Anonym (Fanny) skrev 2025-03-29 18:38:07 följande:
Vår nuvarande kultur har sin grund i forntiden, men vi har hela tiden också influerats av andra folks kulturer. Det har alla folk som har varit i kontakt med andra kulturer.
Så vi kan vara stolta över vår skandinaviska kultur, men inse att vi även har kommunicerat med andra. Till och med vikingarna tog till sig influencer utifrån.
Asakulturen ersatte delvis också en äldre skandinavisk kultur. Allt är i rörelse genom historien.
Jag är absolut för att man ska värna om sin kultur. Den ska inte användas som politisk slagträ.
Absolut vore det bra om inte bara högern utan även vänstern slutade använda svensk kultur som politiskt slagträ.
Det är mindre vanligt nu, men de senaste decennierna har det varit alltför vanligt att det påtalas från vänsterhåll att det egentligen inte "finns" någon svensk kultur, att allt är en blandning av gammalt och nytt och influenser utifrån. Och detta stämmer ju på sätt och vis.
Men det gäller ju alla andra kulturer också. Ändå hör man sällan någon prata så om finsk kultur, eller kurdisk kultur, eller somalisk kultur, eller valfri annan kultur. Då är det plötsligt viktigt att de tillåts bevara sin kultur, som anses vara "äkta" och klart avgränsad till skillnad från den svenska.
Det är denna inkonsekvens som blir fel. Att man kör med olika måttstockar.
Antingen finns det olika kulturer, eller så finns det inte. Och finns det, finns självklart även svensk kultur, som inte är mindre viktig än andra.
Gällande det sista du skriver, att man "ska" värna om sin kultur. Ska och ska, det är väl upp till var och en. En same ska inte tvingas bevara samisk kultur, en majoritetssvensk ska inte tvingas bevara svensk majoritetskultur osv. Nu tror jag inte att det var så du menade, jag vill bara förtydliga.
På ett övergripande plan bör vi dock vara stolta över vår historia och vårt kulturarv, samt lära ut det till andra. Den svenska kulturen är en blandning, men det är just den blandning som har uppstått här, från (typ) stenåldern till tidigt 1900-tal, som gör den svenska kulturen unik. Detsamma gäller t ex norsk och dansk kultur, som liknar vår men inte är identiska. Detsamma gäller även alla andra kulturer över hela jordklotet. Allt är en blandning, men ur denna blandning har olika särdrag utvecklats. Det är delvis därför som en del kulturer är mycket olika varandra, medan andra är mer lika.