Dessa "tänk positivt"-människor. Hur står man ut med dem?
Ja överdrivet optimistiska människor är störiga och dessutom dumpar de över problem på andra. Såna där som rycker på axlarna till ett problem med ett leende med ett "det löser sig!" och sen vänder ryggen till, utan att bry sig om att saker inte bara löser sig av sig själv, NÅGON löser det.
Eller när man pratar om något man vill göra, men för att göra detta måste vissa saker göras/uppfyllas först och om man då säger att det är ju inte troligt att det kommer hända, så kommer dessa personer dragandes med "att så kan man ju inte tänka!". Som att ren tankekraft någonsin löst problem.
Som exempel, man söker ett jobb man tycker verkar roligt men man har egentligen inte rätt kvalifikationer. Man bestämmer sig att söka det ändå medveten om att sannolikheten inte är särskillt hög att man får jobbet. Inte fasen kommer jag få det jobbet för att jag intalar mig själv tillräckligt mycket att jag visst kommer få det, men det är ju just det många av dessa överdrivet optimistiska människor verkar tro. "Tänker du så är det klart det aldrig händer!" Suck! Eller om man tar upp funderingen om att man, om man skulle få jobbet, kommer få jobba väldigt hårt för att kompensera för den kompetens som fattas, så ses man som en pessimist.
Visst kan jag hoppas på saker som kanske inte är troliga, men jag föredrar att vara ärlig med mig själv om vad som är rimligt. Om inte annat gör det mig mer förberedd för eventuella motgångar, och kan då också hantera dem bättre och effektivare. Man ser det ju rätt tydligt på arbetsplatser, det är inte dem som är överdrivna optimister som är förberedda för problem eller snabbast tar tag i och löser dem, om de gör det alls. Vissa optimister vänder helst dövörat till och låtsas som ingenting, eller dyker upp efteråt och låtsas som att deras tankekraft löste allt!
Sen är det klart att överdriven pessimism och negativitet knappast är kul det heller. Där har vi dem som gnäller om alla sina problem och att det är klart just det skulle hända dem och det är aldrig deras fel. Självinsikt, realism och viljan att möta motgångar är väl saker som är minimala i båda ytterligheterna.