Vad kul med så många svar, intressant diskussion! Hinner inte svara på alla inlägg, ska försöka svara så gott det går;
Barnet rotade inte runt utan tillåtelse, utan tittade på gamla grejer för att det var kul. Släktingen är inte rasist, vet inte varifrån halsbandet kommer.
Vi bor där vi bor för att vi trivs. Tänkte inte ens på att det kunde vara ett problem att det är homogent förrän barnen var några år. Jag kommer själv från ett multikulturellt område och jag tycker det är viktigt att barnen får med sig något annat än bara medelklass Svensson-kultur. Det är inget rasistiskt område, snarare kanske att folk inte är lika vana vid att möta folk med annan bakgrund. Jag vill att mina barn ska bli öppna och toleranta människor som både bejakar sin egen svenska kultur och även respekterar andras.
Jag ställde frågan för att jag helt enkelt är för dåligt insatt för att ta ställning. Ett hakkors är ju självklart att inte använda oavsett dess ursprungliga betydelse, när det gällde torshammaren har jag sämre koll, men hade en känsla av att det var något man såg på skinheads på 90-talet.
Barnet får i lågstadiet och är tillräckligt förståndig för att prata om olika aspekter av symboler. Jättebra förslag att läsa på om nordisk mytologi. Vi skulle kunna låna böcker som barnet får läsa och om barnet fortfarande vill använda halsbandet efter att ha läst på om dess betydelse och även kunna förklara den så kan jag nog tänka mig det.
Jag är inte på något sätt rädd att ta tillvara på svenska traditioner och vår kultur, jag vill bara inte riskera att sätta mitt barn i en sits där barnet, eller vi föräldrar blir ansedda som rasister. Men utifrån era svar verkar risken vara ganska liten.
Tack igen för att så många tog sig tid att svara, fick lära mig mycket nytt idag!