Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Tyvärr har nazister börjat använda den som symbol för vitmaktskraft så det kan tolkas så av vissa

• Anonym (B)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-29 11:46:06 följande:

Jag har en liten Torshammare i silver som jag bär runt halsen ibland. Det är inte det minsta rasistiskt, det är från nordisk mytologi. Många bär sådana smycken utan att vara rasistiska eller nationalistiska.

Låt ungen bära halsbandet och jobba på din pk-känslighet.

Hakkorset var ursprungligen en symbol för sol, lycka osv, men nuförtiden tänker man snarast på något annat om man ser det. Nazzarna har tyvärr lagt beslag på diverse mytologiska symboler. 
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 13:32:15 följande:

Ok, så dina barn ska lära sig respektera andras ursprung men andra ska inte respektera dina barns ursprung? 

Tycker du det är bättre att barnet anklagas för rasism? 
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 14:27:11 följande:

Hur är det barnets problem? Barnet är uppenbarligen inte rasist så om någon anklagar barnet för det så får det stå för dem. 

Barnet gillar halsbandet och ska inte behöva anpassa sig efter vad andra möjligen tänker. 

Hur resonerar du om andra symboler? Ska en kvinna sluta bära hijab eftersom en del förknippar muslimer med terrorism eller ska hon klä sig som hon vill?  

Om TS berättar för barnet vad Mjölner är och historien bakom så kan barnet berätta det om någon, mot förmodan, skulle kalla barnet rasist. 

Min son har blivit kallad svennejävel och rasist för att han hade en Sverige-tröja i skolan. Jag tog upp det med läraren och sa att de måste markera konsekvent mot alla sådana grundlösa anklagelser och glåpord, oavsett vem det riktas mot. 

Det kan inte vara så att svenskar ska dölja sitt ursprung medan andra uppmuntras och försvaras när de visar upp sin kultur. 

Vad är vi annars - det enda folket i världen som inte har en egen kultur och historia?

Är vi mer upplysta än andra folk som vi tycker ska få ha sin kultur medan vi står över sådant eller hur går tankarna?

Jag tycker att man ska bespara barn från att blir kallad jävla rasist eller liknande.Hur kan du få det till att vara mer upplyst?

Mina söner får inte ha på sig sina halsband med Davidsstjärnor nu, jag tycker det är onödigt att de kan bli en måltavla för hat. Vi var i Belgien strax efter en svensk blivit skjuten där och jag vägrade packa med killarnas svenska fotbollströjor. Däremot får de ha sina smycken med runor, de missbrukas väl inte lika mycket av nassarna. En av killarna hade en pryl kopplat till en YouTubare. När YouTubaren sen anklagades för en negativ händelse, gjorde sonen sig av med denna pryl, ungdomar har koll på sådant. 

Det är skillnad om man är vuxen, då tycker jag man ska ha vilka symboler man vill och stå upp för det. 

• Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 16:54:24 följande:

Det var inte vad jag menade. Det jag syftade på är den här märkliga inkonsekvensen som vissa (inte du uppenbarligen) uppvisar när de uppmuntrar andras kulturer samtidigt som de misstänkliggör och försöker dölja det unikt svenska. 

Det brukar vara samma personer som hävdar att det inte finns någon svensk kultur utan det är bara en mix av yttre influenser medan de samtidigt kan tala om kurdisk, somalisk, eritreansk kultur etc. och uppmuntra att dessa kulturer ska bevaras. 

Det finns något unket kolonialt över det resonemanget. Som om andra kulturer är tidlösa och konstanta medan vi svenskar har kommit till någon form av nivå där kultur inte har någon betydelse. Vi är kulturlösa och moderna trots att vi fortfarande är präglade av vår högst unika skandinaviska kultur. 

Att dina söner inte får bära sina davidsstjärnor är ett stort misslyckande av Sverige. Jag blir ledsen när jag läser det , ingen ska vara rädd för att visa sin identitet i Sverige, samtidigt som jag självklart förstår hur du resonerar. 

Båda exemplen med davidsstjärnorna och Sverige-tröjorna i Belgien handlar ju om liv och död. Jag skulle inte heller låtit sonen ha en Sverige-tröja i Belgien efter terrordådet. 

Men min son har inte tagit skada av att bli kallad rasist någon gång för att han har haft en Sverige-tröja och runor i skolan. Han bryr sig inte för han är verkligen inte rasist och har vänner med olika ursprung. 

Jag tycker inte riktigt att det är jämförbart. 

Kul att dina söner bär runor! Jag tror inte att de yngre generationerna har samma associationer till Mjölner utan tänker säkert mer på TV-serier eller spel för den delen. 

Jag har aldrig stött på någon som försöker hävda att andras kultur är viktigare än den svenska och att man ska skämmas för den.

Finns de verkligen i dagens samhälle? Har läst något om några få som haft den inställningen för ett antal år sedan och sett folk beklaga sig över detta men aldrig sett någon som haft den inställningen nuförtiden. Och aldrig någonsin träffat på någon med den inställningen. 

Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?