Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Jag har en liten Torshammare i silver som jag bär runt halsen ibland. Det är inte det minsta rasistiskt, det är från nordisk mytologi. Många bär sådana smycken utan att vara rasistiska eller nationalistiska.

Låt ungen bära halsbandet och jobba på din pk-känslighet.

Anonym (B) skrev 2025-03-29 12:01:18 följande:
    Hakkorset var ursprungligen en symbol för sol, lycka osv, men nuförtiden tänker man snarast på något annat om man ser det. Nazzarna har tyvärr lagt beslag på diverse mytologiska symboler. 
    Ingen bär numera hakkors av förklarliga skäl. Finns säkert andra olämpliga symboler som ursprungligen var harmlösa och / eller betydde något annat.

Men Torshammare är som sagt ett smycke som bärs av många, långt utanför den rasistiska miljön. Det är bara vissa som tror att det är rasistiskt. 
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 12:51:42 följande:
    Haha kanske inte, kanske konflikträdd är ett bättre ord? Och då vi bor i ett väldigt homogent och privilegierat område är jag mån om att barnen lär sig respektera andra, allas lika värde etc. Har märkt av en del smygrasism och då vill jag verkligen inte att vår familj uppfattas så. 
    Hur yttrar sig smygrasismen? Varför bor ni inte i ett mer blandat område om ni tycker det är bättre? 
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 18:16:55 följande:

Vad kul med så många svar, intressant diskussion! Hinner inte svara på alla inlägg, ska försöka svara så gott det går;

Barnet rotade inte runt utan tillåtelse, utan tittade på gamla grejer för att det var kul. Släktingen är inte rasist, vet inte varifrån halsbandet kommer.

Vi bor där vi bor för att vi trivs. Tänkte inte ens på att det kunde vara ett problem att det är homogent förrän barnen var några år. Jag kommer själv från ett multikulturellt område och jag tycker det är viktigt att barnen får med sig något annat än bara medelklass Svensson-kultur. Det är inget rasistiskt område, snarare kanske att folk inte är lika vana vid att möta folk med annan bakgrund. Jag vill att mina barn ska bli öppna och toleranta människor som både bejakar sin egen svenska kultur och även respekterar andras.

Jag ställde frågan för att jag helt enkelt är för dåligt insatt för att ta ställning. Ett hakkors är ju självklart att inte använda oavsett dess ursprungliga betydelse, när det gällde torshammaren har jag sämre koll, men hade en känsla av att det var något man såg på skinheads på 90-talet.

Barnet får i lågstadiet och är tillräckligt förståndig för att prata om olika aspekter av symboler. Jättebra förslag att läsa på om nordisk mytologi. Vi skulle kunna låna böcker som barnet får läsa och om barnet fortfarande vill använda halsbandet efter att ha läst på om dess betydelse och även kunna förklara den så kan jag nog tänka mig det.

Jag är inte på något sätt rädd att ta tillvara på svenska traditioner och vår kultur, jag vill bara inte riskera att sätta mitt barn i en sits där barnet, eller vi föräldrar blir ansedda som rasister. Men utifrån era svar verkar risken vara ganska liten.

Tack igen för att så många tog sig tid att svara, fick lära mig mycket nytt idag!

Du lät överdrivet ängslig i tidigare inlägg. Nu nyanserar du och jag förstår hur du tänker.

Men ingen vettig människa kommer att tro att ni är rasister för att er son har en Torshammare som smycke, eller för att ni har en svensk flagga hemma, eller för att ni bejakar svensk kultur, eller för att ni är intresserade av vikingatid eller det fornnordiska. (Till exempel).

Massor av svenskar, från höger till vänster, är detta.

Så länge ni inte är avogt inställda mot människor med annan bakgrund, samt nyfikna på andra kulturer och synsätt, kommer ingen att tro att ni är SD eller ännu värre. Och tror någon det, är det deras problem. Risken att det skulle gå ut över ert barn är liten, men skulle ni höra talas om det (t ex någon lärare eller kompis eller kompis förälder med fördomar), ska ni naturligtvis agera.

Man kan ändå inte skydda sina barn från alla dumma människor eller allt obehag. Bättre att lära barnen att stå upp för sig själva och att man står bakom dem. Det är en annan sak som det handlar om liv och död, eller finns stora risker, som det skrevs om tidigare. Som exemplet med terrordådet i Belgien. Självklart utsätter man inte sitt barn för en sådan risk, hur sjukt det än är att det har gått så långt. Men det är något helt annat.

Att jag frågade varför ni bor där ni bor, är för att jag har mött en hel del hycklare, som påstår att det är viktigt med mångkultur och blandning. Men själva bosätter de sig i helvita områden eller näst intill. 

Jag är också uppväxt i ett mångkulturellt område. Bor nu i en mindre stad med 80-90 procent svensk medelklass. En stad som har blivit något mer blandad de senaste 10 åren, vilket jag inte har något emot. Men som fortfarande är ganska homogen. Och jag ligger inte sömnlös över att mina barn växer upp här i stället för i förorten, där jag själv växte upp. Trots att den uppväxten absolut inte var dålig, det fanns både positivt och negativt.
    Anonym (Fanny) skrev 2025-03-29 18:38:07 följande:
    Vår nuvarande kultur har sin grund i forntiden, men vi har hela tiden också influerats av andra folks kulturer. Det har alla folk som har varit i kontakt med andra kulturer. 

Så vi kan vara stolta över vår skandinaviska kultur,  men inse att vi även har kommunicerat med andra. Till och med vikingarna tog till sig influencer utifrån.

Asakulturen ersatte delvis också en äldre skandinavisk kultur. Allt är i rörelse genom historien. 

Jag är absolut för att man ska värna om sin kultur. Den ska inte användas som politisk slagträ. 
    Absolut vore det bra om inte bara högern utan även vänstern slutade använda svensk kultur som politiskt slagträ.

Det är mindre vanligt nu, men de senaste decennierna har det varit alltför vanligt att det påtalas från vänsterhåll att det egentligen inte "finns" någon svensk kultur, att allt är en blandning av gammalt och nytt och influenser utifrån. Och detta stämmer ju på sätt och vis.

Men det gäller ju alla andra kulturer också. Ändå hör man sällan någon prata så om finsk kultur, eller kurdisk kultur, eller somalisk kultur, eller valfri annan kultur. Då är det plötsligt viktigt att de tillåts bevara sin kultur, som anses vara "äkta" och klart avgränsad till skillnad från den svenska.

Det är denna inkonsekvens som blir fel. Att man kör med olika måttstockar.

Antingen finns det olika kulturer, eller så finns det inte. Och finns det, finns självklart även svensk kultur, som inte är mindre viktig än andra.

Gällande det sista du skriver, att man "ska" värna om sin kultur. Ska och ska, det är väl upp till var och en. En same ska inte tvingas bevara samisk kultur, en majoritetssvensk ska inte tvingas bevara svensk majoritetskultur osv. Nu tror jag inte att det var så du menade, jag vill bara förtydliga.

På ett övergripande plan bör vi dock vara stolta över vår historia och vårt kulturarv, samt lära ut det till andra. Den svenska kulturen är en blandning, men det är just den blandning som har uppstått här, från (typ) stenåldern till tidigt 1900-tal, som gör den svenska kulturen unik. Detsamma gäller t ex norsk och dansk kultur, som liknar vår men inte är identiska. Detsamma gäller även alla andra kulturer över hela jordklotet. Allt är en blandning, men ur denna blandning har olika särdrag utvecklats. Det är delvis därför som en del kulturer är mycket olika varandra, medan andra är mer lika.
    Anonym (Fanny) skrev 2025-03-29 19:49:12 följande:

När jag skrev om att man ska värna om den svenska kulturen menade jag att kulturen ska få resurser, för att annat än bara konsumtion ska prägla samhället. 

Klokt tänkt.
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?