uppfostra" dina föräldrar i den här åldern. Det blir snarare barnet som kommer få anpassa sig till hur det är hos mormor och morfar. 

Dom är 60 inte 100. Dom tror att tre timmar funkar bra med ett så litet barn?. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (E) skrev 2025-03-28 10:31:17 följande:

Gå inte ut och äta med dem då, hitta på annat när ni umgås eller möts på restaurangen så kan de inte ge ditt barn massor att äta i förväg. Alla vill inte kolla upp menyerna i förväg, även om jag gillar att kika så brukar jag vilja beställa in en drink och sen sitta och titta en stund i menyn

Fast att sitta och chilla i tre timmar med en 2 åring på en restaurang är orimligt. Mitt barn kan sitta i 1,5-2 timmar. Men tre, det blir kaos. 
  • Anonym (Ellen)
    Fjäril kär skrev 2025-03-28 11:09:02 följande:

Har du sagt åt dom rätt ut att "detta med restaurang funkar inte med 2-åring" ? 

Vill du äta på fin restaurang med dina föräldrar får du göra det utan barn . 

Vill du ha med ditt barn får du föreslå en annan typ av restaurang. 

Jag har gått många gånger själv på dessa restauranger med mitt barn. Problemet är att inte mina föräldrar känner in mitt barn alls utan tror att vi är där och så ska mitt barn bara anpassa sig. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Mia) skrev 2025-03-28 11:20:28 följande:

Som sagt, varför går ni dit med dina föräldrar om det inte fungerar? 

Hitta en lösning istället för att ändra på dina föräldrar. Förslag på lösning kan vara att skaffa barnvakt eller att inte äta på restaurang med dina föräldrar om ni vill att barnet ska vara med. 

dom måste ju anpassa sig och förstå detta. Sega inte så är det inget problem. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-28 11:48:49 följande:
    Nej, problemet är att du vill tvinga in dina föräldrar i en mall som inte funkar för dem och ditt barn. 

Släpp det bara och vänta tills barnet är 5-6 år istället och vill sitta still lite längre. 

Obs! Varning! Många barn kan inte sitta still i tre timmar ens när de är 10. Bara så att du vet. 
    Det kan ju inte vara så mycket begärt att dom ska ändra tempo?? Min pappa säger att det är mitt barn som inte kan bete sig när vi går på restaurang? skulle säga att han är problemet och inte mitt barn. Mina föräldrar sitter inte alltid sådär länge heller. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (N) skrev 2025-03-28 13:19:10 följande:

Ni får göra andra program istället.
    De går nog på restaurangen för hela upplevelsen och inte för att äta så fort som möjligt.

Betalar du deras mat då? 
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 11:17:17 följande:
    Jag har gått många gånger själv på dessa restauranger med mitt barn. Problemet är att inte mina föräldrar känner in mitt barn alls utan tror att vi är där och så ska mitt barn bara anpassa sig. 
    Att sitta två timmar funkar toppen?. dom flesta restaurangerna har typ sittning 2-2,5 timme?. Så att sitta tre timmar är inte normalt. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (N) skrev 2025-03-28 15:24:12 följande:
    De kan inte kräva att de äter snabbare än de vill äta.
    Varför måste ni äta trerätters middag när ni träffas?
    Det handlar ju om att sitta och välja mat i 40 minuter?. Det är orimligt. Man kan äta trerätters men inte sitta och välja så länge 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-03-28 15:34:55 följande:

Äntligen fredag! Cool

3-rättersmiddag med morföräldrar som inte kan "anpassa" sig, en "ung" mamma som kallar sin 2-åring för "ungen", en mamma som kan välja på att "utfordra" sin unge mellan 16:30 eller 18:45 (det är ju bara att inte ge "ungen" mat), en morfar som anser att "ungen" inte kan bete sig på restaurang...

Hur orkar folk skapa såna här idiottrådar??

Världen är onekligen full av idioter...

Jag är inte en ung mamma. Det jag menar är att mitt barn är flexibelt när det kommer till mattider. Det är inte så att barnet alltid behöver äta exakt samma klockslag varje dag. Så vi är öppna på många sätt. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (B) skrev 2025-03-28 16:50:34 följande:
    Man får välja så länge man vill. 
    De tycker kanske att det är kul.
    Det är inte roligt för dom när barnbarnet spårar ur fullständigt 
  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2025-03-30 23:28:48 följande:
    Dåså, där har du svarer. Gå inte på rrestaurang med dina föräldrar och ditt barn! Problemet löst. 
    Detta handlar inte om enbart restaurangbesök utan hur dom vill göra saker rent generellt. Dom utgår från sig själva och sina egna behov endast?. Och så ska barnet bara anpassa sig. Jag har enormt stor frihet med mitt barn, vad vi kan göra, vi kan gå ut och äta trerätters och göra massa roliga saker?. För att jag skapar en ram där jag får in allt det jag önskar, men jag anpassar det till mitt barns behov. Det betyder att jag utan problem kan ta med mitt barn och prova kläder hur länge som helst eller göra saker jag tycker om? men jag gör det på mitt barns villkor och inte mina egna. Så mina föräldrar har svårt att förstå varför det inte funkar med dom? 
Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?