• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Jag)

Jag skulle undvika det tyvärr. Hur oskyldigt det än borde vara så tolkar folk in så mycket.

• Anonym (Pk-morsan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-29 11:26:35 följande:

Jag skulle undvika det tyvärr. Hur oskyldigt det än borde vara så tolkar folk in så mycket.

Ja jag tänker att folk som inte känner oss, eller typ skolpersonal skulle kunna tro att vi föräldrar är rasister eftersom vårt barn har en sådan. Folk tänker och tolkar in väldigt mycket..
  • burleskburkläsk

Jag ser den som en symbol för nordisk mytologi...

Min mor hade ett vargkors i halsband för att hon tyckte om vargar...hon fick frågan nån gång om hon hade skeva funderingar kring raser.

Äntligen stavades vargkors rätt...först ville den skriva varukorg sen varmkorv 🙈

• Anonym (Jag)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-29 11:32:31 följande:

Jag ser den som en symbol för nordisk mytologi...

Min mor hade ett vargkors i halsband för att hon tyckte om vargar...hon fick frågan nån gång om hon hade skeva funderingar kring raser.

Äntligen stavades vargkors rätt...först ville den skriva varukorg sen varmkorv 🙈

Hade varit mycket roligare om hon gick runt med en varmkorv runt halsen 😂
  • burleskburkläsk

Jag minns en flaggaffär som hade olika nationers flaggor...personen fick skit för för att han hade Svenska flaggan då den av vissa ses som en rasistisk/nazistisk symbol.

Det är bara en flagga.

Torshammare är ju inget för mig men tänker så här...att det passar kanske inte just till ett barn som kanske får en massa obehagliga frågar från främlingar...

• burleskburkläsk
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-29 11:34:22 följande:
    Hade varit mycket roligare om hon gick runt med en varmkorv runt halsen 😂
    Instämmer med hela min själ...hade varit en syn! 😆
  • Anonym (B)

Tyvärr har nazister börjat använda den som symbol för vitmaktskraft så det kan tolkas så av vissa

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har en liten Torshammare i silver som jag bär runt halsen ibland. Det är inte det minsta rasistiskt, det är från nordisk mytologi. Många bär sådana smycken utan att vara rasistiska eller nationalistiska.

Låt ungen bära halsbandet och jobba på din pk-känslighet.

• Anonym (B)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-29 11:46:06 följande:

Jag har en liten Torshammare i silver som jag bär runt halsen ibland. Det är inte det minsta rasistiskt, det är från nordisk mytologi. Många bär sådana smycken utan att vara rasistiska eller nationalistiska.

Låt ungen bära halsbandet och jobba på din pk-känslighet.

Hakkorset var ursprungligen en symbol för sol, lycka osv, men nuförtiden tänker man snarast på något annat om man ser det. Nazzarna har tyvärr lagt beslag på diverse mytologiska symboler. 
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?