Inlägg från: Anonym (Tänk_negativt_för_fan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tänk_negativt_för_fan)

Dessa "tänk positivt"-människor. Hur står man ut med dem?

Kanske de mest störande människor man kan ha i sin omgivning. Hur orkar de dessutom? För mig och många andra är det ett normaltillstånd att vara pessimistisk och må dåligt. Varför tror dessa att de ska ta sig rätten att "stå över" andra genom att utmåla sig som positiva och glada och som kan se möjligheter istället för problem?

Är de övermänniskor? Och varför ska de prompt försöka påverka andra med sina hurtiga och ständigt glada attityder?

• Svar på tråden Dessa "tänk positivt"-människor. Hur står man ut med dem?
    Anonym (Uuuuutmaningar) skrev 2025-03-28 17:53:50 följande:

Det är samma jäkla klämkäcka muppmänniskor som envisas med att det inte kallas att någon har svårigheter, utan det är uuuuuuutmaaaaaaaaningar. Jo, tjena. 

Precis. Varför detta behov av att ständigt utmana sig själv? De flesta av oss nöjer oss med våra dagliga rutiner.
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Jajo) skrev 2025-03-29 21:49:13 följande:
    Jag fattar verkligen vad du menar ? det kan bli provocerande när någon konstant möter allt med ett leende och hurtiga råd, särskilt när man själv är inne i ett mörkare läge. Det kan kännas som att de inte riktigt förstår eller kanske till och med förminskar ens upplevelse.
    Men jag tror inte att de flesta "tänk positivt"-personer försöker hävda sig över andra. För många är det snarare en strategi för att hantera sin egen ångest eller livssituation ? kanske till och med ett skydd. Precis som pessimism ibland kan vara ett sätt att slippa bli besviken.
    Vi människor har olika sätt att förhålla oss till livets skit, och ibland krockar de strategierna. Men jag tror nyckeln är att vi behöver respektera att folk hanterar livet på olika sätt ? utan att förvänta oss att alla ska göra likadant som vi själva.
    Vi är många som ständigt mår dåligt och provoceras av dessa positiva och ständigt hurtiga och glada personer. Varför ska de få må bra när inte vi gör det?
    Anonym (y) skrev 2025-03-30 09:12:41 följande:

Ingenting blir bättre av att man inte försöker hitta lösningar och samarbeta med andra.Vi kan i realiteten bara påverka väldigt lite i våra liv men det vi kan påverka finns det ju ingen anledning att sabotera. Nu kommer jag att låta äckligt positiv : Även negativa är värdefulla, om du har en ny idé kan du få intressanta synvinklar från den personen som är bra att tänka på. Alla behöver vara olika, det är så allting går runt. För en själv är det ändå roligast att vara nyfiken, försöka hitta lösningar och på riktigt bry sig om människor. Alla behövs men det är utmanande ibland som chef när någon bara ältar. Jag har själv lidit av svåra depressioner och självmordstankar, utsatts för mobbing, sexuella övergrepp och varit väldigt fattig. För mig blir det lite provocerande med någon som hittar småfel bara för att ha något att må dåligt över. Ibland får man intrycket att deras föräldrar curlat dem så att de aldrig har behövt kämpa för minsta lilla. Mest är det synd om de personerna. Det är värst för en själv för världen är på riktigt full med möjligheter även om den också är full med problem. Det ena utesluter inte det andra. Jag har lyckats vända på dåliga situationer privat och professionellt. Det går men de flesta låter gärna någon annan göra det och så gnäller de över något nytt. Haha, tur att man har humor.

Jag har haft en relativt trygg barndom och därför har jag ibland fått höra att jag bara är "bortskämd" eller "curlad". Folk fattar inte att man kan må dåligt ändå. Mina problem började i vuxen ålder med bl.a. depression och ångest och jag har bytt mediciner några gånger men inget hjälper. Se möjigheter säger du, ja vad finns för möjligheter för mig att kunna må bättre? Det är inget jag kan trolla fram, måendet är som det är, därför är det oerhört provocerande för mig med dessa "tänk-positivt"-människor. För mig är dåligt mående och depression det "normala", jag vet inte hur de bär sig åt för att må så oförskämt bra och vara så positiva.
    Anonym (U) skrev 2025-03-30 12:43:03 följande:

Jag är ofta sån att jag kan gå ner mig i ångest och verkligen må piss när saker går dåligt. Men ofta är jag nere i denna svacka max ett par dagar och sedan får jag kraft och blir istället lösningsfokuserad. Och då gör jag förändringar. Jag jobbar även i ett yrke där jag träffar människor som mår dåligt. Jag försöker dock vara ödmjuk när jag pratar med människor som befinner sig på botten, och stör mig på kollegor som alltid är klämkäcka. Man ska få lov att vara negativ ibland. 

Ja, jag är ofta negativ, av orsaker som jag inte riktigt kan rå för, jag har medicinering av flera anledningar, och vill inte höra "Upp med hakan", "Gaska upp dig" och "Försök se lite ljusare på tillvaron". Så lätt för folk att säga som KAN må bra och vara positiva. Nästan så man känner att man vill ge sådana personer en smäll så de vaknar.
Svar på tråden Dessa "tänk positivt"-människor. Hur står man ut med dem?